Pregled bibliografske jedinice broj: 1221073
Uvjetovanost upravljanja državnim pedagoškim standardom predškolskog odgoja i naobrazbe u republici hrvatskoj
Uvjetovanost upravljanja državnim pedagoškim standardom predškolskog odgoja i naobrazbe u republici hrvatskoj, 2022., diplomski rad, diplomski, Učiteljski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1221073 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uvjetovanost upravljanja državnim pedagoškim
standardom predškolskog odgoja i naobrazbe u
republici hrvatskoj
(Management in Croatia in the context of state
pedagogical standard)
Autori
Galauer, Suzana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Učiteljski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
01.07
Godina
2022
Stranica
63
Mentor
Zovko, Vatroslav
Ključne riječi
DPS, odgoj i obrazovanje, JLP(R)S, upravljanje, financi
(DPS, upbringing and education, JLP (R) S, management, financing)
Sažetak
Ustroj i provedba odgojno-obrazovnog rada u dječjim vrtićima provodi se na temelju Državnog pedagoškog standarda predškolskog odgoja i naobrazbe (NN 63/08 i 90/10) koji navodi skup normativa i mjerila koja određuju rani i predškolski odgoj, a čija je svrha da temeljem propisanih kriterija unaprijede sveukupnu predškolsku djelatnost. Na makro razini glavni su nositelji obrazovne politike Državni parlament, odnosno Hrvatski sabor te resorno Ministarstvo zna¬nosti i obrazovanja, dok mikro razina odlučivanja u odgoju i obrazovanju uključuje niže ustrojbene terito¬rijalne jedinice, one područne (regionalne) samouprave (županije) te jedinice lokalne samouprave (gradove i općine). Upravo o njima u velikoj mjeri ovisi kako će se upravljati pedagoškim standardom, odnosno hoće li se zadovoljiti mjerila i kriteriji koji su propisani temeljnim dokumentom. Pitanje razine decentralizacije u upravljanju obrazovnim sustavom konstantno je neural¬gična točka prijepora različitih dionika sustava. Razlog je tome financiranje sustava RPOO-a u Republici Hrvatskoj koji je gotovo isključivo u nadležnosti jedinica lokalne samouprave (od kapitalnih ulaganja u infrastrukturu do financiranja tekućih troškova održavanja, režija, opreme i ljudskih resursa) koje snose više od 99 % javnih izdataka (Dobrotić, Matković i Menger, 2018). Upravo su ljudski resursi prijeporna točka financiranja, iz razloga što jedinice lokalne samouprave (gradovi i općine) ne izdvajaju dostatna sredstva za redovno poslovanje vrtića u svrhu zadovoljavanja pedagoškog standarda. Uz osnivača vrtića, u upravljačkim procesima i procesima vođenja sudjeluju upravno vijeće (upravno tijelo), ravnatelj (poslovodni i stručni voditelj dječjeg vrtića), odgojiteljsko-zdravstveno vijeće (stručno tijelo) i stručni tim vrtića (pedagog, psiholog, edukacijski-rehabilitator), dok podršku u izvođenju odgojno-obrazovnih procesa daju administrativno osoblje, službe lokalne samouprave i društvena sredina. Razmatranjem broja, strukture, ovlasti i načina odlučivanja upravnih i stručnih tijela koja djeluju u radu predškolske ustanove, može se uočiti značajna uključenost različitih dionika u procese donošenja odluka o različitim pitanjima koja se odnose na predškolsku ustanovu. Takvo stanje može navesti na zaključak o tome, kako je u predškolskim ustanovama zastupljen formalni i kolegijalni model upravljanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)