Pregled bibliografske jedinice broj: 1222844
Obrasci tjelesne aktivnosti tijekom srednje škole
Obrasci tjelesne aktivnosti tijekom srednje škole, 2018., doktorska disertacija, Kineziološki fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1222844 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Obrasci tjelesne aktivnosti tijekom srednje škole
(Patterns of physical activity during secondary
school)
Autori
Štefan, Lovro
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Kineziološki fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
07.11
Godina
2018
Stranica
64
Mentor
Sorić, Maroje
Ključne riječi
djeca ; adolescencija ; epidemiologija ; Senswear Armband ; tip škole ; utrošak energije ; srednja škola ; učenici ; životne navike ; vježbanje ; longitudinalne analize ; vrijeme provedeno sjedeći ; tjelesna neaktivnost ; održivost ; generalizirane jednadžbe
(children ; adolescence ; epidemiology ; SenseWear Armband ; secondary school ; energy expenditure ; secondary school ; students ; lifestyle habits ; exercise ; screen time ; longitudinal analysis ; sitting-time ; physical inactivity ; sustainability ; generalized estimating equations)
Sažetak
Cilj Glavni cilj ove doktorske disertacije je proučiti obrasce tjelesne aktivnosti tijekom srednje škole. Tri specifična cilja su postavljena za tri nezavisne studije (Studija 1, Studija 2 i Studija 3). Studija 1 je imala cilj za utvrditi: (1) obrasce objektivno mjerene tjelesne aktivnosti kod petnaestogodišnjaka oba spola s obzirom na tip školovanja i (2) razlike u tjelesnoj aktivnosti između školskih dana i dana vikenda. Studija 2 imala je za utvrditi promjene u razini tjelesne aktivnosti i sedentarnih ponašanja između prvog i drugog razreda srednje škole. Studija 3 imala je za cilj utvrditi praćenje tjelesne aktivnosti, sudjelovanja u sportu i sedentarnih ponašanja tijekom četiri godine srednje škole. Studija 1 metode U ovoj poprečno-presječnoj studiji sudjelovalo je 187 muških i ženskih ispitanika (61.4% djevojaka) koji su pohađali gimnazije i strukovne škole. Obrasci tjelesne aktivnosti mjereni su objektivno koristeći multisenzorni uređaj tijekom 5 uzastopnih dana. Kovarijati korišteni u studiji bili su biološka dob, socioekonomski status, potkožno masno tkivo, maksimalna temperatura i količina padalina. Studija 1 rezultati Dječaci i djevojčice iz gimnazija ostvarili su veću ukupnu dnevnu količinu utrošene energije (UEP) i aktivne količine utrošene energije (KUE) s obzirom na učenike iz strukovnih škola (UEP: 50 ± 12 kcal/kg/danu vs. 47 ± 12 kcal/kg/danu, p = 0.02 ; KUE: 23 ± 5 kcal/kg/danu vs. strukovne = 21 ± 6 kcal/kg/danu, p = 0.04). Nisu pronađene značajne razlike u niskoj, umjerenoj i visokoj tjelesnoj aktivnosti između dvije grupe (p = 0.16–0.43). Nadalje, značajno smanjenje UEP i umjerene tjelesne aktivnosti je pronađeno (p< 0.001 and p = 0.02), dok je razina visoke razine tjelesne aktivnosti ostala nepromijenjena (p = 0.76). Tjedni obrasci tjelesne aktivnosti se nisu razlikovali po tipu škole ili spolu (p za interakciju = 0.21-0.50). Značajno manja razina umjerene tjelesne aktivnosti je zabilježena tijekom dana vikenda s obzirom na školske dane, rezultirajući manjom potrošnjom ukupne količine energije, bez obzira na tip škole i spol. Studija 1 zaključak Strategije za tjelesnu aktivnost bi se trebale koncentrirati na povećanje razine tjelesne aktivnosti u strukovnim školama i tijekom dana vikenda. Studija 2 metode U ovoj jednogodišnjoj studiji, ispitanici su bili dječaci i djevojke (81, 28 dječaka i 53 djevojke) u prosječnoj dobi od 15.5 godina na početku. Tjelesna aktivnost je mjerena uz pomoć Senswear multisenzornog uređaja, dok su se sedentarna ponašanja mjerila uz pomoć SHAPES upitnika. Upitniku su se dodala dva pitanja o sudjelovanju u sportu u školi i van škole. Studija 2 rezultati Razina tjelesne aktivnosti značajno se smanjila u oba spola između prvog i drugog razreda srednje škole. Ukupna energetska potrošnja smanjila se za 13 kcal/kg/danu u prosjeku kod dječaka i za 10 kcal/kg/danu kod djevojaka (p vrijednost za oboje <0.001), dok se prosječna dnevna aktivna količina utrošene energije smanjila za 7 kcal/kg/danu (p<0.001) i za 3 kcal/kg/danu (p=0.04) kod dječaka i djevojaka. Slično, količina umjerene tjelesne aktivnosti smanjila se za 49 min/danu kod dječaka i za 21 min/danu kod djevojaka (p za oboje <0.001). U isto vrijeme, razina visoke razine tjelesne aktivnosti smanjila se za 14 min/danu (p<0.001) i za 3 min/danu (p=0.003) kod dječaka i djevojaka. Vrijeme provedeno u sedentarnim ponašanjima se nije značajno promijenilo. Studija 2 zaključak U zaključku, smanjenje razine tjelesne aktivnosti između prvog i drugog razreda srednje škole je bilo značajno, ali nije bilo popraćeno povećanjem razine sedentarnih ponašanja. Strategije kojima je za cilj povećanje razine tjelesne aktivnosti umjesto vremena provedenog u sedentarnim ponašanjima bi trebale ciljati populaciju učenika koji upisuju srednju školu. Studija 3 metode U ovoj studiji, ispitanici su bili 844 učenika srednjih škola (prosječna dob 15.6 godina na početku, 49% djevojaka). SHAPES upitnik je korišten za prikupljanje informacija o razini tjelesne aktivnosti, sudjelovanja u sportu i sedentarnih ponašanja u dobi 15, 16, 17 i 18 godina na temelju kojeg je izračunato sudjelovanje koeficijentima praćenja i omjerima vjerojatnosti koristeći generalizirane jednadžbe. Studija 3 rezultati Koeficijenti praćenja za trajanje umjerene i visoke razine tjelesne aktivnosti bili su slični za oba spola i označavali su umjereno praćenje (0.49-0.61), dok je stabilnost sedentarnih ponašanja bila nešto viša tijekom četverogodišnjeg praćenja (0.60-0.72 u dječaka i 0.60-0.70 u djevojčica). Mladi koji su sudjelovali u sportu na početku su imali 16 do 28 puta veću vjerojatnost da će se nastaviti baviti sportom, s obzirom na tip sporta i spol. Konačno, niska razina tjelesne aktivnosti i visoka razina vremena provedenog pred računalom, televizijom i mobitelom je pokazala jako praćenje u oba spola. Studija 3 zaključak U zaključku, tjelesna aktivnost i sedentarna ponašanja pokazala su umjereno praćenje između 15.-te i 18.-te godine, gdje je praćenje bilo malo jače kod sedentarnog ponašanja s obzirom na tjelesnu aktivnost. Nadalje, jako praćenje niske razine tjelesne aktivnosti i visoke razine vremena provedenog pred računalom, televizijom i mobitelom naglašava da je otkrivanje tih rizičnih čimbenika preporučeno na početku srednje škole.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Kineziologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
IP-2016-06-9926 - Hrvatska longitudinalna studija tjelesne aktivnosti u adolescenciji (CRO-PALS) (Mišigoj-Duraković, Marjeta, HRZZ - 2016-06) ( CroRIS)
Ustanove:
Kineziološki fakultet, Zagreb