Pregled bibliografske jedinice broj: 1238
Autotransformator 80 MVA, 120/110 kV
Autotransformator 80 MVA, 120/110 kV, diplomski rad, Fakultet elektrotehnike i računarstva, Zagreb
CROSBI ID: 1238 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Autotransformator 80 MVA, 120/110 kV
(Autotransformer 80 MVA, 120/110 kV)
Autori
Ćurćić, Marko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Fakultet elektrotehnike i računarstva
Mjesto
Zagreb
Datum
16.12
Stranica
107
Mentor
Kelemen, Tomislav
Ključne riječi
autotransformator; transformator u štednom spoju; rasipni induktivitet; elektromagnetske sile; gubici zbog vrtložnih struja
(autotransformer; stray inductance; electromagnetic forces; eddy losses)
Sažetak
U okviru najvišeg napona mreže 123 kV, susjedna Mađarska ima nazivni napon mreže 120 kV, a Hrvatska 110 kV. Da bi se mogli povezati i na toj razini napona, potrebna je međutransformacija 120/110 kV za nazivnu snagu 80 MVA i za napon kratkog spoja 6%. Za ovako bliske napone dolaze do izražajaja sve prednosti i svi nedostatci autotransformatorskoh spoja. Tipska snaga autotransformatora u odnosu na tipsku snagu transformatora s odvojenim namotima je 12 puta niža, ali istovremeno treba očekivati vrlo velike poteškoće s realizacijom traženog napona kratkog spoja. U standardnim varijantama s koncentričnim namotima, dobivaju se izrazito nepovoljni omjeri utroška aktivnog materijala i visoki dodatni gubici kao posljedica visikih rasipnih tokova. Za zadanu formulu kapitalizacije trebalo je istražiti nestandardna idejna i konstrukterska rješenja, te naći optimalno rješenje za autotratransformator zadanih karakteristika. Analizirana su četiri idejna rješenja i to dva s koncentričnim namotima u varijantama s trostupnom jezgrom i sa shell tipom jezgre, te dvije s koaksijalnim namotima pločastog tipa s istim varijantama jezgara. Kao ekonomski optimalno rješenje pokazala se varijanta s koaksijalnim pločastim namotima u kojoj su namoti na istom stupu smješteni aksijalno jedan iznad drugog. Ovakvo rješenje nudi znatno niže ukupne gubitke uz nižu proizvodnu cijenu autotransformatora, što uz zadanu formulu kapitalizacije rezultira razlikom u kapitaliziranoj cijeni od preko 40 %. Kao ograničavajući činilac u ovoj varijanti pokazalo se naprezanje papirne izolacije u slučaju kratkog spoja na niženaponskj strani. Problem je riješen specifičnom konstrukcijom steznog sustava koji uz najmanje moguće naprezanje papirne izolacije vodiča, omogućava dovoljno dobro hlađenje namota.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Elektrotehnika
POVEZANOST RADA
Projekti:
008001
Ustanove:
KONČAR - Institut za elektrotehniku d.d.
Profili:
Tomislav Kelemen
(mentor)