Pregled bibliografske jedinice broj: 1225772
Jednostavan jezik u odgoju i obrazovanju djece s disleksijom: uloga društvenih igara
Jednostavan jezik u odgoju i obrazovanju djece s disleksijom: uloga društvenih igara // Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?/How to foster well- being in educational settings during challenging times? / Odak, Iva (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, 2022. str. 76-76 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1225772 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jednostavan jezik u odgoju i obrazovanju djece s
disleksijom: uloga društvenih igara
(Easy language in the education of children with
dyslexia: the role of board games)
Autori
Kišan, Valentina ; Kožul, Anđela Elinor ; Stura, Klara ; Zubčić, Vanesa ; Perkušić, Leona ; Lovrić, Marija ; Majić, Antonela ; Ledić, Božena ; Jozipović, Marija ; Lenček, Mirjana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?/How to foster well- being in educational settings during challenging times?
/ Odak, Iva - Zagreb : Institut za društvena istraživanja, 2022, 76-76
ISBN
978-953-6218-95-0
Skup
5. dani obrazovnih znanosti = 5th Days of Educational Sciences
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 19.10.2022. - 20.10.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
disleksija ; jednostavan jezik ; grafička i jezična prilagodba ; društvena igra
(dyslexia ; easy language ; graphic adjustments and language adaptations ; board game)
Sažetak
Disleksija je jezično utemeljen specifični poremećaj učenja (Snowling, 2013) obilježen teškoćama u čitanju i razumijevanju pročitanog (BDA, 1989 ; Lenček, 2008). Navedene teškoće s pismenošću mogu biti razlogom niske motivacije za čitanje i učenje (Zisimopoulos i Galanaki, 2009 ; Gooch i sur., 2016), a što značajno može otežati proces poučavanja učenika s disleksijom (Rose, 2009). Društvene igre jedan su od važnih alata za razvoj vještina i stjecanje znanja o različitim temama za osobe različite dobi. Takve se igre mogu prilagoditi različitim stilovima učenja (Xu, 2011) i biti motivirajući čimbenik za stjecanje znanja. Stoga je cilj je ovog rada na primjeru društvene igre pokazati kako se uvođenjem grafičkih i jezičnih prilagodbi uputa, a prema znanstvenim i stručnim spoznajama, može djeci s disleksijom omogućiti ravnopravan pristup učenju te zabavi koja uključuje čitanje. Svrha je učinjenih prilagodbi pokazati kako svrhovita i jezično prilagođena igra može znatno više motivirati učenike i osigurati lakše usvajanje formalnih školskih znanja. Odabrana je prilagodba društvene igre Trivial Pursuit pri čemu su korištene različite tematske jedinice (sport, kultura, geografija, zabava), a što može biti predložak za prilagodbu i poučavanje različitih obrazovnih sadržaja. Prema smjernicama jednostavnog jezika (Lenček i Kuvač Kraljević, 2021) i univerzalnog dizajna (Praiser i Smith, 2011 ; Rao i sur., 2014), učinjene su prilagodbe materijala za igru. Istaknute su ključne riječi, povećane kartice, uporabljeni piktogrami, prikladan font veličine 14 te povećanje proreda. Učinjene su morfosintaktičke prilagodbe (uporaba kratkih i jednostavnih rečenica bez inverzije, uporaba jesnih i aktivnih rečenica - izbjegavanje negacije i pasivnih oblika, uporaba glagola umjesto glagolskih imenica ; Jozipović, Lenček i Kuvač Kraljević, u postupku objave) i leksičke prilagodbe (uporaba jednostavnih riječi visoke predočivosti, učestalosti i konkretnosti ; HLB, Kuvač Kraljević i Olujić, 2018). Rezultati pokazuju da se, iz perspektive nastavnika, uporabom ovih prilagodbi i dalje može ispitivati jednako pozadinsko znanje, ali na pristupačan način za osobe s jezičnim poremećajima, odnosno disleksijom. Iz logopedske perspektive čitanje putem igre osigurava mogućnosti uvježbavanja tehnike čitanja kao i razumijevanja, a što je za osobe s disleksijom od iznimne važnosti u terapijskom procesu te formalnom odgoju i obrazovanju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb