Pregled bibliografske jedinice broj: 1225221
Pročitati lijepo i razumjeti? – prvi podatci iz Probirnog testa čitanja
Pročitati lijepo i razumjeti? – prvi podatci iz Probirnog testa čitanja // Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima? How to foster well- being in educational settings during challenging times? / Odak, Iva (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, Zagreb, 2022. str. 80-81 (predavanje, recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1225221 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pročitati lijepo i razumjeti? – prvi podatci iz
Probirnog testa čitanja
(To read well and to understand - preliminary data
from the Screening Test of Reading)
Autori
Kuvač Kraljević, Jelena ; Lenček, Mirjana ; Štefanec, Antonia ; Matić Škorić, Ana ; Runje, Nikolina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima? How to foster well- being in educational settings during challenging times?
/ Odak, Iva - Zagreb : Institut za društvena istraživanja, Zagreb, 2022, 80-81
ISBN
978-953-6218-95-0
Skup
5. dani obrazovnih znanosti = 5th Days of Educational Sciences
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 19.10.2022. - 20.10.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Recenziran
Ključne riječi
vještina čitanja ; brzina ; točnost ; razumijevanje pročitanog ; Probirni test čitanja
(reading ability ; speed ; accuracy ; comprehension ; Screening Test of Reading)
Sažetak
Jedan od najvažnijih obrazovnih ishoda prvog i drugog razreda osnovne škole je naučiti čitati. Čitanje je fonološka vještina koju obilježava točno i relativno brzo dohvaćanje niza grafema (dekodiranje) s ciljem određivanja značenja pojedinačne riječi i razumijevanja teksta u cjelini. Iako je proces ovladavanja čitanjem velikim dijelom individualno određen, postoje i određena obrazovna očekivanja poput dostizanja automatiziranog čitanja nakon dvije godine sustavne formalne poduke. Kako bi se normativna očekivanja o rezultatima čitanja mogla bolje objektivno zabilježiti, potrebno je imati valjane podatke o djetetovoj uspješnosti na svim trima mjerama vještine čitanja – točnosti, brzini i razumijevanju pročitanog - i to od početka opismenjavanja. Dosadašnji jedini djelomični izvor takvih podataka bio je Jednominutni test brzog čitanja (Furlan, 1965) koji je, kao što i sam naslov testa navodi, davao isključivo podatke o brzini čitanja. Tako primjerice, prema rezultatima njegove primjene djeca u prvom razredu u prosjeku pročitaju 45 riječi, a djeca u drugom razredu u prosjeku 15 riječi više. Međutim, poznato je da osim dobrih (meta)fonoloških sposobnosti u uspješnosti u čitanju veliku ulogu ima i djetetovo semantičko znanje i veličina rječnika. Što je dijete više izloženo poznatim i učestalim riječima u razdoblju rane pismenosti, njegova će vještina dekodiranja i povezivanja niza grafema sa značenjem biti brža i učinkovitija. Furlanov test nažalost više ne predstavlja valjan izvor normativnih podataka jer sadrži niz riječi čija zastupljenost u dječjem hrvatskom jeziku više nije zabilježena (npr. pionir i komunistički). Kako bi se postavile nove normativne vrijednosti u brzini i točnosti čitanja te uspjeha u razumijevanju pročitanog, oblikovan je Probirni test čitanja koji se sastoji od dva zadatka – (1) Jednominutnog čitanja liste od 100 riječi čija je učestalost provjerena u Školskom korpusu pisanog jezika (RiDDys) te (2) zadatka Razumijevanja pročitanog u kojem se putem 12 kratkih jezičnih zadataka i ponuđenih višestrukih odgovora procjenjuje djetetova vještina razumijevanja pročitanog sadržaja. Test je razvijen u sklopu projekta Razvoj inovativnog dijagnostičkog instrumentarija za rano prepoznavanje djece s disleksijom (KK.01.2.1.02.0167), u okviru poziva IRI 2 Istraživanje i razvoj: Povećanje razvoja novih proizvoda i usluga koji proizlaze iz aktivnosti istraživanja i razvoja - faza II. Na navedenom je testu dosad ispitano 400 djece polaznika prvog i drugog razreda osnovne škole iz različitih dijelova RH. U izlaganju će se prikazati struktura novorazvijenog testa, način njegove izrade te će se predstaviti prvi podatci na trima promatranim mjerama vještine čitanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Projekti:
MINGO-ESIF-KK.01.2.1.02.0167 - Razvoj inovativnog dijagnostičkog instrumentarija za rano prepoznavanje djece s disleksijom (RiDys) (RiDys) (Kuvač Kraljević, Jelena, MINGO - Povećanje razvoja novih proizvoda i usluga koji proizlaze iz aktivnosti istraživanja i razvoja - faza II“ (KK.01.2.1.02)) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb