Pregled bibliografske jedinice broj: 1225849
Reciklirana AlSiCu3(Fe) legura u automobilskoj industriji
Reciklirana AlSiCu3(Fe) legura u automobilskoj industriji, 2022. (izložba).
CROSBI ID: 1225849 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Reciklirana AlSiCu3(Fe) legura u automobilskoj
industriji
(Secondary AlSiCu3(Fe) alloy in automotive industry)
Autori
Kozina, Franjo ; Zovko Brodarac, Zdenka ; Stanić, Davor ; Mesek, Luka ; Tarandek, Patrik
Izvornik
Katalog inovacija međunarodna izložba inovacija ARCA 2022.
Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, izložba
Godina
2022
Ključne riječi
Legura AlSi9Cu3(Fe), lijevanje, recikliranje, automobilska industrija
(Secondary AlSi9Cu3(Fe), casting, recycling, automotive industry)
Sažetak
Standardna AlSi9Cu3(Fe) aluminijska legura najčešće se koristi u izradi odljevaka tehnologijom visokotlačnog lijevanja, a primjenjuje se u automobilskoj industriji za izradu nosača motora, kućišta mjenjača, kućišta generatora, kućišta turbopunjača. Prednosti ove legure su relativno visoka mehanička svojstva, čvrstoća i tvrdoća uz nešto nižu otpornost na istezanje i koroziju. Pored kemijskog sastava, tehnološke obrade taline, postupka lijevanja te mogućnosti toplinske obrade, na funkcionalna svojstva legure značajno utječe i sastav uložnog materijala. Iako se aluminij smatra jednim od materijala s najvećim reciklirajućim potencijalom, porast udjela povratnog uložnog materijala može negativno utjecati na razvoj mikrostrukture tijekom skrućivanja te dovesti do smanjenja mehaničkih svojstva konačnog proizvoda. Inovacija je osmišljena u cilju poboljšanja funkcionalnih svojstava visokotlačno lijevane AlSi9Cu3(Fe) legure uz primjenu 100 % povratnog uložnog materijala postupkom prirodnog starenja. U tu svrhu uspoređenja su mehanička svojstva i mikrostruktura legure odmah nakon te 4 i 80 tjedana nakon lijevanja. Iako nisu uočena značajnija odstupanja u mikrostrukturi, zadovoljavajući učinak prirodnog starenja na mehanička svojstva ostvaren je nakon 80 tjedana. Najviše vrijednosti granice razvlačenja og 161, 3 MPa i vlačne čvrstoće od 328, 5 MPa ostvarene su primjenom toplinske obrade i postupkom prirodnog starenja. Primjena ove inovacije omogućit će smanjenje potrošnje energije za 95 % uz samo 5 % emisije stakleničkih plinova, ali bez smanjenja performansi vozila i sigurnosti putnika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Metalurgija
POVEZANOST RADA
Projekti:
EK-EFRR-KK.01.1.1.02.0022 - Virtulab – Integrirani laboratorij za primarne i sekundarne sirovine (Virtulab) (Borojević Šoštarić, Sibila; Šantek, Božidar; Rogošić, Marko; Petrović, Igor; Zovko Brodarac, Zdenka, EK - KK.01.1.1.02) ( CroRIS)
EK-EFRR-RC.2.2.10-0005 - Centar za ljevarstvo - SIMET (SIMET) (Zovko Brodarac, Zdenka, EK - Europski fond za regionalni razvoj (EFRR), Operativni program Regionalna konkurentnost 2007.-2013., Poziv „Priprema zalihe infrastrukturnih projekata za EFRR 2014.-2020. – Treći poziv“, RC.2.2.10) ( CroRIS)
Ustanove:
Metalurški fakultet, Sisak