Pregled bibliografske jedinice broj: 1234711
Identiteti u kontekstu: Uloga kompatibilnosti identiteta u predviđanju razlika u obrazovnim aspiracijama i očekivanjima kod mladih iz obitelji različitih socioekonomskih uvjeta
Identiteti u kontekstu: Uloga kompatibilnosti identiteta u predviđanju razlika u obrazovnim aspiracijama i očekivanjima kod mladih iz obitelji različitih socioekonomskih uvjeta // XXIII. Dani psihologije u Zadru
Zadar, Hrvatska, 2022. str. 120-120 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1234711 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Identiteti u kontekstu: Uloga kompatibilnosti
identiteta u predviđanju razlika u obrazovnim
aspiracijama i očekivanjima kod mladih iz obitelji
različitih socioekonomskih uvjeta
(Identities in context: The role of identity
incompatibility in predicting differences in
educational aspirations and expectations between
students from different socioeconomic backgrounds)
Autori
Popović, Dora ; Krpanec, Eta ; Šverko, Iva
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XXIII. Dani psihologije u Zadru
/ - , 2022, 120-120
Skup
XXIII. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 26-28.05.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
kompatibilnost identiteta, obrazovne aspiracije i očekivanja, socioekonomski status
(identity compatibility, educational aspirations and expectations, socioeconomic status)
Sažetak
Dosadašnja istraživanja pokazuju razlike u obrazovnim aspiracijama i očekivanjima ovisno o obiteljskom socioekonomskom statusu srednjoškolaca. Osim strukturalnih faktora zaslužnih za pojavu i održavanje razli ka u obrazovnim ishodima, sve se češće istražuju i psihološki faktori u podlozi spomenutih razlika. Koristeći recentni model Identiteti u kontekstu kao okvir istraživanja, cilj ovog rada je istražiti ulogu kompatibilnosti identiteta - percipirane kompatibilnosti između socijalnog identiteta učenika i budućeg identiteta studenta - kao potencijalne psihološke barijere u predviđanju obrazovnih aspiracija i očekivanja kod srednjoškolaca iz Zagrebačke i Karlovačke županije. U istraživanju je sudjelovalo 327 učenika i učenica (74% djevojaka) iz tri gimnazije i jedne četverogodišnje strukovne škole na području Zagrebačke i Karlovačke županije. Učenici su rješavali online upitnik koji je konstruiran za potrebe validacije skala koje će se koristiti u sklopu longitudinalnog projekta FreeCareerChoice. Prikupljeni su podaci o sociodemografskim karakteristikama srednjoškolaca te su korištene mjere obrazovnih aspiracija i očekivanja, uzora u visokom obrazovanju te adaptirana mjera kompatibilnosti identiteta (Iyer i sur., 2009). Rezultati ukazuju na zadovoljavajuće psihometrijske karakteristike skale kompatibilnosti identiteta i upućuju na važnu ulogu kompatibilnosti identiteta kao psihološke barijere u predviđanju obrazovnih aspiracija i očekivanja, čak i na uzorku visoko ambicioznih srednjoškolaca te uz kontrolu njihovog školskog uspjeha. Nalazi istraživanja potvrđuju dio postavki modela Identiteti u kontekstu te ukazuju na važnost identifikacije pojedinih psiholoških barijera koje se mogu pojaviti u određenom obrazovnom kontekstu, a koje u većoj mjeri pogađaju ranjivije skupine učenika. U nastavku se daju smjernice za identifikaciju kompatibilnosti identiteta u školskom kontekstu te se raspravlja o potencijalnim intervencijama za smanjenje psiholoških barijera kod pojedinih skupina učenika
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
IP-2019-04-7537 - Model slobodnog odlučivanja o karijeri: Uloga autonomne karijerne motivacije te zaštitnih i rizičnih faktora u profesionalnom razvoju adolescenata (FreeCareerChoice) (Šverko, Iva, HRZZ - 2019-04) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb