Pregled bibliografske jedinice broj: 1233252
Prilozi za dvije slike s riječkoga područja kroz barokna istraživanja Radmile Matejčić
Prilozi za dvije slike s riječkoga područja kroz barokna istraživanja Radmile Matejčić // Studium et ardor: znanstveni skup povodom stote obljetnice rođenja Radmile Matejčić
Rijeka, Hrvatska, 2022. (predavanje, domaća recenzija, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1233252 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prilozi za dvije slike s riječkoga područja kroz
barokna istraživanja Radmile Matejčić
(Additions for Two Paintings in Rijeka and
Surroundings Inspired by the Research of Radmila
Matejčić)
Autori
Trška, Tanja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
Studium et ardor: znanstveni skup povodom stote obljetnice rođenja Radmile Matejčić
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 24.-25.11.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Bribir, Pieter Thijs, Strossmayerova galerija starih majstora HAZU, povijest sabiranja u Zagrebu, Rijeka, katedrala sv. Vida, sv. Ivan Nepomuk, Beč
(Bribir, Pieter Thijs, Strossmayer Gallery of Old Masters, history of art collecting in Zagreb, Rijeka, cathedral of St Vitus, St John of Nepomuk, Vienna)
Sažetak
Barokne studije Radmile Matejčić ostaju aktualne i dugo nakon objave, a poseban poticaj istraživačima što ih slijede daje i ono što je katkad tek naslutila. Toga su primjeri dva slikarska djela s riječkoga područja - "Pranje nogu" Pietera Thijsa iz župne crkve sv. Petra i Pavla u Bribiru, te "Sv. Ivan Nepomuk na odru" na svečevu oltaru u riječkoj prvostolnici. Oltarnoj slici "Pranje nogu" Radmila Matejčić više se puta vraćala kao djelu Jacopa Palme mlađega, no ipak uz opasku da na njoj "zbunjuje stanoviti sjevernjački način interpretacije". Povijest te danas argumentirano odbačene atribucije vezana je za Strossmayerovu galeriju starih majstora i njezine upravitelje, a kasnije i pojedince aktivne u Društvu prijatelja Strossmayerove galerije, koji su u nekoliko navrata tijekom 1920-ih i 1930-ih razmatrali ideju pohrane slike u Akademijinoj galeriji, a koju su Bribirani uvjetovali donacijom sredstava za izgradnju vodovoda. Izlaganje nastoji rasvijetliti ovu manje poznatu epizodu u povijesti slike i njezine atribucije, u koju su se u razdoblju od skoro tri desetljeća, osim Crnčića, Téreyja i Schneidera, upleli i zagrebački nadbiskup Antun Bauer, kolekcionar Benko Horvat te restaurator Zvonimir Wyroubal. Drugi prilog za Radmilu Matejčić kreće od njezine slutnje o slici "Sv. Ivan Nepomuk na odru" na svečevu oltaru u katedrali sv. Vida, za koju je u monografiji o riječkoj katedrali objavljenoj postumno 1994. godine primijetila da je "vjerojatno rađena prema grafičkom predlošku". Riječ je doista o djelu nastalom prema postojećem uzoru - slici u augustinskoj crkvi uz bečki Hofburg, i samoj kopiji ranijih prikaza nastalih sredinom 17. stoljeća u krugu češkoga slikara Karela Škréte, a koju su tijekom prve polovine 18. stoljeća u bakrorezni medij prenijeli grafičari njemačkoga govornoga područja poput Johannesa Andreasa Pfeffela i Johanna Adama Schmutzera.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-IP-2020-02-1356 - Istraživanje provenijencije umjetnina u zagrebačkim zbirkama (ZagArtColl_ProResear) (Dulibić, Ljerka, HRZZ - 2020-02) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Tanja Trška
(autor)