Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1235944

Važnost osobina ličnosti u objašnjenju profesionalne dobrobiti nastavnika


Burić, Irena; Parmač Kovačić, Maja; Jakšić, Krešimir; Balaž, Barbara; Butković, Ana; Penezić, Zvjezdan
Važnost osobina ličnosti u objašnjenju profesionalne dobrobiti nastavnika // 29. Godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Knjiga sažetaka / Kuterovac Jagodić, Gordana ; Ambrosi-Randić, Neala ; Nakić Radoš, Sandra ; Smojver-Ažić, Sanja (ur.).
Tuheljske Toplice, Hrvatska: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2022. str. 49-49 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 1235944 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Važnost osobina ličnosti u objašnjenju profesionalne dobrobiti nastavnika
(The importance of personality traits in explaining teacher professional wellbeing)

Autori
Burić, Irena ; Parmač Kovačić, Maja ; Jakšić, Krešimir ; Balaž, Barbara ; Butković, Ana ; Penezić, Zvjezdan

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
29. Godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Knjiga sažetaka / Kuterovac Jagodić, Gordana ; Ambrosi-Randić, Neala ; Nakić Radoš, Sandra ; Smojver-Ažić, Sanja - : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2022, 49-49

ISBN
978-953-49429-3-2

Skup
29. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Psihologija u promociji cjeloživotnog razvoja, otključavanju potencijala i jačanju otpornosti pojedinca i zajednice

Mjesto i datum
Tuheljske Toplice, Hrvatska, 09.11.2022. - 12.11.2022

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
nastavnici ; ličnost ; domene i facete Velikih pet ; profesionalna dobrobit
(teachers ; personality ; Big Five domains and facets ; professional well-being)

Sažetak
Ličnost nastavnika prepoznata je kao važan čimbenik u predviđanju niza profesionalnih ishoda kao što su sagorijevanje na poslu, radna uspješnost i motivacija. Većina ranijih istraživanja razmatrala je isključivo ulogu Velikih pet dimenzija ličnosti (ekstraverzija, ugodnost, savjesnost, negativna emocionalnost ili neuroticizam, otvorenost) iako suvremene konceptualizacije ličnosti naglašavaju njezinu hijerarhijsku strukturu i važnost faceta (npr. asertivnost, razina energije i društvenost čine facete ekstraverzije) u objašnjenju niza životnih ishoda. Stoga je cilj ovog istraživanja bio ispitati povezanost domena i faceta Velikih pet dimenzija ličnosti i osnovnih indikatora profesionalne dobrobiti nastavnika – zadovoljstva poslom, emocionalne iscrpljenosti i želje za napuštanjem nastavničke profesije. U istraživanju je sudjelovalo 1123 nastavnika (879 žena) iz 73 srednje škole u Republici Hrvatskoj. Nastavnici su u prosjeku imali 16 godina iskustva u poučavanju. Podaci su prikupljeni u dvije vremenske točke – nastavnici su dali samoprocjene ličnosti (na razini domena i faceta) na početku školske godine te samoprocjene zadovoljstva poslom, emocionalne iscrpljenosti i želje za napuštanjem profesije pred kraj školske godine. Sudjelovanje u istraživanju je bilo dobrovoljno i anonimno. Rezultati su pokazali da su sve domene i facete, uz izuzetak domene i faceta otvorenosti, bile povezane s analiziranim indikatorima profesionalne dobrobiti. Veće razine ekstraverzije, ugodnosti i savjesnosti, kao i veće razine faceta unutar ovih dimenzija, bile su povezane s većim zadovoljstvom poslom, manjom emocionalnom iscrpljenošću te slabije izraženom željom za napuštanjem profesije. Suprotno tome, negativna emocionalnost i njezine facete bile su povezane sa sniženim zadovoljstvom poslom, ali povećanom emocionalnom iscrpljenošću i izraženijom željom za napuštanjem profesije. Kada je riječ o otvorenosti, jedino je faceta kreativne imaginacije bila pozitivno povezana sa zadovoljstvom poslom i negativno s emocionalnom iscrpljenošću. Ovo istraživanje istaknulo je važnost osobina ličnosti nastavnika kao zaštitnih ili rizičnih čimbenika u oblikovanju njihove profesionalne dobrobiti što predstavlja važan korak u podizanju svijesti o ulozi specifičnih individualnih karakteristika u profesionalnom funkcioniranju nastavnika.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
IP-2019-04-5472 - Ličnost, emocije i radna uspješnost nastavnika: dinamička perspektiva (TEPEPDYN) (Burić, Irena, HRZZ - 2019-04) ( CroRIS)

Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Sveučilište u Zadru,
Hrvatsko katoličko sveučilište, Zagreb


Citiraj ovu publikaciju:

Burić, Irena; Parmač Kovačić, Maja; Jakšić, Krešimir; Balaž, Barbara; Butković, Ana; Penezić, Zvjezdan
Važnost osobina ličnosti u objašnjenju profesionalne dobrobiti nastavnika // 29. Godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Knjiga sažetaka / Kuterovac Jagodić, Gordana ; Ambrosi-Randić, Neala ; Nakić Radoš, Sandra ; Smojver-Ažić, Sanja (ur.).
Tuheljske Toplice, Hrvatska: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2022. str. 49-49 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
Burić, I., Parmač Kovačić, M., Jakšić, K., Balaž, B., Butković, A. & Penezić, Z. (2022) Važnost osobina ličnosti u objašnjenju profesionalne dobrobiti nastavnika. U: Kuterovac Jagodić, G., Ambrosi-Randić, N., Nakić Radoš, S. & Smojver-Ažić, S. (ur.)29. Godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Knjiga sažetaka.
@article{article, author = {Buri\'{c}, Irena and Parma\v{c} Kova\v{c}i\'{c}, Maja and Jak\v{s}i\'{c}, Kre\v{s}imir and Bala\v{z}, Barbara and Butkovi\'{c}, Ana and Penezi\'{c}, Zvjezdan}, year = {2022}, pages = {49-49}, keywords = {nastavnici, li\v{c}nost, domene i facete Velikih pet, profesionalna dobrobit}, isbn = {978-953-49429-3-2}, title = {Va\v{z}nost osobina li\v{c}nosti u obja\v{s}njenju profesionalne dobrobiti nastavnika}, keyword = {nastavnici, li\v{c}nost, domene i facete Velikih pet, profesionalna dobrobit}, publisher = {Hrvatsko psiholo\v{s}ko dru\v{s}tvo (HPD)}, publisherplace = {Tuheljske Toplice, Hrvatska} }
@article{article, author = {Buri\'{c}, Irena and Parma\v{c} Kova\v{c}i\'{c}, Maja and Jak\v{s}i\'{c}, Kre\v{s}imir and Bala\v{z}, Barbara and Butkovi\'{c}, Ana and Penezi\'{c}, Zvjezdan}, year = {2022}, pages = {49-49}, keywords = {teachers, personality, Big Five domains and facets, professional well-being}, isbn = {978-953-49429-3-2}, title = {The importance of personality traits in explaining teacher professional wellbeing}, keyword = {teachers, personality, Big Five domains and facets, professional well-being}, publisher = {Hrvatsko psiholo\v{s}ko dru\v{s}tvo (HPD)}, publisherplace = {Tuheljske Toplice, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font