Pregled bibliografske jedinice broj: 1231658
Odnos između unutarspolnog natjecanja za partnera, narcizma i percepcije tjelesnog izgleda kod korisnica Instagrama
Odnos između unutarspolnog natjecanja za partnera, narcizma i percepcije tjelesnog izgleda kod korisnica Instagrama, 2020., diplomski rad, diplomski, Zadar
CROSBI ID: 1231658 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odnos između unutarspolnog natjecanja za partnera,
narcizma i percepcije tjelesnog izgleda kod
korisnica Instagrama
(The relationship between intrasexual competition
for mates, narcissism and perception of body
appearance in female Instagram users)
Autori
Radostić, Mia
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Mjesto
Zadar
Datum
19.02
Godina
2020
Stranica
71
Mentor
Šimić, Nataša
Ključne riječi
Instagram, percepcija tjelesnog izgleda, unutarspolno natjecanje za partnera, narcizam.
(Instagram, perception of body appearance, intrasexual competition for mates, narcissism.)
Sažetak
Korisnici društvene mreže Instagram su u mogućnosti objavljivati različite vrste fotografija, kao i kratkih videozapisa. Prije objavljivanja, korisnicima se pruža opcija uređivanja fotografija korištenjem filtera ili jedne od brojnih aplikacija za uređivanje fotografija. Na Instagramu je moguće „pratiti“ različite modele, slavne osobe i vršnjake čije su fotografije često idealizirane zahvaljujući uporabi aplikacija za uređivanje fotografija. U ovom je istraživanju fokus na korisnicama društvene mreže Instagram. Budući da su korisnice svakodnevno izložene idealiziranim fotografijama, pretpostavlja se kako nerijetko procjenjuju i uspoređuju vlastiti tjelesni izgled s izgledom onih koje „prate“ na Instagramu zbog čega mogu biti zabrinute ili nezadovoljne svojim tjelesnim izgledom. Posljedično, učestalim pregledavanjem fotografija drugih žena i uspoređivanjem vlastitog tjelesnog izgleda s njihovim tjelesnim izgledom, žene mogu biti sklonije unutarspolnom natjecanju za partnera. Jedna od najčešće korištenih strategija unutarspolnog natjecanja za partnera je samopromocija. Sve veći broj istraživanja osobnosti sugerira kako je jedan od najsnažnijih prediktora samopromotivnog sadržaja putem društvenih mreža, pa tako i Instagrama, narcisoidnost. Budući da se navedene varijable do sada nisu ispitivale u zajedničkom kontekstu, cilj ovog istraživanja bio je ispitati odnos percepcije tjelesnog izgleda, unutarspolnog natjecanja za partnera i narcizma kao osobine ličnosti kod korisnica Instagrama. Ukupan uzorak istraživanja čini 517 korisnica Instagrama. U svrhu istraživanja primijenjeni su sljedeći mjerni instrumenti: pitanja o aktivnostima na Instagramu, hrvatska verzija Skale unutarspolnog natjecanja za partnera i Inventara narcisoidne osobnosti te modificirana hrvatska verzija Upitnika sociokulturalnih stavova prema tjelesnom izgledu. Istraživanjem je utvrđeno kako su sudionice koje uređuju fotografije prije objavljivanja na Instagram narcisoidnije te sklonije percipiranju Instagrama kao adekvatnog izvora informacija o poželjnom izgledu. Nadalje, utvrđeno je kako su sudionice koje prate količinu oznaka sviđanja/komentara na tuđim fotografijama, uspoređuju količine oznaka sviđanja/komentara na tuđim fotografijama s količinom oznaka sviđanja/komentara na vlastitim fotografijama, pregledavaju fotografije drugih žena, uspoređuju vlastiti izgled s izgledom drugih žena sklonije percipiranju Instagrama kao adekvatnog izvora informacija o poželjnom izgledu, pod većim su pritiskom od strane Instagrama da izgledaju u skladu s promoviranim izgledom, sklonije su internaliziranju ideala ljepote u vlastiti sustav vrijednosti te postizanju atletskog izgleda. Dodatno tome, takve žene paze na vlastiti tjelesni izgled, razmišljaju o tome što muškarci misle o njima te su sklonije natjecanju s drugim ženama za partnera. Također, utvrđeno je kako narcisoidnije korisnice te one koje smatraju Instagram prikladnim izvorom informacija o poželjnom izgledu, više percipiraju pritisak od strane Instagrama da zadovolje promicani izgled, više usađuju ideale ljepote u vlastiti sustav vrijednosti te više smatraju atletski izgled poželjnim i nastoje ga postići. Također, više paze na vlastiti fizički izgled i razmišljaju o tome što muškarci misle o njima. Primjenom hijerarhijske regresijske analize objašnjeno je 26% varijance faktora samopromocije, a najznačajnijim prediktorom se pokazao pritisak da korisnice trebaju izgledati što sličnije promicanom tjelesnom izgledu na Instagramu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija