Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1237748

Novi način određivanja težina u mjerenju europskog potrošačkog sentimenta pomoću nelinearne optimizacije


Lukač, Zrinka
Novi način određivanja težina u mjerenju europskog potrošačkog sentimenta pomoću nelinearne optimizacije // Ekonomski pregled : mjesečnik Hrvatskog društva ekonomista Zagreb, 73 (2022), 3; 415-432 doi:.org/10.32910/ep.73.3.4 (domaća recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 1237748 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Novi način određivanja težina u mjerenju europskog potrošačkog sentimenta pomoću nelinearne optimizacije
(A NOVEL APPROACH TO DETERMINING WEIGHTS IN MEASURING EUROPEAN CONSUMER SENTIMENT USING NONLINEAR OPTIMIZATION)

Autori
Lukač, Zrinka

Izvornik
Ekonomski pregled : mjesečnik Hrvatskog društva ekonomista Zagreb (0424-7558) 73 (2022), 3; 415-432

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
ankete pouzdanja poduzeća i potrošača, pokazatelj pouzdanja potrošača, nelinearna optimizacija
(company and consumer confidence surveys, consumer confidence indicator, non-linear optimization)

Sažetak
Ankete pouzdanja poduzeća i potrošača (engl. Business and Consumer Surveys, BCS) koristan su izvor podataka za ekonomske analize i prognoze, a bezrezervna dostupnost BCS podataka stimulira nove primjene ovih podataka u empirijskim znanstvenim istraživanjima kao i kontinuirana metodološka unapređenja provođenja anketa i izračunavanja kompozitnih pokazatelja. Pokazatelj pouzdanja potrošača (engl. Consumer Confidence Indicator, CCI), koji se računa upravo s pomoću BCS podataka, jedan je od široko prihvaćenih i empirijski potvrđenih vodećih (engl. leading) indikatora osobne potrošnje i ekonomske aktivnosti općenito. Iako je metodologija izračuna pokazatelja pouzdanja harmonizirana na europskoj razini, argumentirani prijedlozi poboljšanja istih uvijek su dobrodošli. Stoga se u ovom radu zadržavaju varijable komponente CCI-a koje su definirane na EU razini, ali se promjenom metodologije izračuna CCI-a nastoji ukazati na mogućnost poboljšanja prognostičkih svojstava ovog pokazatelja sentimenta potrošača. Umjesto standardne metode izračuna pokazatelja kao jednostavne aritmetičke sredine četiriju varijabli komponenti, što znači da su sve četiri varijable jednako značajne u izračunu pokazatelja, koristi se metoda nelinearne optimizacije. U istraživanju se polazi od pretpostavke da se inoviranjem metodologije izračuna pokazatelja, kroz novi način određivanja težina pridruženih pojedinim varijablama komponentama CCI-a, mogu poboljšati njegova prognostička svojstva. Rezultati empirijskog istraživanja povezanosti inoviranog CCI-a i osobne potrošnje kao referentne serije potvrđuju pretpostavku istraživanja. Naime, rezultati pokazuju da se temeljem promjena inoviranog CCI-a može uspješno predvidjeti smjer promjene osobne potrošnje s dva tromjesečja prethođenja. U istraživanju su korišteni tromjesečni BCS podaci za četiri standardne CCI komponente te godišnje stope rasta osobne potrošnje na agregatnoj razini EU. Podacima je obuhvaćeno razdoblje od prvog tromjesečja 1996 do drugog tromjesečja 2019. Izvori podataka su Europska komisija i Eurostat. Ovo istraživanje provedeno je samo za EU na agregatnoj razini, no ovo ograničenje uklonit će se budućim istraživanjima koja će se usredotočiti na ispitivanje i uočavanje potencijalnih razlika u sentimentu potrošača po pojedinim zemljama članicama EU. Očekuju se različiti sustavi ponderiranja u izračunu CCI-a za različita nacionalna gospodarstva u EU. Izvornost ovoga rada ogleda se u inoviranom načinu izračuna pokazatelja pouzdanja potrošača primjenom nelinearne optimizacije u odnosu na standardni izračun koji primjenjuje EU.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Ekonomija, Interdisciplinarne društvene znanosti



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Zrinka Lukač (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

doi hrcak.srce.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Lukač, Zrinka
Novi način određivanja težina u mjerenju europskog potrošačkog sentimenta pomoću nelinearne optimizacije // Ekonomski pregled : mjesečnik Hrvatskog društva ekonomista Zagreb, 73 (2022), 3; 415-432 doi:.org/10.32910/ep.73.3.4 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
Lukač, Z. (2022) Novi način određivanja težina u mjerenju europskog potrošačkog sentimenta pomoću nelinearne optimizacije. Ekonomski pregled : mjesečnik Hrvatskog društva ekonomista Zagreb, 73 (3), 415-432 doi:.org/10.32910/ep.73.3.4.
@article{article, author = {Luka\v{c}, Zrinka}, year = {2022}, pages = {415-432}, DOI = {doi.org/10.32910/ep.73.3.4}, keywords = {ankete pouzdanja poduze\'{c}a i potro\v{s}a\v{c}a, pokazatelj pouzdanja potro\v{s}a\v{c}a, nelinearna optimizacija}, journal = {Ekonomski pregled : mjese\v{c}nik Hrvatskog dru\v{s}tva ekonomista Zagreb}, doi = {doi.org/10.32910/ep.73.3.4}, volume = {73}, number = {3}, issn = {0424-7558}, title = {Novi na\v{c}in odre\djivanja te\v{z}ina u mjerenju europskog potro\v{s}a\v{c}kog sentimenta pomo\'{c}u nelinearne optimizacije}, keyword = {ankete pouzdanja poduze\'{c}a i potro\v{s}a\v{c}a, pokazatelj pouzdanja potro\v{s}a\v{c}a, nelinearna optimizacija} }
@article{article, author = {Luka\v{c}, Zrinka}, year = {2022}, pages = {415-432}, DOI = {doi.org/10.32910/ep.73.3.4}, keywords = {company and consumer confidence surveys, consumer confidence indicator, non-linear optimization}, journal = {Ekonomski pregled : mjese\v{c}nik Hrvatskog dru\v{s}tva ekonomista Zagreb}, doi = {doi.org/10.32910/ep.73.3.4}, volume = {73}, number = {3}, issn = {0424-7558}, title = {A NOVEL APPROACH TO DETERMINING WEIGHTS IN MEASURING EUROPEAN CONSUMER SENTIMENT USING NONLINEAR OPTIMIZATION}, keyword = {company and consumer confidence surveys, consumer confidence indicator, non-linear optimization} }

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Emerging Sources Citation Index (ESCI)
  • Scopus
  • EconLit


Citati:





    Contrast
    Increase Font
    Decrease Font
    Dyslexic Font