Pregled bibliografske jedinice broj: 1221981
Komparativna analiza kompetencije kao preduvjeta učenja i razvoja – pregled kompetencija Bosne i Hercegovine i odabranih zemalja
Komparativna analiza kompetencije kao preduvjeta učenja i razvoja – pregled kompetencija Bosne i Hercegovine i odabranih zemalja // Zdravstveno osiguranje u sustavu zdravstva - Uloga i izazovi - Sažetak radova / Bošnjak, Rade (ur.).
Mostar: Zavod zdravstvenog osiguranja HNŽ/K, 2022. str. 50-51 (predavanje, nije recenziran, sažetak, stručni)
CROSBI ID: 1221981 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Komparativna analiza kompetencije kao preduvjeta
učenja i razvoja – pregled kompetencija Bosne i
Hercegovine i odabranih zemalja
(Comparative analysis of competence as a
prerequisite for learning and development - an
overview of the competences of Bosnia and
Herzegovina and selected countries)
Autori
Dubravac, Jozo
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni
Izvornik
Zdravstveno osiguranje u sustavu zdravstva - Uloga i izazovi - Sažetak radova
/ Bošnjak, Rade - Mostar : Zavod zdravstvenog osiguranja HNŽ/K, 2022, 50-51
Skup
Druga konferencija Zavoda zdravstvenog osiguranja HNŽ/K s međunarodnim sudjelovanjem
Mjesto i datum
Mostar, Bosna i Hercegovina, 29.09.2022. - 01.10.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
komparativna analiza, kompetencije, Bosna i Hercegovina, Srbija, Hrvatska, Crna Gora
(comparative analysis, competences, Bosnia and Herzegovina, Serbia, Croatia, Montenegro)
Sažetak
Sustav upravljanja kompetencijama počinje biti aktualan početkom sedamdesetih godina 20. stoljeća kada se značajno širi i postaje novi način organizacijskog poslovanja koji kontinuirano dobiva na značaju. Terminološki gledano, često se u praksi opis poslova može poistovjetiti s kompetencijama, međutim postoje razlike. Opis poslova određuje zadatke koje zaposlenik treba napraviti na pojedinom radnom mjestu, dok se kompetencije definiraju kao karakteristike i ponašanje zaposlenika sa svrhom što uspješnijeg obavljanja posla. Kompetencije predstavljaju opisne alate koji identificiraju vještine, znanje, individualne karakteristike i ponašanje zaposlenih potrebne za učinkovitu izvedbu njihovih uloga u organizaciji i za pomoć rukovodstvu u ostvarenju strateških ciljeva poslovanja (Gangani, McLean i Braden, 2004.). Kompetencije omogućuju da razlikujemo odličnog od prosječnog zaposlenika. Standardi kompetencije su velika pomoć u procesu opisa radnih mjesta, zapošljavanja kadrova, edukacije zaposlenika, razvoja karijere i razvoja nasljednika. Sve to ima za krajnji cilj poboljšanje uvjeta rada, zadržavanje zaposlenika i mjerenje radnog učinka unutar javnog sektora. U zadnja dva desetljeća su pokrenute inicijative za uvođenje sustava kompetencija unutar javnog sektora Republike Bosne i Hercegovine i zemalja koje je okružuju. Najčešće je zastupljen sustav koji kompetencije svrstava u tri kategorije ovisno o radnim mjestima. U BiH su prisutne ključne kompetencije za sve državne službenike, dodatne kompetencije za rukovodeće državne službenik i dodatne kompetencije za rukovodeće državne službenike na najvišim razinama. Republika Hrvatska ima trorazinski sustav koji se dijeli na opće, rukovodeće i specifične kompetencije. Republika Srbija ima osnovnu podjelu na ponašajne (koje unutar sebe imaju kompetencije koje nisu za rukovodeća radna mjesta i za rukovoditelje užih unutarnjih jedinica i položaja). Druga podjela, funkcionalne, se dijele na opće i posebne kompetencije. Republika Crna Gora je detaljno razvila sustav kompetencija samo za rukovodeća radna mjesta. Sljedeće kompetencije su zajedničke za BiH, Hrvatsku i Srbiju: strateško upravljanje i planiranje, odgovornost i izvršenje zadataka, učenje i razvoj (upravljanje promjenama) i komunikacija (upravljanje informacijama). Zajedničke kompetencije za Hrvatsku i Srbiju, a ne spominju se u BiH kompetencijama su: ljudski potencijali/resursi i dio specifičnih/posebnih kompetencijama (inspekcijski poslovi, financijsko- materijalni poslovi, javna nabava i informatički poslovi). Sličan sustav kompetencija je kvalitetno razvijen u zdravstvenom sustavu u dijelu propisa medicinskih sestara gdje su kompetencije dio zakonskih okvira kao što je Zakon o sestrinstvu i Pravilnik o pripravničkom stažu doktora medicine u RH, što je dobar okvir za razvoj kompetencija za sva radna mjesta u zdravstvu u BiH i svim analiziranim zemljama.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Interdisciplinarne društvene znanosti