Pregled bibliografske jedinice broj: 1237915
Kniferova apstrakcija geste. Preživljavanje, ili kako je meandar sakrio ritual ruke
Kniferova apstrakcija geste. Preživljavanje, ili kako je meandar sakrio ritual ruke // Slika i antislika. Julije Knifer i problem reprezentacije / Purgar, Krešimir (ur.).
Zagreb: Centar za vizualne studije (CVS), 2017. str. 307-323
CROSBI ID: 1237915 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kniferova apstrakcija geste. Preživljavanje, ili kako je meandar sakrio
ritual ruke
(Knifer's abstraction of gesture. Survival, or how the meander hid the
ritual of the hand)
Autori
Ramljak Purgar, Mirela
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Slika i antislika. Julije Knifer i problem reprezentacije
Urednik/ci
Purgar, Krešimir
Izdavač
Centar za vizualne studije (CVS)
Grad
Zagreb
Godina
2017
Raspon stranica
307-323
ISBN
978-953-55420-3-2
Ključne riječi
Julije Knifer, neoavangarda, slikarstvo, performans, gesta
(Julije Knifer, neo-avantgarde, painting, performance, gesture)
Sažetak
Temeljem uvida u dokumentarni film iz 2001., autorica Branke Stipančić (scenarij) i Gordane Brzović (režija), pod nazivom "Portret umjetnika - Julije Knifer", autorica je reinterpretirala uvriježen pristup Kniferovu radu kao perzistentnog izvođenja inačica geometrijskog modela u obliku meandra. Njegovo meandriranje, međutim, pokazuje autorica, skriva intenzivnu artikulaciju traga na papiru, koja se sastoji u silovitom gestualnom ostavljanju traga, traga grafita. Proizlazi autoričino izvjesno svođenje opusa umjetnika na radove izvedene grafitom. Filmska je slika pokazala da "popuna" meandra ne nastaje kao što se čini pogledom na ishod - pravilni geometrijski oblik, dakle kao neko pravilno povlačenje poteza unutar obrisa, nego kao silovito gestualno popunjavanje, nevidljivo na dovršenom radu, koji tu gestu skriva ispod pravilnosti gotovog oblika. Egzistencijalizam, na koji se autori u interpretacijama često pozivaju, ovdje je bliži onome action paintinga Jacksona Pollocka, nego, primjerice, američkom geometrijskom slikarstvu tog vremena. Stoga i pozivanje na interpretaciju Mire Gattin, koja piše o, parafraziramo, preživljavanju na način proizvodnje umjetnosti, u okviru neformalne skupine Gorgona (1959-1966), kada naglašava "anticipaciju" "buduće slobode", otkriva pozadinu intenzivnog gestualnog artikuliranja: čežnju i potrebu kidanja zadanih granica, umjesto, kako je to uobičajeno u interpretacijama, njihova ustanovljenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Profili:
Mirela Ramljak Purgar
(autor)