Pregled bibliografske jedinice broj: 1238383
Utjecaj filma na grafiku grupe “die Brücke”
Utjecaj filma na grafiku grupe “die Brücke” // Images – Journal for visual studies, (2013), 1/2013; 5, 24 (nije recenziran, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1238383 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj filma na grafiku grupe “die Brücke”
(The influence of film on the “Brücke” group printmaking)
Autori
Ramljak Purgar, Mirela
Izvornik
Images – Journal for visual studies (1848-9478)
(2013), 1/2013;
5, 24
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
ekspresionizam, grafika, prostor, vrijeme, montažni postupak, kontrakadar, naracija
(expressionism, film, printmaking, space, time, montage procedure, counter-shot, narration)
Sažetak
U pokušaju određenja smjera utjecaja u odnosu ekspresionističkih izražajnih medija grafike i filma u Njemačkoj, autorica polazi od pretpostavke da je ekspresionistički film, stvoren u vremenu "zrelog nijemog filma" (kraj Prvog svjetskog rata do pojave zvučnog filma), nastao u kontekstu ujtecaja "srodne struje" u slikarstvu, književnosti, kazalištu i glazbi (Peterlić, 2008), ali pritom u svojem istraživanju polazi od drugog smjera utjecaja, niame, onoga filma kao novog medija na "tradicionalne umjetnosti", tj. umjetnost grafike. Autorica pritom izdvaja kao ključni pomak u istraživanju onaj mijenjanja težišta istraživanja u korist medija grafike. Grafika, je, naime, pored crteža, nosilac "većeg značenja od slikarstva" (M. M. Moeller, 2002) u revolucioniranju njemačke umjetnosti svojim radikalnim stavom. Autorica pritom ne zaobilazi teorijske postavke D. E. Gordona da ekspresionistička umjetnost nastaje kao eklektični proizvod raznorodnih utjecaja, čime dodatno argumentira svojstvo jedne umjetnosti (umjetnosti grafike) da preuzme utjecaje iz druge umjetnosti (umjetnosti filma). Na odabranim primjerima iz grafičkog opusa članova grupe Bruecke autorica je pokušala detektirati načine oslikovljenja filmskog jezika - osvrtom na fimsko vrijeme i prostor, na montažni postupak i pripovijedanje. U tom smislu, prema autorici, moguće je govoriti o ujtecaju ranog filma na određenu fazu ekspresionističke grafike. Autorica je, k tome, osim analize samih formalnih postupaka, uzela u obzir i postepeno uključivanje pozicije promatrača, zalazeći time u temeljne komponente moderne umjetnosti i istovremeno medija grafike i filma. Zaključak je autorice sljedeći: ne samo da je grafika utjecala na film, kako je uobičajeno misliti o uzročno-posljedičnoj vezi među medijima, nego je i film u svojoj ranoj fazi bitno utjecao na grafiku.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Profili:
Mirela Ramljak Purgar
(autor)