Pregled bibliografske jedinice broj: 1229602
„Borba u kojoj si ti uvijek na gubitku“: Odnos nastavnika spram nastavničke profesije, posla i društvenog ugleda profesije
„Borba u kojoj si ti uvijek na gubitku“: Odnos nastavnika spram nastavničke profesije, posla i društvenog ugleda profesije // 5. Dani obrazovnih znanosti: "Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?" / Odak, Iva (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, 2022. str. 66-67 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1229602 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
„Borba u kojoj si ti uvijek na gubitku“: Odnos
nastavnika spram nastavničke profesije, posla i
društvenog ugleda profesije
("A fight in which you are always at a loss":
Teacher's attitude towards the teaching
profession, their work and social reputation of
the profession)
Autori
Degač, Đurđica
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
5. Dani obrazovnih znanosti: "Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?"
/ Odak, Iva - Zagreb : Institut za društvena istraživanja, 2022, 66-67
ISBN
978-953-6218-95-0
Skup
5. dani obrazovnih znanosti = 5th Days of Educational Sciences
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 19.10.2022. - 20.10.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
nastavnici ; nastavnička profesija ; društveni ugled ; obrazovne institucije ; kvalitativne metode
(teachers ; teaching profession ; social reputation ; educational institutions ; qualitative methods)
Sažetak
Nastavnička profesija koju se tradicionalno ne prepoznaje kao „potpunu“ profesiju (Ingersoll, 2003), već ju se percipira kao polu-profesiju (Addi-Raccah, 2005), posljednjih se godina nalazi pred velikim izazovima transformacija koje proizlaze iz policy zahtjeva za standardizacijom obrazovanja, uvođenja novih tehnologija kao i zbog povećane kompleksnosti posla nastavnika. Ranija kvalitativna istraživanja u Hrvatskoj ukazuju na to da osnovnoškolski nastavnici svoju profesiju vide kao zahtjevnu i podcijenjenu, a sadržajno najbogatijom kategorijom poteškoća vezanih uz nastavnički posao pokazuje se ona povezana sa samim obrazovnim sustavom (Slišković et al., 2017). Također, postotak nastavnika u Hrvatskoj koji smatraju da se njihovo zanimanje cijeni u društvu je vrlo nizak (9 %) te se Hrvatska nalazi među državama s najnižom procjenom među državama TALIS 2018 ciklusa (Markočić Dekanić et al., 2019). Cilj ove analize je ispitati odnos nastavnika spram nastavničke profesije, posla i društvenog ugleda profesije te identificirati potencijalne razloge koji doprinose njihovim perspektivama i pružiti objašnjenje za iste. Analiza se temelji na dva kvalitativna istraživanja provedena na neprobabilističkim heterogenim uzorcima nastavnika (uključujući i bivših) iz RH. Prvo istraživanje provedeno je tijekom 2020. godine i prijelaza na nastavu na daljinu zbog COVID-19 pandemije s osnovnim ciljem mapiranja promjena koje su se dogodile digitalizacijom nastave, odnosno provedbom nastave na daljinu u školskoj godini 2019./2020. Polustrukturirani intervjui provedeni su s ukupno 32 osnovnoškolska i srednjoškolska nastavnika. Drugo istraživanje provedeno je 2022. godine tijekom treće školske godine prakticiranja epidemioloških mjera zbog COVID-19 pandemije, ali i tijekom koje je uslijedila njihova relaksacija. Osnovni cilj drugog istraživanja bio je identificirati razloge koji dovode do napuštanja, namjere napuštanja ili ostanka u nastavničkoj profesiji kod srednjoškolskih nastavnika. Kombinirani narativni i polustrukturirani intervjui provedeni su s ukupno 17 sadašnjih i bivših srednjoškolskih nastavnika. Premda su istraživanja provedena u različitim društvenim kontekstima i s različitim osnovnim ciljevima, u prikupljenim materijalima manifestirao se neposredno ili posredno (na primjeru slučaja nastave na daljinu) odnos nastavnika spram vlastite profesije, posla, društvenog ugleda nastavnika kao i obrazovnog sustava te obrazovnih institucija, a što pruža utemeljenje za uključivanje oba izvora podataka u analizu. Dobiveni nalazi su na tragu ranijih istraživanja pri čemu pružaju dublji uvid u perspektive nastavnika vezane uz strukturne promjene društvenog i obrazovnog sustava i transformaciju uloge nastavnika ; roditeljsko vrednovanje stručnosti nastavnika i autoritet nastavnika među učenicima ; vrednovanje nastavničke profesije i posla povezano s materijalnim i financijskim honoriranjem te nezadovoljstvo i svojevrsni antagonizam spram nadležnih tijela za obrazovanje s naglaskom na individualnim odnosima i suradnji nastavnika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)