Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1227606

Duh i obrazovanje. Rasprava o temeljnim filozofijskim načelima obrazovanja i nužnost povratka istim


Radić, Stjepan
Duh i obrazovanje. Rasprava o temeljnim filozofijskim načelima obrazovanja i nužnost povratka istim // Filozofska istraživanja, 41 (2021), 4; 765-780 doi:10.21464/fi41406 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 1227606 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Duh i obrazovanje. Rasprava o temeljnim filozofijskim načelima obrazovanja i nužnost povratka istim
(Spirit and education. Discussion of the fundamental philosophical principles of education and the necessity of returning to them)

Autori
Radić, Stjepan

Izvornik
Filozofska istraživanja (0351-4706) 41 (2021), 4; 765-780

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
obrazovanje ; duša ; duh ; Humboldt ; Hegel ; izobrazba ; poziv ; funkcionalizam ; praksa ; sveučilište
(education ; soul ; spirit ; Humboldt ; Hegel ; training ; vocation ; functionalism ; practice ; university)

Sažetak
Jedna je od temeljnih čovjekovih odrednica ta da je obrazovljivo biće. Razlog tomu filozofijska tradicija nalazi u njegovoj duhovnoj duši. Za Humboldta je primjerice i njegovu obnovu sveučilišta duša osnova ovog procesa. Suvremena filozofija obrazovanja te poglavito pedagogija i njoj srodne znanosti međutim (potpuno) izbjegavaju govor o duši s obzirom na odgoj te osobito obrazovanje. To nas dovodi do središnje teze članka, koju sažimamo u sljedećem: obrazovanje se ne može niti smije svesti samo na usvajanje znanja i sposobnosti tj. vještina u vidu pukog osposobljavanja već se mora vratiti svojim najdubljim osnovama koje se ujedno mogu promotriti i kao temeljne odrednice, perspektive obrazovanja uopće: otvaranjem cjelini svijeta duša (osoba) u obrazovanju prispjeva k samoj sebi. Obrazovanje se ovim, međutim, ne svodi isključivo na teorijsko- spekulativni vid usvajanja i „procesuiranja“ znanja, niti je poanta samo na moralno-ćudorednom aspektu, već ukazuje da se u njegovo središte stavlja čovjek u svojoj sveukupnosti i dakako osobitosti. Središnju tezu članka razvijamo u sklopu četiri nosiva poglavlja: u prvome, koje ujedno predstavlja polazište, razlažemo grčko- platonovsku misaonu tradiciju u pogledu obrazovanja ističući pri tome dva odlučujuća pojma, imago (slika) i imitatio (nasljedovanje). Na to se nadovezuje drugo u kojem odabiremo dva, po nama ključna teoretičara W. v. Humboldta i G. F. W. Hegela, koji svaki na svoj način motre „dušu“ obrazovanja kroz pojmove univerzalnosti u vidu otrgnuća od partikularnog te slobode u vidu samoće odnosno otrgnuća od mnoštva. Predočeni prikazi nikako ne dokidaju jednu od važnih karakteristika obrazovanja, izobrazbu, koja se izlaže u trećoj cjelini pri čemu se nastoji dati do znanja da ona, želi li biti autentična, također mora imati u vidu „prispijeće duše k samoj sebi“. Zaključni izvodi pak (4.) donose ukaze o stanju koje je na djelu s obzirom na obrazovanje poput sunovrata u funkcionalizam i praksu te izostanak svake ideje o njemu, što je pak u konačnici posljedica proganjanja duha iz obrazovanja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filozofija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Katolički bogoslovni fakultet, Đakovo

Profili:

Avatar Url Stjepan Radić (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

doi hrcak.srce.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Radić, Stjepan
Duh i obrazovanje. Rasprava o temeljnim filozofijskim načelima obrazovanja i nužnost povratka istim // Filozofska istraživanja, 41 (2021), 4; 765-780 doi:10.21464/fi41406 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
Radić, S. (2021) Duh i obrazovanje. Rasprava o temeljnim filozofijskim načelima obrazovanja i nužnost povratka istim. Filozofska istraživanja, 41 (4), 765-780 doi:10.21464/fi41406.
@article{article, author = {Radi\'{c}, Stjepan}, year = {2021}, pages = {765-780}, DOI = {10.21464/fi41406}, keywords = {obrazovanje, du\v{s}a, duh, Humboldt, Hegel, izobrazba, poziv, funkcionalizam, praksa, sveu\v{c}ili\v{s}te}, journal = {Filozofska istra\v{z}ivanja}, doi = {10.21464/fi41406}, volume = {41}, number = {4}, issn = {0351-4706}, title = {Duh i obrazovanje. Rasprava o temeljnim filozofijskim na\v{c}elima obrazovanja i nu\v{z}nost povratka istim}, keyword = {obrazovanje, du\v{s}a, duh, Humboldt, Hegel, izobrazba, poziv, funkcionalizam, praksa, sveu\v{c}ili\v{s}te} }
@article{article, author = {Radi\'{c}, Stjepan}, year = {2021}, pages = {765-780}, DOI = {10.21464/fi41406}, keywords = {education, soul, spirit, Humboldt, Hegel, training, vocation, functionalism, practice, university}, journal = {Filozofska istra\v{z}ivanja}, doi = {10.21464/fi41406}, volume = {41}, number = {4}, issn = {0351-4706}, title = {Spirit and education. Discussion of the fundamental philosophical principles of education and the necessity of returning to them}, keyword = {education, soul, spirit, Humboldt, Hegel, training, vocation, functionalism, practice, university} }

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
    • SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
  • Scopus


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::


  • Index Philosophicus
  • Philosopher's Index


Citati:





    Contrast
    Increase Font
    Decrease Font
    Dyslexic Font