Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1227036

Psiholingvistička obilježja imenica i glagola u pisanim tekstovima udžbenika za prvi i drugi razred


Jozipović, Marija; Matić Škorić, Ana; Kuvač Kraljević, Jelena; Lenček, Mirjana
Psiholingvistička obilježja imenica i glagola u pisanim tekstovima udžbenika za prvi i drugi razred // Suvremena promišljanja o usvajanju i učenju hrvatskoga jezika - prilozi u čast prof. dr. sc. Dunji Pavličević-Franić (Contemporary reflections on the acquisition and learning of the Croatian language - contributions in honor of Dunja Pavličević-Franić) / Aladrović Slovaček, Katarina (ur.).
Zagreb: Alfa, 2022. str. 86-98


CROSBI ID: 1227036 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Psiholingvistička obilježja imenica i glagola u pisanim tekstovima udžbenika za prvi i drugi razred
(Psycholinguistic features of nouns and verbs in written texts of textbooks for the first and second grade)

Autori
Jozipović, Marija ; Matić Škorić, Ana ; Kuvač Kraljević, Jelena ; Lenček, Mirjana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Suvremena promišljanja o usvajanju i učenju hrvatskoga jezika - prilozi u čast prof. dr. sc. Dunji Pavličević-Franić (Contemporary reflections on the acquisition and learning of the Croatian language - contributions in honor of Dunja Pavličević-Franić)

Urednik/ci
Aladrović Slovaček, Katarina

Izdavač
Alfa

Grad
Zagreb

Godina
2022

Raspon stranica
86-98

ISBN
978-953-364-414-1

Ključne riječi
ovladavanje čitanjem ; leksički razvoj ; psiholingvistička obilježja riječi ; Školski korpus pisanog jezika (RiDDys)
(beginning reading ; lexical development ; psycholinguistic features ; School Corpus of Written Language)

Sažetak
Na početku formalnog obrazovanja u procesu ovladavanja čitanjem dijete bi trebalo biti izloženo učestalim, poznatim, predočivim i konkretnim riječima. Ovaj je rad usmjeren na analizu psiholingvističkih obilježja izdvojenih imenica i glagola koji se pojavljuju u pisanoj građi prvog i drugog razreda, s ciljem utvrđivanja povezanosti između njihove objektivne učestalosti i nekoliko drugih psiholingvističkih obilježja te razlika u tim obilježjima između dva razreda. Iz Školskog korpusa pisanog jezika (RiDDys ; Kuvač Kraljević i Lenček, 2020) izdvojene su imenice i glagoli s pojavnošću ≥12 koje su potom rangirane prema učestalosti. Podatci o psiholingvističkim obilježjima subjektivne učestalosti, predočivosti, poznatosti i konkretnosti riječi preuzeti su iz dviju psiholingvističkih baza (HLB ; Kuvač Kraljević i Olujić, 2018 i MEGAHR ; Peti-Stanić i sur., 2018). Statističkom je obradom djelomično potvrđena povezanost između objektivne i subjektivne učestalosti imenica i glagola te između objektivne učestalosti i konkretnosti kod glagola u drugom razredu. Razlike u psiholingvističkim obilježjima riječi između dvaju razreda nisu pronađene. Rezultati upućuju na to da, unatoč empirijskim nalazima ovoga i niza drugih istraživanja, udžbenici još uvijek nedostatno prate djetetove jezične sposobnosti i mogućnosti.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Logopedija



POVEZANOST RADA


Projekti:
MINGO-ESIF-KK.01.2.1.02.0167 - Razvoj inovativnog dijagnostičkog instrumentarija za rano prepoznavanje djece s disleksijom (RiDys) (RiDys) (Kuvač Kraljević, Jelena, MINGO - Povećanje razvoja novih proizvoda i usluga koji proizlaze iz aktivnosti istraživanja i razvoja - faza II“ (KK.01.2.1.02)) ( CroRIS)
UIP-2017-05-6603 - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju (MultiDis) (Hržica, Gordana, HRZZ - 2017-05) ( CroRIS)

Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Marija Jozipović (autor)

Avatar Url Mirjana Lenček (autor)

Avatar Url Jelena Kuvač (autor)

Avatar Url Ana Matić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Jozipović, Marija; Matić Škorić, Ana; Kuvač Kraljević, Jelena; Lenček, Mirjana
Psiholingvistička obilježja imenica i glagola u pisanim tekstovima udžbenika za prvi i drugi razred // Suvremena promišljanja o usvajanju i učenju hrvatskoga jezika - prilozi u čast prof. dr. sc. Dunji Pavličević-Franić (Contemporary reflections on the acquisition and learning of the Croatian language - contributions in honor of Dunja Pavličević-Franić) / Aladrović Slovaček, Katarina (ur.).
Zagreb: Alfa, 2022. str. 86-98
Jozipović, M., Matić Škorić, A., Kuvač Kraljević, J. & Lenček, M. (2022) Psiholingvistička obilježja imenica i glagola u pisanim tekstovima udžbenika za prvi i drugi razred. U: Aladrović Slovaček, K. (ur.) Suvremena promišljanja o usvajanju i učenju hrvatskoga jezika - prilozi u čast prof. dr. sc. Dunji Pavličević-Franić (Contemporary reflections on the acquisition and learning of the Croatian language - contributions in honor of Dunja Pavličević-Franić). Zagreb, Alfa, str. 86-98.
@inbook{inbook, author = {Jozipovi\'{c}, Marija and Mati\'{c} \v{S}kori\'{c}, Ana and Kuva\v{c} Kraljevi\'{c}, Jelena and Len\v{c}ek, Mirjana}, editor = {Aladrovi\'{c} Slova\v{c}ek, K.}, year = {2022}, pages = {86-98}, keywords = {ovladavanje \v{c}itanjem, leksi\v{c}ki razvoj, psiholingvisti\v{c}ka obilje\v{z}ja rije\v{c}i, \v{S}kolski korpus pisanog jezika (RiDDys)}, isbn = {978-953-364-414-1}, title = {Psiholingvisti\v{c}ka obilje\v{z}ja imenica i glagola u pisanim tekstovima ud\v{z}benika za prvi i drugi razred}, keyword = {ovladavanje \v{c}itanjem, leksi\v{c}ki razvoj, psiholingvisti\v{c}ka obilje\v{z}ja rije\v{c}i, \v{S}kolski korpus pisanog jezika (RiDDys)}, publisher = {Alfa}, publisherplace = {Zagreb} }
@inbook{inbook, author = {Jozipovi\'{c}, Marija and Mati\'{c} \v{S}kori\'{c}, Ana and Kuva\v{c} Kraljevi\'{c}, Jelena and Len\v{c}ek, Mirjana}, editor = {Aladrovi\'{c} Slova\v{c}ek, K.}, year = {2022}, pages = {86-98}, keywords = {beginning reading, lexical development, psycholinguistic features, School Corpus of Written Language}, isbn = {978-953-364-414-1}, title = {Psycholinguistic features of nouns and verbs in written texts of textbooks for the first and second grade}, keyword = {beginning reading, lexical development, psycholinguistic features, School Corpus of Written Language}, publisher = {Alfa}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font