Pregled bibliografske jedinice broj: 1225762
Primjena jednostavnog jezika i univerzalnog dizajna u prilagodbi obrazovnih sadržaja za učenike s disleksijom
Primjena jednostavnog jezika i univerzalnog dizajna u prilagodbi obrazovnih sadržaja za učenike s disleksijom // Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?/How to foster well- being in educational settings during challenging times? / Odak, Iva (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, 2022. str. 85-85 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1225762 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Primjena jednostavnog jezika i univerzalnog
dizajna u prilagodbi obrazovnih sadržaja za
učenike s disleksijom
(Using easy language and universal design to adapt
materials for students with dyslexia in an
educational context)
Autori
Lenček, Mirjana ; Kuvač Kraljević, Jelena ; Jozipović, Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?/How to foster well- being in educational settings during challenging times?
/ Odak, Iva - Zagreb : Institut za društvena istraživanja, 2022, 85-85
ISBN
978-953-6218-95-0
Skup
5. dani obrazovnih znanosti = 5th Days of Educational Sciences
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 19.10.2022. - 20.10.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
disleksija, jednostavan jezik, univerzalni dizajn
(dyslexia ; easy language ; universal design)
Sažetak
Jezična osnova disleksije, kao najučestalijeg specifičnog poremećaja učenja, razlogom je različitih teškoća u čitanju i razumijevanju pročitanog (Snowling, 2013). Upravo su jezik, čitanje i pisanje osnova učenja te poučavanje učenika s disleksijom, zbog njihovih problema u ovim vještinama, predstavlja zahtjevan i složen proces. Uloga nastavnika i njihovih znanja o osobitostima funkcioniranja ove populacije, spremnost na prilagodbe koje uvažavaju navedene teškoće te specifični oblici provjera znanja mogu značajno odrediti akademski ishod ove djece (Tosun i sur., 2021). Nažalost, iako učenici s disleksijom prema rješenjima o primjeni redovitog programa s individualiziranim postupcima imaju pravo na prilagodbe postupaka i načina usvajanja gradiva, u praksi se ti programi učestalo ne provode ili je to nesustavno i nepotpuno, pa čak i neispravno, pogotovo u ispitnim situacijama. Cilj je ovog rada analizirati prihvatljivost ispitnih materijala iz Prirode i društva za učenike s disleksijom u osnovnoj školi. Svrha je na primjerima oblikovanih pitanja pokazati kako principi jednostavnog jezika (Lenček i Kuvač Kraljević, 2021) i univerzalnog dizajna (Praiser i Smith, 2011) mogu biti korišteni u odgoju i obrazovanju učenika s disleksijom, omogućujući im da ostvare svoj puni potencijal i akademski uspjeh. Projekt Učenje biologije u epidemiološki prilagođenom istraživačkom okruženju (Hrvatska zaklada za znanost, projekt IP-CORONA-2020-12- 3798) u jednom je svom dijelu/cilju usmjeren upravo na mogućnosti prilagodbe ispitnih pitanja iz predmeta Priroda i društvo te Biologija za populaciju učenika s teškoćama koji se školuju po redovitom program s individualiziranim postupcima (prvi do osmi razred osnovne škole) te uključuje i e-oblik ispitnih materijala. Analiza postojećih ispita za 1. - 6. razred osnovne škole u ovom radu pokazala je da ispitni materijal, iako predviđen za učenike s jezičnim poremećajima/ disleksijom, nije u skladu s principima jednostavnog jezika ni univerzalnog dizajna. Ispitna pitanja i materijali zahtijevali su daljnje detaljne i višestruke jezične (morfosintaktičke i leksičke) te grafičke prilagodbe. Rezultati pokazuju važnost logopeda u svojstvu stručnog suradnika u školama jer upravo logopedi mogu svojim znanjima u timskom radu pridonijeti individualizaciji sadržaja neophodnog za učenike sa specifičnim poremećajem učenja. Rezultati upućuju i na potrebu primjene znanstveno i stručno utemeljenih jezičnih i grafičkih prilagodba za osobe s disleksijom u odgojno - obrazovnom kontekstu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb