Pregled bibliografske jedinice broj: 1238390
“Brücke” i duh ekspresionizma - Od erosa do smrti
“Brücke” i duh ekspresionizma - Od erosa do smrti // Kontura art magazin, (2006), 89; 54-61 (nije recenziran, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1238390 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
“Brücke” i duh ekspresionizma - Od erosa do smrti
("Brücke" and the spirit of expressionism - From eros to death)
Autori
Ramljak Purgar, Mirela
Izvornik
Kontura art magazin (1334-6555)
(2006), 89;
54-61
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
ekspresionizam, grupa “Die Brücke”, Donald E. Gordon, Wilhelm Worringer, gotički duh
(expressionism, “Die Brücke” group, Donald E. Gordon, Wilhelm Worringer, gothic spirit)
Sažetak
Autorica za temu uzima knjigu Donalda E. Gordona iz 1987. god., Expressionism, Art and Idea. Gordon polazi od pretpostavke da umjetnost ekspresionizma, za razliku od francuske ili engleske umjetnosti ne predstavlja dominantni kod u čitanju značenja umjetnosti, nego se, zbog identitetske krize zapravo bliži nečemu što smo mi u hrvatskoj teoriji bili spremni prihvatiti kao periferno. Umjetnost grupe “Brücke” u tom kontekstu, ne pristaje na pokušaj nadoknade vlastite 'njemačkosti' uslijed povijesnog dezintegriranja nacije: potpuno se suprotstavlja nacionalnom kompleksu pod propagandom ideje Heimatschutza, usvajajući identitet grupe, služeći se internacionalnim stilovima i urbanim sadržajima: u tom kontekstu ideološka veza mladosti i identiteta ekspresionizmu potpuno osigurava poziciju modernosti. Time smo načeli i Gordonovo shvaćanje ekspresionizma ne samo kao prvog postindustrijskog pokreta, nego i kao umjetnosti identiteta. Autorica je pregled Gordonovog pisanja o njemačkom ekspresionizma smjestila, s jedne strane, u kontekst Worringerove teorije Einfühlunga i istovremeno apstraktne i ekspresivne linije, koja pozicionira ambivalentnu umjetnost ekspresionizma u "umjetnost bez središta" (Gordon). Proizlazi Gordonova teza o "različitim vrstama ekspresonisitčke umjetnosti", koja isključuje postojanje biti ekspresionističke umjetnosti ; ona se, naime, konstituira reaktivnim principom kojim se inspiracija iz neposredne prošlosti transformira, odnosno negira. To granično postojanje u reaktivnim principima, koji vrijede ne samo za grupu “Brücke”, nameće vezu s fenomenom gotičkog duha u umjetnosti, kao grčevite borbe za samostalnost, ponovno u identitetskom ključu. Stoga će preostala poglavlja ovog preglednog teksta, mahom analizirajući definirani problem identiteta s različitih psiholoških, društvenih, filozofskih ili stilskih aspekata, parafrazirati probleme što ih Gordon analizira u knjizi: "Između pada i obnove", "Kreacija destrukcijom", "Od ikonografije do stila", "Ne-stil ili eklekticizam", te "Autoportret - od erosa do smrti".
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti