Pregled bibliografske jedinice broj: 1227036
Psiholingvistička obilježja imenica i glagola u pisanim tekstovima udžbenika za prvi i drugi razred
Psiholingvistička obilježja imenica i glagola u pisanim tekstovima udžbenika za prvi i drugi razred // Suvremena promišljanja o usvajanju i učenju hrvatskoga jezika - prilozi u čast prof. dr. sc. Dunji Pavličević-Franić (Contemporary reflections on the acquisition and learning of the Croatian language - contributions in honor of Dunja Pavličević-Franić) / Aladrović Slovaček, Katarina (ur.).
Zagreb: Alfa, 2022. str. 86-98
CROSBI ID: 1227036 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Psiholingvistička obilježja imenica i glagola u
pisanim tekstovima udžbenika za prvi i drugi razred
(Psycholinguistic features of nouns and verbs in
written texts of textbooks for the first and
second grade)
Autori
Jozipović, Marija ; Matić Škorić, Ana ; Kuvač Kraljević, Jelena ; Lenček, Mirjana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Suvremena promišljanja o usvajanju i učenju hrvatskoga jezika - prilozi u čast prof. dr. sc. Dunji Pavličević-Franić (Contemporary reflections on the acquisition and learning of the Croatian language - contributions in honor of Dunja Pavličević-Franić)
Urednik/ci
Aladrović Slovaček, Katarina
Izdavač
Alfa
Grad
Zagreb
Godina
2022
Raspon stranica
86-98
ISBN
978-953-364-414-1
Ključne riječi
ovladavanje čitanjem ; leksički razvoj ; psiholingvistička obilježja riječi ; Školski korpus pisanog jezika (RiDDys)
(beginning reading ; lexical development ; psycholinguistic features ; School Corpus of Written Language)
Sažetak
Na početku formalnog obrazovanja u procesu ovladavanja čitanjem dijete bi trebalo biti izloženo učestalim, poznatim, predočivim i konkretnim riječima. Ovaj je rad usmjeren na analizu psiholingvističkih obilježja izdvojenih imenica i glagola koji se pojavljuju u pisanoj građi prvog i drugog razreda, s ciljem utvrđivanja povezanosti između njihove objektivne učestalosti i nekoliko drugih psiholingvističkih obilježja te razlika u tim obilježjima između dva razreda. Iz Školskog korpusa pisanog jezika (RiDDys ; Kuvač Kraljević i Lenček, 2020) izdvojene su imenice i glagoli s pojavnošću ≥12 koje su potom rangirane prema učestalosti. Podatci o psiholingvističkim obilježjima subjektivne učestalosti, predočivosti, poznatosti i konkretnosti riječi preuzeti su iz dviju psiholingvističkih baza (HLB ; Kuvač Kraljević i Olujić, 2018 i MEGAHR ; Peti-Stanić i sur., 2018). Statističkom je obradom djelomično potvrđena povezanost između objektivne i subjektivne učestalosti imenica i glagola te između objektivne učestalosti i konkretnosti kod glagola u drugom razredu. Razlike u psiholingvističkim obilježjima riječi između dvaju razreda nisu pronađene. Rezultati upućuju na to da, unatoč empirijskim nalazima ovoga i niza drugih istraživanja, udžbenici još uvijek nedostatno prate djetetove jezične sposobnosti i mogućnosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Projekti:
MINGO-ESIF-KK.01.2.1.02.0167 - Razvoj inovativnog dijagnostičkog instrumentarija za rano prepoznavanje djece s disleksijom (RiDys) (RiDys) (Kuvač Kraljević, Jelena, MINGO - Povećanje razvoja novih proizvoda i usluga koji proizlaze iz aktivnosti istraživanja i razvoja - faza II“ (KK.01.2.1.02)) ( CroRIS)
UIP-2017-05-6603 - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju (MultiDis) (Hržica, Gordana, HRZZ - 2017-05) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb