Pregled bibliografske jedinice broj: 1238330
Kontroverzne teme u sveučilišnoj nastavi
Kontroverzne teme u sveučilišnoj nastavi // Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?
Zagreb, Hrvatska, 2022. str. 1111-111 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1238330 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kontroverzne teme u sveučilišnoj nastavi
(Controversial topics in university teaching)
Autori
Rogošić, Silvia ; Vukojević, Zrinka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?
/ - , 2022, 1111-111
Skup
5. Dani obrazovnih znanosti
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 19-20.10.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
kontroverzne teme, sveučilišna nastava, nastavne metode
(controversial topics, university teaching, teaching methods)
Sažetak
Razgovori o kontroverznim temama izazivaju jake emocionalne reakcije, uključuju oprečna objašnjenja i rješenja temeljena na suprotstavljenima stavovima te imaju tendenciju da dijele društvo ; u takvim situacijama teško je odrediti jasnu granicu između mišljenja i činjenica (Flensner, 2020). Sveučilišni nastavnici obično znaju da određene teme (npr. evolucija, LGBTQ prava, eutanazija, pobačaj i sl.) izazivaju burne rasprave tijekom nastave, ali sve teme su potencijalno kontroverzne, budući da studenti dolaze na fakultet s određenim društvenim, političkim, filozofskim i vjerskim uvjerenjima koja su često suprotna stavovima ostalih studenata i nastavnika. Međutim, bez prisutnosti kontroverznih tema u nastavi nemoguće je kod studenata razvijati kritičko mišljenje. Adekvatno pristupiti kontroverznim temama u nastavi i konfliktima koji iz njih proizlaze jedna je od ključnih kompetencija sveučilišnih nastavnika. Međutim, Hess (2005) uočava četiri pristupa koja nastavnici obično koriste kada riječ o kontroverznim temama: izbjegavanje (nastavnik izbjegava određene rasprave koje bi mogle izazvati jake emocionalne reakcije studenata najčešće iz razloga jer nisu sigurni mogu li adekvatno voditi takve diskusije), poricanje (nastavnici odbijaju prihvatiti da je problem kontroverzan tj. prihvaćaju samo ono što službeni kurikulum propisuje), privilegiranje (nastavnik izdvaja određenu poziciju kao ispravnu), balansiranje (nastavnik predstavlja različite perspektive o problemu na što neutralniji način). S obzirom da su istraživanja o poučavanju kontroverznih tema u Hrvatskoj rijetka, provedeno je kvalitativno istraživanje kako bi se ispitalo na koje načine sveučilišni nastavnici pristupaju kontroverznim temama, s kojim se problemima susreću i smatraju li se kompetentnima za ovakve izazove. Provedene su diskusije u tri fokus grupe koje je činilo ukupno 12 nastavnika Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu koji sudjeluju u izvođenju različitih kolegija iz društvenog i humanističkog područja. Protokoli za fokus grupe obuhvaćali su pitanja o nastavnim situacijama u kojima su se kontroverzna pitanja pojavila. Sudionici istraživanja su mogli detaljno opisati svoje motive izbora određenih strategija kod suočavanja s kontroverznim temama u nastavi i izraziti svoje mišljenje o mogućim nedostacima njihovog pristupa i pristupa koji koriste drugi nastavnici. Diskusije u fokus grupama su analizirane s ciljem proučavanja kako su se, u međudjelovanju sadržaja, studenata i nastavnika, pojavila kontroverzna pitanja, s posebnim naglaskom na pristupe nastavnika i njihovu prezentaciju sadržaja. Na temelju nalaza daju se preporuke za korištenje prikladnih nastavnih metoda, raspravlja se o ispravnosti izražavanja osobnog mišljenja nastavnika o određenim pitanjima te o potrebi dodatnog obrazovanja nastavnika za stjecanje kompetencija potrebnih za suočavanje s izazovima koje donosi poučavanje o kontroverznim temama
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb