Pregled bibliografske jedinice broj: 1225027
Psihološki efekti eura: eksperimentalno istraživanje procjene cijena
Psihološki efekti eura: eksperimentalno istraživanje procjene cijena, 2013., diplomski rad, preddiplomski, Odjel za psihologiju, Zadar, Hrvatska
CROSBI ID: 1225027 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Psihološki efekti eura: eksperimentalno
istraživanje procjene cijena
(Psychological effects of the euro: experimental
research on the price estimations)
Autori
Stijić, Marko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, preddiplomski
Fakultet
Odjel za psihologiju
Mjesto
Zadar, Hrvatska
Datum
25.09
Godina
2013
Stranica
35
Mentor
Ćubela Adorić, Vera
Ključne riječi
euroiluzija, procjena cijena, heuristika uporišta, stavovi prema EU
(euro illusion, price estimation, anchoring heuristic, attitudes toward the EU)
Sažetak
U susretu s nepoznatom ili novom valutom potrošači su skloni pristranostima koje se tiču nominalne vrijednosti novca. Jedan takav fenomen jest i euroiluzija, s valutom povezana asimetrija u intuitivnim procjenama cijena proizvoda, koja je u većini država s eurom, kao službenom valutom, dovela do niže nominalne vrijednosti valute. U istraživanjima euroiluzije navodi se da je procjena cijena proizvoda fundamentalni zadatak za potrošače jer je neophodni korak za mogućnost evaluacije prodajne cijene i donošenje razumne kupovne odluke. Pri tome ljudima često nedostaju činjenice i argumenti za donošenje sigurnih odluka pa se, uslijed vremenskih i kognitivnih ograničenja, radije oslanjaju na mentalne prečace ili heuristike. Stoga je cilj provedenog istraživanja bio razmotriti moguće psihološke efekte eura u zadatku procjene cijena proizvoda. Od ispitanika je bilo zatraženo da procijene tipičnu cijenu danih proizvoda kao i maksimalnu cijenu koju bi bili spremni platiti za iste, pri čemu je variran mentalni okvir i valuta. Također, ispitanicima je bilo postavljeno i nekoliko pitanja u vezi s prethodnim zadatkom i ulaskom RH u EU. Rezultati pokazuju, sukladno hipotezi o heuristici uporišta, da su ispitanici najvjerojatnije davali procjene vrijednosti proizvoda s obzirom na uporište, a taj je efekt bio izražen samo za poznati mentalni okvir i to samo kada su procjenjivali vrijednost proizvoda iz skupine bijele tehnike i malih kućanskih uređaja. Koji su mehanizmi u osnovi ove heuristike, ali i nekih drugih, te kako su stavovi prema EU povezani s procjenama cijena, u radu se detaljnije obrazlaže, zajedno s implikacijama dobivenih rezultata.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija