Pregled bibliografske jedinice broj: 1222922
Kvantitativna i kvalitativna analiza teškoća čitanja riječi kod osoba nakon moždanog udara i traumatskog oštećenja mozga – preliminarno istraživanje
Kvantitativna i kvalitativna analiza teškoća čitanja riječi kod osoba nakon moždanog udara i traumatskog oštećenja mozga – preliminarno istraživanje // Izazovi moderne logopedije – perspektiva i iskustva logopeda današnjice: zbornik sažetaka / Pavičić Dokoza, Katarina (ur.).
Split: Hrvatsko logopedsko društvo, 2022. str. 256-257 (poster, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1222922 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kvantitativna i kvalitativna analiza teškoća
čitanja riječi kod osoba nakon moždanog udara i
traumatskog oštećenja mozga – preliminarno
istraživanje
(Quantitative and qualitative analysis of word
reading difficulties in persons after stroke and
traumatic brain injury – preliminary study)
Autori
Lice, Karolina ; Vuković Ogrizek, Martina ; Škarić, Kristina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Izazovi moderne logopedije – perspektiva i iskustva logopeda današnjice: zbornik sažetaka
/ Pavičić Dokoza, Katarina - Split : Hrvatsko logopedsko društvo, 2022, 256-257
ISBN
978-953-55555-3-7
Skup
6. kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem "Izazovi moderne logopedije 2022. - Perspektiva i iskustva logopeda današnjice"
Mjesto i datum
Split, Hrvatska, 01.04.2022. - 03.04.2022
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
moždani udar, traumatsko oštećenje mozga, teškoće čitanja, pravac čitanja, logogen model
(stroke, traumatic brain injury, reading difficulties, routes of reading, logogen model)
Sažetak
Poremećaj čitanja je jedan od čestih posljedica stečenog oštećenja mozga. Vrsta teškoće u čitanju ovisi od lokalizaciji poremećaja unutar procesa jezične obrade i kako osobe koriste narušene i očuvane pravce čitanja (Whitworth i sur., 2005). Proces čitanja riječi se sastoji od nekoliko komponenti unutar logogen modela: 1) vizualna ortografska analiza, 2) vizualni/ortografski ulazni leksikon, 3) semantički sustav, 4) fonološki izlazni leksikon, 5) fonološki izlazni međuspremnik te 6) podleksička razina ortografsko-fonološke pretvorbe (Morton i Patterson, 1980). Ovisno o tome koje komponente modela sudjeluju u procesu čitanja riječi razlikujemo tri pravca čitanja: 1) semantičko-leksički pravac, 2) direktan leksički i 3) podleksički pravac pretvorbe ortografsko u fonološko. Smatra se da kod osoba sa stečenim oštećenjem mozga pravci nisu u potpunosti narušeni već pojedini funkcionira manje ili više učinkovito od drugoga. Cilj ovoga rada je identifikacija narušenog i korištenog pravca čitanja te lokalizacija poremećaja unutar komponenti logogen modela kod osoba nakon moždanog udara i nakon traumatskog oštećenja mozga. Funkcionalnost pojedine razine čitanja prema logogen modelu i pravca čitanja ispitana je dijelovima CAT-HR testa za afazije (Swinburn i sur., 2020 ; zadatci razumijevanja izgovorene i napisane riječi ; zadatci čitanja riječi, pseudoriječi, složenih riječi i funkcionalnih riječi) te dijelovima PALPA testa (Kay i sur., 1992 ; čitanje liste riječi različite predočivosti, čestotnosti, duljine i morfološke složenosti, zadatak leksičke odluke, čitanje pseudoriječi, prepoznavanje i imenovanje grafema, grafemska i glasovna raščlamba i stapanje). U radu je prikazana kvalitativna i kvantitativna analiza slučajeva 5 osoba nakon moždanog udara i 5 osoba nakon traumatskog oštećenja mozga te deskriptivna analiza razlika među skupinama. Osim teorijskog prikaza modela i postupka procjene, u radu su dane i preporuke za terapijske postupke u rehabilitaciji pojedinog narušenog pravca čitanja kod osoba s stečenim oštećenjem mozga.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija