Pregled bibliografske jedinice broj: 1229474
Motiv krave u hrvatskoj novelistici prve polovine 20. stoljeća
Motiv krave u hrvatskoj novelistici prve polovine 20. stoljeća // Romanoslavica, LVI (2022), 2; 13-29 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1229474 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Motiv krave u hrvatskoj novelistici prve polovine 20.
stoljeća
(The Motif of a Cow in Croatian Novellas of the First
Half of the 20th Century)
Autori
Franković, Sanja
Izvornik
Romanoslavica (0557-272X) LVI
(2022), 2;
13-29
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
hrvatske novele, Vladimir Nazor, Slavko Kolar, Ivan Goran Kovačić, motiv krave
(Croatian novellas ; Vladimir Nazor ; Slavko Kolar ; Ivan Goran Kovačić ; the motif of a cow)
Sažetak
Motiv krave kao dragocjene domaće životinje javlja se u nekima od najznačajnijih hrvatskih novela prve polovine 20. stoljeća. Rad uspoređuje književnopovijesni i društveni kontekst njegova pojavljivanja u sljedećim novelama: „Boškarina“ Vladimira Nazora (Savremenik, 1910.), „Svoga tijela gospodar“ Slavka Kolara (Hrvatska revija, 1931.) i „Mrak na svijetlim stazama“ Ivana Gorana Kovačića (Hrvatska revija, 1935.). Na prikaz krave kao jedinoga obiteljskoga blaga utječe poetika razdoblja kojemu pojedina novela pripada. Pod utjecajem modernističkih stilova neoromantizma i secesije Nazorova novela uzdiže mršavu kravicu do hiperbolizirane hraniteljice u sredini koja u svakodnevnoj životnoj praksi još uvijek prepleće kršćanstvo s poganskim vjerovanjima u fantastična bića i seoske vješce. Kolarova i Kovačićeva novela nastale su u doba koje se u hrvatskoj književnoj povijesti naziva razdobljem modernoga objektivizma (Maraković), sintetičkoga realizma (Vaupotić) ili socijalno angažirane literature (Flaker). Iako i Nazorova novela ima socijalnu tematiku, od Kolarove i Kovačićeve novele razlikuje se fantastičnom estetizacijom, u kojoj ne postoje jasne granice između religije i poganstva. Druge dvije novele uspostavljaju oštru razliku između dvaju svjetonazora: kršćanstvo je legitimno, a poganstvo trpi društvenu osudu iako mu ljudi u nevolji pribjegavaju. U Kolarovoj noveli obitelj se spašava od neimaštine prisilnom ženidbom sina nakon što je stara krava izgubljena njegovom krivnjom. Krava je ovdje povezana sa svadbenim običajima seoske zajednice, u kojoj žene potajno traže pomoć vještice u otklanjanju bračnih problema. U Kovačićevoj noveli krava je jedino blago i prijateljica ostarjela pastira, no biva mu oduzeta jer nije platio vojni porez. Krava se uklapa u ozračje personificirane prirode, a pastirov lik izoliran je iz seoske zajednice zbog svojega animističkoga svjetonazora u pristupu životinjama i prirodi. U svim novelama motiv krave pokreće zaplet i povezan je s nesretnom sudbinom ljudskih likova, čija je sreća podređena materijalnim zahtjevima obitelji ili društvene zajednice.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Književnost