Pregled bibliografske jedinice broj: 1232460
Moć pogleda. Konstruiranje promatračkog subjekta u suvremenoj umjetnosti
Moć pogleda. Konstruiranje promatračkog subjekta u suvremenoj umjetnosti // Europski realiteti — Moć
Osijek, Hrvatska, 2022. (predavanje, međunarodna recenzija, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1232460 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Moć pogleda. Konstruiranje promatračkog subjekta u suvremenoj
umjetnosti
(Power of the gaze. Constructing the subject of looking in
contemporary art)
Autori
Ramljak Purgar, Mirela
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
Europski realiteti — Moć
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 25.03.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
pogled, konstrukcija subjekta, ideologija, nasilje, fenomenologija, psihoanalitička teorija
(gaze, construction of subject, ideology, violence, phenomenology, psychoanalytic theory)
Sažetak
U ovom izlaganju istražujemo neke od načina na koje suvremena umjetnost upućuje na sadržaje koji izmiču pogledu. Jedno od polazišta je dio istraživanja koje je već izvedeno 2019. god. pod nazivom “Raz/otkrivanje” ; tada je nekoliko suvremenih hrvatskih umjetnika izvelo urbane intervencije kojima su, stvarajući radove koje je teško izdvojiti od okolnog prostora, uputili i na tešku vidljivost ideoloških fenomena, kakvi su nasilje i manipulacija. Ovdje predstavljeno istraživanje temelji se, s jedne strane, na tumačenju tekstova Terryja Eagletona iz perspektive instrumentalizacije ideologije, odnosno Slavoja Žižeka iz pozicije definiranja nasilja. S druge strane, kontekstualizirat ćemo fenomenološki pristup percepciji slika Lamberta Wiesinga u kojemu on pozornost prenosi s objekta na promatrača preispitujući poziciju subjekta. Time želimo na drugačiji način interpretirati odabrane radove suvremenih umjetnika, Vlaste Žanić, Kate Mijatović i Ivana Faktora, a čija djela upućuju na problem prikrivanja, odnosno razotkrivanja pozicije moći i manipulacije. U članku se referiramo i na psihoanalitičku teoriju, onaj njezin dio koji se bavi pozicijom moći pogleda u odnosu na tijelo, kako to interpretira Kaja Silverman, te na teoriju imerzivnosti, kako je definira Oliver Grau. Ovdje nastojimo sagledati ranije teorijske pozicije kroz još kompleksniji odnos tijela i pogleda promatrača. Rezultat istraživanja prepoznaje se u novim, složenim odnosima između umjetničkog djela s jedne i pozicije moći s druge strane. Zaključujemo da postoji subjekt opažanja ovdje i subjekt kao objekt tamo, ali i ono između koje znači poveznicu ovih dviju krajnosti. One se odnose spram pojma granice, a navedene oprečne pozicije upućuju na moć pogleda spram granice, odnosno, na granici. U članku izvodimo tipologiju pogleda prema poziciji promatrača u tako definiranom odnosu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Profili:
Mirela Ramljak Purgar
(autor)