Pregled bibliografske jedinice broj: 1232400
Ustroj i djelovanje Dioničarskog društva mjesne željeznice Vinkovci-Županja-Savska obala u Budimpešti (1900-1906)
Ustroj i djelovanje Dioničarskog društva mjesne željeznice Vinkovci-Županja-Savska obala u Budimpešti (1900-1906) // Scrinia Slavonica : godišnjak Podružnice za povijest Slavonije, Srijema i Baranje Hrvatskog instituta za povijest, 22 (2022), 1; 143-173 (recenziran, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1232400 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ustroj i djelovanje Dioničarskog društva mjesne
željeznice Vinkovci-Županja-Savska obala u
Budimpešti (1900-1906)
(The structure and the activity of the Vinkovci-
Županja-Savska obala Local Raliway Ltd. in
Budapest (1900-1906))
Autori
Lajnert, Siniša ; Halapir, Ivica
Izvornik
Scrinia Slavonica : godišnjak Podružnice za povijest Slavonije, Srijema i Baranje Hrvatskog instituta za povijest (1332-4853) 22
(2022), 1;
143-173
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Mjesna željeznica Vinkovci-Županja-Savska obala, željeznica Osijek-Đakovo-Vrpolje, Sjedinjene podravsko-posavske vicinalne željeznice, Austro-Ugarska Monarhija
(Vinkovci-Županja-Savska obala local railway, Osijek-Đakovo-Vrpoljke railways, United Podravina-Posavina Vicinal Railways, Austro-Hungarian Monarchy)
Sažetak
U radu autor s aspekta povijesti institucija obrađuje ustroj i djelovanje Dioničarskog društva mjesne željeznice Vinkovci-Županja-Savska obala u vremenskom periodu od godine 1900., kada je društvo osnovano, pa sve do godine 1906., kada je zajedno s Dioničarskim društvom vicinalne željeznice Osijek-Đakovo-Vrpolje fuzionirano u novo društvo pod nazivom: Dioničarsko društvo sjedinjenih podravsko-posavskih vicinalnih željeznica. Sjedište društva, kao i kod većine vicinalnih željeznica, bilo je u Budimpešti. Poslove dioničarskog društva obavljali su: glavna skupština dioničara, ravnateljstvo i nadzorni odbor. Željeznička pruga Vinkovci-Županja-savska obala bila je u vlasništvu dioničarskog društva, ali u državnoj eksploataciji, odnosno upravi. Puštena je u promet 30. rujna 1901. Jedan od njenih glavnih ciljeva bila je dominacija nad bosanskom trgovinom, te prijenos njenih proizvoda na neko hrvatsko tržište. Nadalje, otpremani su razni poljoprivredni proizvodi uzgojeni u plodnom slavonskom kraju kroz koji su prolazile navedene pruge, te drvna građa iz bogatih, starih hrastovih šuma predviđenih za sječu. Iako je društvo poslovalo s financijskim dobitkom, po eksploatacijskim i financijskim pokazateljima bilo je među slabijim vicinalnim željeznicama na prostoru Kraljevina Hrvatske i Slavonije. Nakon fuzije, novoosnovano dioničarsko društvo predstavljalo je jednu od značajnijih, uspješnijih i rentabilnijih privatnih vicinalnih željeznica na tome prostoru.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Informacijske i komunikacijske znanosti, Povijest