Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1237909

Disrupcija, slika i sadašnjost. Esej o knjizi Marija Slugana “Montage as Perceptual Experience: Berlin Alexanderplatz from Döblin to Fassbinder”


Ramljak Purgar, Mirela
Disrupcija, slika i sadašnjost. Esej o knjizi Marija Slugana “Montage as Perceptual Experience: Berlin Alexanderplatz from Döblin to Fassbinder” // Hrvatski filmski ljetopis, (2019), 97; 176-185 (domaća recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 1237909 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Disrupcija, slika i sadašnjost. Esej o knjizi Marija Slugana “Montage as Perceptual Experience: Berlin Alexanderplatz from Döblin to Fassbinder”
(Disruption, image and the present. Essay on Mario Slugan's book "Montage as Perceptual Experience: Berlin Alexanderplatz from Döblin to Fassbinder")

Autori
Ramljak Purgar, Mirela

Izvornik
Hrvatski filmski ljetopis (1330-7665) (2019), 97; 176-185

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Alfred Döblin, ekspresionizam, filmska montaža, Berlin Alexanderplatz, disrupcija
(Alfred Döblin, expressionism, filmic editing, Berlin Alexanderplatz, disruption)

Sažetak
Autorica je, u pokušaju da, u obliku eseja, razjasni bitne aspekte knjige Maria Slugana, “Montaža kao perceptivno iskustvo: Berlin Alexanderplatz od Döblina do Fassbindera”, krenula od važnih aspekata perceptivnog iskustva za ekspresionističku umjetnost, polazeći od opusa Ernsta Ludwiga Kirchnera i ranih filmskih dokumentarnih i fikcionalnih filmova. Pokazalo se da upravo modernističko viđenje, podjednako filmsko i umjetničko, određuje viđenje promatrača na novi način, definiran formalnim, ujedno multimedijalnim jezikom. Novi jezik, uveden prvo u roman Alfreda Döblina, a potom preveden u filmske adaptacije Phila Jutzija iz 1931. (Berlin Alexanderplatz) i Rainera Wernera Fassbindera iz 1980, podrazumijeva disruptivni perceptivni učinak, odnosno nagli prijekid u perceptivnom iskustvu formalnog postupka montaže, prvo uvedenom u roman iz 1929. (na način nestajanja pozicije sveznajućeg pripovjedača), a potom i u filmske adaptacije, dobrim dijelom pod utjecajem ruske škole. Autorica predlaže dopunu autorove metode iščitavanja čitanjem na razini recepcije slike u smislu u kojemu to čine vizualni studiji i znanost o slici. "Disruptivno perceptivno iskustvo" time bi se prevelo u jezik slike. Zajednička im je, tako autorica, formalna analiza, kako će to Horst Bredekamp, u suradnji s Gabriele Werner (2003) ustvrditi pri eksplikaciji metode Bildwissenschafta. Autorica je, inspirirana pak, teorijom visual studies W. J. T. Mitchella, prema knjizi “Ikonologija - Slika, tekst, ideologija” (2009), pokušala smjestiti napeti odnos između slika i riječi u Oklopnjači Potemkin, te romanu Berlin Alexanderplatz, te odgovarajućim filmskim adaptacijama odnos kakav je specifičan za "opažajne", "grafičke", "mentalne" i "verbalne" slike. Kompleksan odnos mogućih slika ujedno je zahtjev koji pred sebe stavlja Mitchell svojom teorijom, zahtjevom spram "obnovljenog poštovanja spram elokventnosti slika", odnosno, zahtjeva spram potencijala "oslikavanja" svjetova i stanja stvari u "dijalogu verbalnih i slikovnih reprezentiranja."

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku

Profili:

Avatar Url Mirela Ramljak Purgar (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Ramljak Purgar, Mirela
Disrupcija, slika i sadašnjost. Esej o knjizi Marija Slugana “Montage as Perceptual Experience: Berlin Alexanderplatz from Döblin to Fassbinder” // Hrvatski filmski ljetopis, (2019), 97; 176-185 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
Ramljak Purgar, M. (2019) Disrupcija, slika i sadašnjost. Esej o knjizi Marija Slugana “Montage as Perceptual Experience: Berlin Alexanderplatz from Döblin to Fassbinder”. Hrvatski filmski ljetopis, (97), 176-185.
@article{article, author = {Ramljak Purgar, Mirela}, year = {2019}, pages = {176-185}, keywords = {Alfred D\"{o}blin, ekspresionizam, filmska monta\v{z}a, Berlin Alexanderplatz, disrupcija}, journal = {Hrvatski filmski ljetopis}, number = {97}, issn = {1330-7665}, title = {Disrupcija, slika i sada\v{s}njost. Esej o knjizi Marija Slugana “Montage as Perceptual Experience: Berlin Alexanderplatz from D\"{o}blin to Fassbinder”}, keyword = {Alfred D\"{o}blin, ekspresionizam, filmska monta\v{z}a, Berlin Alexanderplatz, disrupcija} }
@article{article, author = {Ramljak Purgar, Mirela}, year = {2019}, pages = {176-185}, keywords = {Alfred D\"{o}blin, expressionism, filmic editing, Berlin Alexanderplatz, disruption}, journal = {Hrvatski filmski ljetopis}, number = {97}, issn = {1330-7665}, title = {Disruption, image and the present. Essay on Mario Slugan's book "Montage as Perceptual Experience: Berlin Alexanderplatz from D\"{o}blin to Fassbinder"}, keyword = {Alfred D\"{o}blin, expressionism, filmic editing, Berlin Alexanderplatz, disruption} }

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
    • SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI





Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font