Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1225762

Primjena jednostavnog jezika i univerzalnog dizajna u prilagodbi obrazovnih sadržaja za učenike s disleksijom


Lenček, Mirjana; Kuvač Kraljević, Jelena; Jozipović, Marija
Primjena jednostavnog jezika i univerzalnog dizajna u prilagodbi obrazovnih sadržaja za učenike s disleksijom // Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?/How to foster well- being in educational settings during challenging times? / Odak, Iva (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, 2022. str. 85-85 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 1225762 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Primjena jednostavnog jezika i univerzalnog dizajna u prilagodbi obrazovnih sadržaja za učenike s disleksijom
(Using easy language and universal design to adapt materials for students with dyslexia in an educational context)

Autori
Lenček, Mirjana ; Kuvač Kraljević, Jelena ; Jozipović, Marija

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?/How to foster well- being in educational settings during challenging times? / Odak, Iva - Zagreb : Institut za društvena istraživanja, 2022, 85-85

ISBN
978-953-6218-95-0

Skup
5. dani obrazovnih znanosti = 5th Days of Educational Sciences

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 19.10.2022. - 20.10.2022

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
disleksija, jednostavan jezik, univerzalni dizajn
(dyslexia ; easy language ; universal design)

Sažetak
Jezična osnova disleksije, kao najučestalijeg specifičnog poremećaja učenja, razlogom je različitih teškoća u čitanju i razumijevanju pročitanog (Snowling, 2013). Upravo su jezik, čitanje i pisanje osnova učenja te poučavanje učenika s disleksijom, zbog njihovih problema u ovim vještinama, predstavlja zahtjevan i složen proces. Uloga nastavnika i njihovih znanja o osobitostima funkcioniranja ove populacije, spremnost na prilagodbe koje uvažavaju navedene teškoće te specifični oblici provjera znanja mogu značajno odrediti akademski ishod ove djece (Tosun i sur., 2021). Nažalost, iako učenici s disleksijom prema rješenjima o primjeni redovitog programa s individualiziranim postupcima imaju pravo na prilagodbe postupaka i načina usvajanja gradiva, u praksi se ti programi učestalo ne provode ili je to nesustavno i nepotpuno, pa čak i neispravno, pogotovo u ispitnim situacijama. Cilj je ovog rada analizirati prihvatljivost ispitnih materijala iz Prirode i društva za učenike s disleksijom u osnovnoj školi. Svrha je na primjerima oblikovanih pitanja pokazati kako principi jednostavnog jezika (Lenček i Kuvač Kraljević, 2021) i univerzalnog dizajna (Praiser i Smith, 2011) mogu biti korišteni u odgoju i obrazovanju učenika s disleksijom, omogućujući im da ostvare svoj puni potencijal i akademski uspjeh. Projekt Učenje biologije u epidemiološki prilagođenom istraživačkom okruženju (Hrvatska zaklada za znanost, projekt IP-CORONA-2020-12- 3798) u jednom je svom dijelu/cilju usmjeren upravo na mogućnosti prilagodbe ispitnih pitanja iz predmeta Priroda i društvo te Biologija za populaciju učenika s teškoćama koji se školuju po redovitom program s individualiziranim postupcima (prvi do osmi razred osnovne škole) te uključuje i e-oblik ispitnih materijala. Analiza postojećih ispita za 1. - 6. razred osnovne škole u ovom radu pokazala je da ispitni materijal, iako predviđen za učenike s jezičnim poremećajima/ disleksijom, nije u skladu s principima jednostavnog jezika ni univerzalnog dizajna. Ispitna pitanja i materijali zahtijevali su daljnje detaljne i višestruke jezične (morfosintaktičke i leksičke) te grafičke prilagodbe. Rezultati pokazuju važnost logopeda u svojstvu stručnog suradnika u školama jer upravo logopedi mogu svojim znanjima u timskom radu pridonijeti individualizaciji sadržaja neophodnog za učenike sa specifičnim poremećajem učenja. Rezultati upućuju i na potrebu primjene znanstveno i stručno utemeljenih jezičnih i grafičkih prilagodba za osobe s disleksijom u odgojno - obrazovnom kontekstu.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Logopedija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Marija Jozipović (autor)

Avatar Url Jelena Kuvač (autor)

Avatar Url Mirjana Lenček (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

wwwadmin.idi.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Lenček, Mirjana; Kuvač Kraljević, Jelena; Jozipović, Marija
Primjena jednostavnog jezika i univerzalnog dizajna u prilagodbi obrazovnih sadržaja za učenike s disleksijom // Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?/How to foster well- being in educational settings during challenging times? / Odak, Iva (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, 2022. str. 85-85 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
Lenček, M., Kuvač Kraljević, J. & Jozipović, M. (2022) Primjena jednostavnog jezika i univerzalnog dizajna u prilagodbi obrazovnih sadržaja za učenike s disleksijom. U: Odak, I. (ur.)Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?/How to foster well- being in educational settings during challenging times?.
@article{article, author = {Len\v{c}ek, Mirjana and Kuva\v{c} Kraljevi\'{c}, Jelena and Jozipovi\'{c}, Marija}, editor = {Odak, I.}, year = {2022}, pages = {85-85}, keywords = {disleksija, jednostavan jezik, univerzalni dizajn}, isbn = {978-953-6218-95-0}, title = {Primjena jednostavnog jezika i univerzalnog dizajna u prilagodbi obrazovnih sadr\v{z}aja za u\v{c}enike s disleksijom}, keyword = {disleksija, jednostavan jezik, univerzalni dizajn}, publisher = {Institut za dru\v{s}tvena istra\v{z}ivanja}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }
@article{article, author = {Len\v{c}ek, Mirjana and Kuva\v{c} Kraljevi\'{c}, Jelena and Jozipovi\'{c}, Marija}, editor = {Odak, I.}, year = {2022}, pages = {85-85}, keywords = {dyslexia, easy language, universal design}, isbn = {978-953-6218-95-0}, title = {Using easy language and universal design to adapt materials for students with dyslexia in an educational context}, keyword = {dyslexia, easy language, universal design}, publisher = {Institut za dru\v{s}tvena istra\v{z}ivanja}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font