Pregled bibliografske jedinice broj: 1225773
Pripovjedne sposobnosti u djece pred polazak u školu
Pripovjedne sposobnosti u djece pred polazak u školu // Kompetentni sustavi u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju
Osijek, Hrvatska, 2022. str. 1-1 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1225773 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pripovjedne sposobnosti u djece pred polazak u školu
(Narrative skills of preschool children transitioning
from the kindergarten to the primary school)
Autori
Galeković, Martina ; Romstein, Ksenija ; Širić, Ljiljana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Kompetentni sustavi u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju
/ - , 2022, 1-1
Skup
1. međunarodna znanstveno-stručna konferencija - Kompetentni sustavi u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 21.10.2022. - 22.10.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
jezično-govorni razvoj, djeca predškolske dobi, pripovjedne sposobnosti, spremnost za školu, tranzicija
(speech-language development, preschool children, narrative skills, school readiness, transition)
Sažetak
Pripovjedne sposobnosti djece predškolske dobi jedan su od pokazatelja djetetove spremnosti za školu. One ovise o predispozicijama samog pojedinog djeteta i o okolini, pri čemu je primjereni pristup u procjeni pripovjednih sposobnosti osnova njihova poticanja. S aspekta jezično-govornog razvoja, pripovijedanje je jedna od mjera pragmatičke sposobnosti, ali daje i uvid u širinu rječnika i jezično razumijevanje, koje su bitne za praćenje nastavnog procesa te djetetovo funkcioniranje u neposrednoj okolini. Cilj istraživanja je bio steći uvid u osobitosti pripovjednog diskursa u dobi pred polazak u školu. Tijekom pedagoške godine 2021./2022. prikupljeni su podaci djece prosječne dobi od 6 do 7 godina koji pohađaju dječje vrtiće na području Hrvatske (N=75, M=39, Ž=36, prosječna KD=6, 07 g.) i čiji su roditelji dali pristanak za sudjelovanje u istraživanju. Za potrebe istraživanja odabrana je metoda pripovijedanja na temelju slikovnog predloška iz hrvatske inačice MAIN testa (Hržica i Kuvač Kraljević, 2020). U pripovijedanju su bodovani proizvodnja i razumijevanje, brzina u pripovijedanju i vrste rečenica koje su prisutne u diskursu predškolske djece. Osim makrostrukturalne razine i razumijevanja sadržaja priče promatrani su i jezični elementi kojima gradimo priču i koji pokazuju sintaktičku produktivnost i leksičku raznolikost. Rezultati pokazuju kako djeca koja imaju niže postignuće na zadatcima fonološke svjesnosti imaju i niže postignuće u vještinama pripovijedanja. Djeca kojoj je određena odgoda upisa u prvi razred osnovne škole imaju niže postignuće u svim elementima pripovjednih sposobnosti. Dobiveni rezultati mogu poslužiti dvojako, kao osnova pedagoškim stručnjacima (odgojiteljima, učiteljima, pedagozima i stručnim suradnicima) u osmišljavanju aktivnosti poticanja jezično-govornoga razvoja u kontekstu tranzicije te kao temelj daljnjim istraživanjima jezično- govornog razvoja djece predškolske dobi s izraženom interdisciplinarnom komponentom.
Izvorni jezik
Hrvatski