Pregled bibliografske jedinice broj: 1234414
Rodno stereotipna uvjerenja i profesionalni interesi adolescenata prema tradicionalno muškom, tj. ženskom području rada
Rodno stereotipna uvjerenja i profesionalni interesi adolescenata prema tradicionalno muškom, tj. ženskom području rada // 23. dani psihologije u Zadru
Zadar, Hrvatska, 2022. (predavanje, međunarodna recenzija, ostalo, znanstveni)
CROSBI ID: 1234414 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Rodno stereotipna uvjerenja i profesionalni
interesi adolescenata prema tradicionalno muškom,
tj. ženskom području rada
(Gender-stereotyped beliefs and professional
interests of adolescents towards the traditionally
male, i.e. female, field of work.)
Autori
Blažev, Mirta ; Dević, Ivan ; Babarović, Toni
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, ostalo, znanstveni
Skup
23. dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 26.06.2022. - 28.06.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
rodni stereotipi, radne aktivnosti, rodne uloge, profesionalni interesi, adolescenti
(gender stereotypes, occupational activities, gender roles, career interests, adolescents)
Sažetak
Istraživanja ukazuju da su rodni stereotipi jedan od mehanizama koji usmjeravaju profesionalne interese djece, a kasnije i njihov odabir karijere. Rodno tipiziranje svijeta rada prisutno je već u nižim razredima osnovne škole, pri čemu dječaci i djevojčice preferiraju ona područja koja su u skladu s njihovom rodnom ulogom. Tako dječaci imaju snažnije interese prema područjima rada koja uključuju rad sa stvarima, a djevojčice prema onim područjima koja uključuju rad s ljudima. Cilj istraživanja bio je utvrditi postoje li razlike u izraženosti rodno stereotipnih uvjerenja između dječaka i djevojčica ovisno o stupnju rodne tipiziranosti njihovih profesionalnih interesa. Podaci su prikupljeni u sklopu prvog vala longitudinalnog istraživanja financiranog sredstvima Hrvatske zaklade za znanost Free Career Choice, koje se bavi ispitivanjem procesa donošenja profesionalnih odluka tijekom adolescencije. U istraživanju je sudjelovalo 413 učenika petih razreda osnovnih škola (11-13 godina ; 54, 6 % djevojaka) i 533 učenika prvih razreda srednjih škola (15-17 godina ; 61, 6 % djevojaka) iz Hrvatske. Podaci su prikupljeni online obrascem tijekom redovne nastave u školama u trajanju od jednog školskog sata. Osim sociodemografskih podataka, prikupljeni su podaci o rodno stereotipnim uvjerenjima učenika o svijetu rada (Vocational gender stereotype attitudes measure) i o njihovim profesionalnim interesima (PGI-short) na temelju čega je konstruirana skala rodno tipiziranih profesionalnih interesa. Rezultati su potvrdili da dječaci iskazuju veći interes za radne aktivnosti koje se smatraju tipično muškima, a djevojčice za tipično ženskima. Uz to, utvrđeno je da dječaci i djevojčice koji iskazuju interes isključivo prema tradicionalno muškim, tj. ženskim radnim aktivnostima, imaju izraženija rodno stereotipna uvjerenja u odnosu na dječake i djevojčice koji iskazuju kontra- stereotipne interese ili fleksibilnije interese, tj. interese prema oba područja. Dobiveni rezultati ukazuju da su rodno tipizirani profesionalni interesi dječaka i djevojčica te izraženost njihovih rodno stereotipnih uvjerenja o području rada usko povezani. Na temelju dobivenih rezultata otvara se pitanje na koji način rodno tipizirani profesionalni interesi zajedno s rodno stereotipnim uvjerenjima djeluju na različite profesionalne ishode mladih – njihovu profesionalnu zrelost te konačan odabir zanimanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
POVEZANOST RADA
Projekti:
IP-2019-04-7537 - Model slobodnog odlučivanja o karijeri: Uloga autonomne karijerne motivacije te zaštitnih i rizičnih faktora u profesionalnom razvoju adolescenata (FreeCareerChoice) (Šverko, Iva, HRZZ - 2019-04) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb