Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1225027

Psihološki efekti eura: eksperimentalno istraživanje procjene cijena


Stijić, Marko
Psihološki efekti eura: eksperimentalno istraživanje procjene cijena, 2013., diplomski rad, preddiplomski, Odjel za psihologiju, Zadar, Hrvatska


CROSBI ID: 1225027 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Psihološki efekti eura: eksperimentalno istraživanje procjene cijena
(Psychological effects of the euro: experimental research on the price estimations)

Autori
Stijić, Marko

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, preddiplomski

Fakultet
Odjel za psihologiju

Mjesto
Zadar, Hrvatska

Datum
25.09

Godina
2013

Stranica
35

Mentor
Ćubela Adorić, Vera

Ključne riječi
euroiluzija, procjena cijena, heuristika uporišta, stavovi prema EU
(euro illusion, price estimation, anchoring heuristic, attitudes toward the EU)

Sažetak
U susretu s nepoznatom ili novom valutom potrošači su skloni pristranostima koje se tiču nominalne vrijednosti novca. Jedan takav fenomen jest i euroiluzija, s valutom povezana asimetrija u intuitivnim procjenama cijena proizvoda, koja je u većini država s eurom, kao službenom valutom, dovela do niže nominalne vrijednosti valute. U istraživanjima euroiluzije navodi se da je procjena cijena proizvoda fundamentalni zadatak za potrošače jer je neophodni korak za mogućnost evaluacije prodajne cijene i donošenje razumne kupovne odluke. Pri tome ljudima često nedostaju činjenice i argumenti za donošenje sigurnih odluka pa se, uslijed vremenskih i kognitivnih ograničenja, radije oslanjaju na mentalne prečace ili heuristike. Stoga je cilj provedenog istraživanja bio razmotriti moguće psihološke efekte eura u zadatku procjene cijena proizvoda. Od ispitanika je bilo zatraženo da procijene tipičnu cijenu danih proizvoda kao i maksimalnu cijenu koju bi bili spremni platiti za iste, pri čemu je variran mentalni okvir i valuta. Također, ispitanicima je bilo postavljeno i nekoliko pitanja u vezi s prethodnim zadatkom i ulaskom RH u EU. Rezultati pokazuju, sukladno hipotezi o heuristici uporišta, da su ispitanici najvjerojatnije davali procjene vrijednosti proizvoda s obzirom na uporište, a taj je efekt bio izražen samo za poznati mentalni okvir i to samo kada su procjenjivali vrijednost proizvoda iz skupine bijele tehnike i malih kućanskih uređaja. Koji su mehanizmi u osnovi ove heuristike, ali i nekih drugih, te kako su stavovi prema EU povezani s procjenama cijena, u radu se detaljnije obrazlaže, zajedno s implikacijama dobivenih rezultata.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Sveučilište u Zadru

Profili:

Avatar Url Vera Ćubela Adorić (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Stijić, Marko
Psihološki efekti eura: eksperimentalno istraživanje procjene cijena, 2013., diplomski rad, preddiplomski, Odjel za psihologiju, Zadar, Hrvatska
Stijić, M. (2013) 'Psihološki efekti eura: eksperimentalno istraživanje procjene cijena', diplomski rad, preddiplomski, Odjel za psihologiju, Zadar, Hrvatska.
@phdthesis{phdthesis, author = {Stiji\'{c}, Marko}, year = {2013}, pages = {35}, keywords = {euroiluzija, procjena cijena, heuristika upori\v{s}ta, stavovi prema EU}, title = {Psiholo\v{s}ki efekti eura: eksperimentalno istra\v{z}ivanje procjene cijena}, keyword = {euroiluzija, procjena cijena, heuristika upori\v{s}ta, stavovi prema EU}, publisherplace = {Zadar, Hrvatska} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Stiji\'{c}, Marko}, year = {2013}, pages = {35}, keywords = {euro illusion, price estimation, anchoring heuristic, attitudes toward the EU}, title = {Psychological effects of the euro: experimental research on the price estimations}, keyword = {euro illusion, price estimation, anchoring heuristic, attitudes toward the EU}, publisherplace = {Zadar, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font