Pregled bibliografske jedinice broj: 1220252
Djevojka u gradu: djevojaštvo u 19. stoljeću
Djevojka u gradu: djevojaštvo u 19. stoljeću. Zagreb: Naklada Ljevak, 2022 (monografija)
CROSBI ID: 1220252 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Djevojka u gradu: djevojaštvo u 19. stoljeću
(Girls in cities: on female adolescence in 19th
Century Croatia)
Autori
Zima, Dubravka
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Naklada Ljevak
Grad
Zagreb
Godina
2022
Stranica
303
ISBN
978-953-355-603-1
Ključne riječi
djevojaštvo, povijest djevojaštva, 19. stoljeće
(girlhood, history of girlhood, 19th Century)
Sažetak
Knjiga Djevojka u gradu: djevojaštvu u 19. stoljeću bavi se kulturnom poviješću gradskoga i građanskog djevojaštva i poviješću svakodnevice djevojke u gradu do kraja 19. stoljeća. Građanska klasa koja se u Hrvatskoj intenzivnije razvija od posljednjih desetljeća 19. stoljeća bitno mijenja kulturni krajolik i društvenu sliku Hrvatske, te se u okviru građanske klase od 1860-ih i 1870-ih konstituiraju nove društvene grupacije – djeca i mladi – kao zasebne društvene i kulturne činjenice. Upravo se iz toga procesa razvija i zasebna kultura građanskog i gradskog djevojaštva. U knjizi se u prvom dijelu ukratko interpretiraju društveni, politički, kulturni i demografski procesi koji dovode do specificiranja društvene grupe adolescenata, te zasebne kulture gradskoga djevojaštva, potom se definiraju terminološke, nomotehničke, pedagoške, obrazovne, klasne i rodne okolnosti djevojaštva u tom vremenskom okviru, s naglaskom na različita, čak dijametralno suprotna povijesna iskustva djevojaštva s obzirom na klasnu stratifikaciju (na primjerima djevojaka koje odrastaju u privilegiranim društvenim slojevima građanskih i plemićkih klasa i njihovih vršnjakinja koje su u obiteljima zaposlene kao sluškinje, sobarice, dadilje, uzgojilje ili privatne učiteljice). Drugo se poglavlje bavi imagološkim kontekstom gradskog i građanskog djevojaštva, odnosno diskurzivnim praksama koje konstituiraju i održavaju javnu predodžbu o djevojci u istraživanom razdoblju. Slika o djevojci uspostavlja se u dječjoj, adolescentskoj i nedječjoj književnosti, periodici, udžbeničkim tekstovima i dr. U imagološkom kontekstu izdvajaju se imagemi i tzv. diskurzivni aduti kojima se disciplinira i pacificira javna predodžba o građanskom djevojaštvu, i to sve do prvih desetljeća 20. stoljeća kada se i životne okolnosti gradske djevojke i njezin imagološki okvir mijenjaju pod utjecajem izmijenjenih političkih i društvenih okolnosti. Središnji se dio knjige odnosi na istraživanje i interpretaciju historiografski potvrđene povijesti djevojačke svakodnevice do kraja stoljeća, počevši od kratkog pregleda povijesti djevojačkog obrazovanja, preko odnosa djevojaka i prostora (u kontekstu redefiniranja unutrašnjih, stambenih prostora građanskih obitelji i zasebnih dječjih/djevojačkih soba, ali i u kontekstu djevojaka na ulici i u urbanim krajolicima), djevojaka i tijela (restrikcije i zaseban režim politiziranja djevojačkih tijela, ali i kontekst prehrane, odijevanja, njegovanja tijela itd.), interpersonalnih dinamika djevojaštva (odnosi prema roditeljima, odraslima, figurama dobnog, obrazovnog ili klasnog autoriteta, vršnjakinja i vršnjaka), kulturnih i društvenih praksi građanskog djevojaštva te emocionalnih i afektivnih elemenata djevojaštva. Izvori pomoću kojih se rekonstruiraju životna iskustva i povijest svakodnevice uključuju dnevničku, memoarsku i epistolografsku građu koja se odnosi na građansko djevojaštvo (dnevnici Dragojle Jarnević, Ivane Mažuranić, memoarski tekstovi Vilme Vukelić, Jagode Truhelka, Zdenke Marković, arhivska građa, korespondencija i drugo), kao i dnevni tisak i druge adekvatne povijesne izvore.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Interdisciplinarne humanističke znanosti, Književnost, Kroatologija