Pregled bibliografske jedinice broj: 1226297
KAZALIŠNA KRITIKA CARLA (KARLA) M. BENDE (1901. – 1912.)
KAZALIŠNA KRITIKA CARLA (KARLA) M. BENDE (1901. – 1912.) // Zbornik radova X. međunardonog skupa 13. maja 2022. godine
Brčko, Bosna i Hercegovina, 2022. str. 369-378 doi:792:821.163.42.09 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1226297 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
KAZALIŠNA KRITIKA CARLA (KARLA) M. BENDE (1901. –
1912.)
(Carl (Karl) M. Benda Theater Criticism (1901-1912))
Autori
Biskupović, Alen
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Zbornik radova X. međunardonog skupa 13. maja 2022. godine
/ - , 2022, 369-378
ISBN
978-99955-99-62-1
Skup
Sigurnost i hrana, X. međunarodni skup
Mjesto i datum
Brčko, Bosna i Hercegovina, 13.05.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
Carl (Karl) Benda, Slavonische Presse, Osijek, kazališna kritika, Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku
(Carl (Karl) Benda, Slavonische Presse, Osijek, theatre criticism, Croatian National Theatre in Osijek)
Sažetak
Rad će kroz analizu, sintezu i interpretaciju novinskih članaka dostupnih u Hemeroteci Muzeja Slavonije i Baranje, predstaviti vrijedno kulturološko i teatrološko svjedočanstvo u obliku dramske, kazališne kritike Carla M. (Karla) Bende u osječkim dnevnim novinama „Slavonische Presse“ od 1901. do 1912. godine. Carl (Karl) M. Benda vrijedna je karika u lancu razvoja dramske kazališne kritike u Osijeku. Osobine njegove kritike, koja se razvijala na temelju gostovanja njemačkih putujućih družina, pronalaze se kasnije i kod kritičara usko vezanih za osječko Hrvatsko narodno kazalište. Zanimljivo je kako je Benda bio kontinuirano rastrgan između svoje ljubavi prema družinama s upitnim umjetničkim vrijednostima i zalaganja za umjetnost u Osijeku. Međutim, upravo u tom svom dvojakom stavu donio je temelje kritičke misli u Osijeku poput sklonosti prema ansamblu koji treba njegovati, prema kazalištu kao teškoj profesiji za koju treba imati razumijevanja, racionalnost u poimanju organizacije i funkcioniranju kazališta. Benda je poimao sveobuhvatnost predstave, pa iako ipak šturo, u svojim je kritikama spominjao i redatelje i progovarao o njihovoj funkciji, a procjene glumaca temeljio je na osnovnim glumačkim tehnikama i to sve na početku 20. stoljeća u Osijeku. Osim toga, njegovo djelovanje je i važan dokumentaristički prikaz o socio-teatrološkoj simbiozi kazališta i publike u Osijeku u vremenu stvaranja osječkog Hrvatskog narodnog kazališta, a i vrijedan uvid u načine funkcioniranja družina i njihovom djelovanju u Osijeku. Benda tako predstavlja važnu stepenicu u razvoju kritike i dokumentaristu vremena u kojem prevlast njemačkog kazališta i „lakih“ komada započinje svoju silaznu putanju, a hrvatsko kazalište tešku uzlaznu – početak borbe koja će trajati još mnogo godina.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Profili:
Alen Biskupović
(autor)