Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1225981

Obrazovne nejednakosti u srednjem i visokom obrazovanju iz perspektive ključnih dionika obrazovnog sustava


Odak, Iva; Puzić, Saša; Baranović, Branislava; Baketa, Nikola; Matić Bojić, Jelena; Marušić, Iris; Pikić Jugović, Ivana; Šabić, Josip; Pijaca Plavšić, Eli
Obrazovne nejednakosti u srednjem i visokom obrazovanju iz perspektive ključnih dionika obrazovnog sustava // 5. Dani obrazovnih znanosti "Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?" - Knjiga sažetaka / Odak, Iva (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, 2022. str. 94-95 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 1225981 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Obrazovne nejednakosti u srednjem i visokom obrazovanju iz perspektive ključnih dionika obrazovnog sustava
(Educational inequalities in secondary and higher education from the perspective of key stakeholders in the education system)

Autori
Odak, Iva ; Puzić, Saša ; Baranović, Branislava ; Baketa, Nikola ; Matić Bojić, Jelena ; Marušić, Iris ; Pikić Jugović, Ivana ; Šabić, Josip ; Pijaca Plavšić, Eli

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
5. Dani obrazovnih znanosti "Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?" - Knjiga sažetaka / Odak, Iva - Zagreb : Institut za društvena istraživanja, 2022, 94-95

ISBN
978-953-6218-95-0

Skup
5. dani obrazovnih znanosti = 5th Days of Educational Sciences

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 19.10.2022. - 20.10.2022

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
obrazovne nejednakosti, srednjoškolsko obrazovanje, visoko obrazovanje
(educational inequalities, secondary education, higher education)

Sažetak
Obrazovne nejednakosti u Hrvatskoj počinju već na razini predškolskog odgoja i obrazovanja te se nastavljaju kroz osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje. Učenici osnovnih škola koji imaju obrazovanije roditelje i viši socioekonomski status (SES) postižu statistički značajno bolja obrazovna postignuća od učenika čiji su roditelji nižeg stupnja obrazovanja ili nižeg SES-a (Babarović, Burušić i Šakić, 2009 ; Jokić i Ristić Dedić, 2010). Te se razlike nastavljaju i unutar samog sustava visokog obrazovanja, gdje studentska populacija ima viši socioekonomski status kao i postotak visokoobrazovanih roditelja nego prosječna populacija mladih u Hrvatskoj (Puzić, Doolan i Dolenec, 2006. ; Ilišin, 2008. ; Farnell et al., 2014. i Šćukanec et al., 2016.). U ovom radu zanimalo nas je kako važni dionici u području srednjeg i visokog obrazovanja vide problematiku obrazovnih nejednakosti u Hrvatskoj. U periodu od travnja do lipnja 2021. godine provedene su tri fokus-grupe s ključnim dionicima obrazovnog sustava u Hrvatskoj radi utvrđivanja mišljenja i stavova donositelja odluka i drugih relevantnih dionika obrazovnog sustava o problemu obrazovnih nejednakosti. Na razini srednjoškolskog obrazovanja održana je jedna fokus grupa, a na razini visokog obrazovanja dvije fokus grupe (ukupno 22 sudionika). Formulirana su tri istraživačka pitanja: kako dionici u području obrazovanja percipiraju obrazovne nejednakosti u Hrvatskoj, koje su trenutačne prakse dionika i njihovih institucija za smanjenje obrazovnih nejednakosti te kako donositelji odluka/dionici u području obrazovanja vide mogućnosti ublažavanja/otklanjanja obrazovnih nejednakosti u Hrvatskoj. U analizi su primijenjene kvalitativne metode analize – analiza sadržaja i kvalitativna tematska analiza. Izneseni nalazi dobiveni kroz razgovor s donositeljima odluka i relevantnim dionicima u području srednjoškolskog obrazovanja upućuju na postojanje svijesti o različitim aspektima obrazovnih nejednakosti, odnosno o razmjerno širokom spektru ranjivih skupina učenika unutar sustava srednjoškolskog obrazovanja. Kao središnji mehanizam za poboljšanje položaja tih skupina učenika predlažu se mjere kojima je cilj ujednačavanje materijalnih preduvjeta i kvalitete nastave unutar obrazovnog sustava, bez obzira na pripadnost ranjivoj skupini, odnosno vrstu srednje škole koju učenici pohađaju. U objema fokus- grupama koje su tematizirale visoko obrazovanje naglašeno je kako su potresi i pandemija još više istaknuli postojeće nejednakosti u visokom obrazovanju, ali i da informacijsko-komunikacijska tehnologija potencijalno pruža mogućnosti za unaprjeđenje socijalne dimenzije visokog obrazovanja. Prema komentarima sudionika može se zaključiti da postojeće mjere još uvijek nisu dovoljno razvijene ili se ne provode sustavno i kontinuirano. Nalazi svih fokus-grupa su značajni jer impliciraju spremnost dionika na suradnju u adresiranju razmatrane problematike nejednakosti. Nalazi ukazuju na to da dionici prepoznaju izazove i potrebe koji se tiču društvenih nejednakosti na svim razinama obrazovanja, da se slažu da je važno donositi mjere za ublažavanje i uklanjanje navedenih nejednakosti te da su već identificirali prioritetna područja u kojima bi se trebale implementirati takve mjere.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Sociologija, Psihologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb


Citiraj ovu publikaciju:

Odak, Iva; Puzić, Saša; Baranović, Branislava; Baketa, Nikola; Matić Bojić, Jelena; Marušić, Iris; Pikić Jugović, Ivana; Šabić, Josip; Pijaca Plavšić, Eli
Obrazovne nejednakosti u srednjem i visokom obrazovanju iz perspektive ključnih dionika obrazovnog sustava // 5. Dani obrazovnih znanosti "Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?" - Knjiga sažetaka / Odak, Iva (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, 2022. str. 94-95 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Odak, I., Puzić, S., Baranović, B., Baketa, N., Matić Bojić, J., Marušić, I., Pikić Jugović, I., Šabić, J. & Pijaca Plavšić, E. (2022) Obrazovne nejednakosti u srednjem i visokom obrazovanju iz perspektive ključnih dionika obrazovnog sustava. U: Odak, I. (ur.)5. Dani obrazovnih znanosti "Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?" - Knjiga sažetaka.
@article{article, author = {Odak, Iva and Puzi\'{c}, Sa\v{s}a and Baranovi\'{c}, Branislava and Baketa, Nikola and Mati\'{c} Boji\'{c}, Jelena and Maru\v{s}i\'{c}, Iris and Piki\'{c} Jugovi\'{c}, Ivana and \v{S}abi\'{c}, Josip and Pijaca Plav\v{s}i\'{c}, Eli}, editor = {Odak, I.}, year = {2022}, pages = {94-95}, keywords = {obrazovne nejednakosti, srednjo\v{s}kolsko obrazovanje, visoko obrazovanje}, isbn = {978-953-6218-95-0}, title = {Obrazovne nejednakosti u srednjem i visokom obrazovanju iz perspektive klju\v{c}nih dionika obrazovnog sustava}, keyword = {obrazovne nejednakosti, srednjo\v{s}kolsko obrazovanje, visoko obrazovanje}, publisher = {Institut za dru\v{s}tvena istra\v{z}ivanja}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }
@article{article, author = {Odak, Iva and Puzi\'{c}, Sa\v{s}a and Baranovi\'{c}, Branislava and Baketa, Nikola and Mati\'{c} Boji\'{c}, Jelena and Maru\v{s}i\'{c}, Iris and Piki\'{c} Jugovi\'{c}, Ivana and \v{S}abi\'{c}, Josip and Pijaca Plav\v{s}i\'{c}, Eli}, editor = {Odak, I.}, year = {2022}, pages = {94-95}, keywords = {educational inequalities, secondary education, higher education}, isbn = {978-953-6218-95-0}, title = {Educational inequalities in secondary and higher education from the perspective of key stakeholders in the education system}, keyword = {educational inequalities, secondary education, higher education}, publisher = {Institut za dru\v{s}tvena istra\v{z}ivanja}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font