Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1236644

Zašto i kako naš mozak čita (e-)tekst?


Šamo, Renata
Zašto i kako naš mozak čita (e-)tekst? // Stručni skup s međunarodnim sudjelovanjem Digitalno u knjižnici: izazovi digitalne posudbe i digitalnih usluga
Pula, Hrvatska, 2022. (plenarno, podatak o recenziji nije dostupan, neobjavljeni rad, stručni)


CROSBI ID: 1236644 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Zašto i kako naš mozak čita (e-)tekst?
(Why and How Does Our Brain Read the (E-)Text?)

Autori
Šamo, Renata

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, stručni

Skup
Stručni skup s međunarodnim sudjelovanjem Digitalno u knjižnici: izazovi digitalne posudbe i digitalnih usluga

Mjesto i datum
Pula, Hrvatska, 8. 12. 2022

Vrsta sudjelovanja
Plenarno

Vrsta recenzije
Podatak o recenziji nije dostupan

Ključne riječi
čitanje, tiskani i digitalni materijali, ljudski mozak kao procesor
(reading, printed and digital materials, human brain as processor)

Sažetak
U XXI. stoljeću zabilježeno je oko 7000 različitih jezika u svijetu, svi su u stanju kontinuirane promjene, a samo ih dvjestotinjak ima oba koda – govoreni i pisani. Pisanje je nastalo prije tek 5400 godina, dok je abeceda stara samo 3800 godina, što je u evolucijskom smislu prekratko razdoblje da bi se u mozgu primata razvili posebni sklopovi za čitanje. Drugim riječima, naš mozak nije dizajniran za čitanje iako ne samo za čitanje. Rođeni smo zapravo nedovršeni, no začudna sposobnost našeg mozga da se uskladi s okruženjem omogućila nam je zavladati svim ekosustavima na Zemlji. Većina suvremenih teoretičara suglasno tvrdi kako je upravo jezik nastao kao rezultat interakcije triju složenih prilagodbenih sustava, a to su biološka evolucija, učenje te nastanak i očuvanje kulture. Unatoč tom genetskom nedostatku, to jest određenoj evolucijskoj nepripremljenosti, čovjek je sklon čitanju, pa se postavlja pitanje kako je ljudski mozak uopće naučio čitati, tim više kad se dobro zna da je čitanje iznimno složena sposobnost kojom upravljaju mehanizmi leksičkih procesa i procesa razumijevanja. Polazeći od činjenice da je Homo sapiens jedina vrsta primata koja čita te koja aktivno sama sebe poučava, izlaganje se temelji na kratkom prikazu arhitekture mozga, a potom na pregledu recentnih istraživanja kojima se autori koriste nastojeći objasniti glavne razlike između čitanja tiskanih i digitalnih tekstova te posljedično tumačiti proces učenja čitanjem takvih tekstova.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija, Kognitivna znanost (prirodne, tehničke, biomedicina i zdravstvo, društvene i humanističke znanosti)



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Sveučilište Jurja Dobrile u Puli

Profili:

Avatar Url Renata Šamo (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Šamo, Renata
Zašto i kako naš mozak čita (e-)tekst? // Stručni skup s međunarodnim sudjelovanjem Digitalno u knjižnici: izazovi digitalne posudbe i digitalnih usluga
Pula, Hrvatska, 2022. (plenarno, podatak o recenziji nije dostupan, neobjavljeni rad, stručni)
Šamo, R. (2022) Zašto i kako naš mozak čita (e-)tekst?. U: Stručni skup s međunarodnim sudjelovanjem Digitalno u knjižnici: izazovi digitalne posudbe i digitalnih usluga.
@article{article, author = {\v{S}amo, Renata}, year = {2022}, keywords = {\v{c}itanje, tiskani i digitalni materijali, ljudski mozak kao procesor}, title = {Za\v{s}to i kako na\v{s} mozak \v{c}ita (e-)tekst?}, keyword = {\v{c}itanje, tiskani i digitalni materijali, ljudski mozak kao procesor}, publisherplace = {Pula, Hrvatska} }
@article{article, author = {\v{S}amo, Renata}, year = {2022}, keywords = {reading, printed and digital materials, human brain as processor}, title = {Why and How Does Our Brain Read the (E-)Text?}, keyword = {reading, printed and digital materials, human brain as processor}, publisherplace = {Pula, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font