Pregled bibliografske jedinice broj: 1218180
Metoda pokušaja i pogreške? - Usvajanje arhitektonskih i konstrukcijskih novina u Dubrovniku na primjeru gradnje crkve sv. Petilovrijenaca (1676.)
Metoda pokušaja i pogreške? - Usvajanje arhitektonskih i konstrukcijskih novina u Dubrovniku na primjeru gradnje crkve sv. Petilovrijenaca (1676.) // VI. kongres hrvatskih povjesničara ''Kultura''
Rijeka, Hrvatska, 2021. (predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1218180 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Metoda pokušaja i pogreške? - Usvajanje
arhitektonskih i konstrukcijskih novina u
Dubrovniku na primjeru gradnje crkve sv.
Petilovrijenaca (1676.)
(Trial and error method? - Adoption of
architectural and construction innovations in
Dubrovnik, based on the example of the
construction of the church of St. Petilovrijenci
(1676))
Autori
Ivić, Ines
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
VI. kongres hrvatskih povjesničara ''Kultura''
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 29.09.2021. - 02.10.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
Petilovrijenci, Dubrovnik, potres, arhitektura, barok, povijest gradnje, cirkulacija znanja
(Petilovrijenci, Dubrovnik, earthquake, architecture, baroque, history of construction, circulation of knowledge)
Sažetak
Da je gradnja nove crkve sv. Petilovrijenaca u Dubrovniku nakon potresa 1667. godine tekla svojim zacrtanim planom, danas bi predstavljala primjer ranog usvajanja baroknog stila i koncepta na istočnoj obali Jadrana. Unatoč nekoliko desetljeća duge gradnje i značajne količine utrošenih financijskih sredstava, crkva centralnog tlocrta s bogatom arhitektonskom dekoracijom nikad nije dovršena te o njenom nekadašnjem postojanju svjedoče samo arheološki ostatci i arhivski izvori. Pitanje tijeka izgradnje crkve, usvajanja modela, kao i razloga zbog kojih se naposljetku odustalo od takvog ambicioznog projekta, dodatno komplicira činjenica da nam nije poznato tko je bio autor nacrta, niti tko je bio protomagister gradnje. S obzirom da je u trenutku odobravanja nacrta mjesto službenog arhitekta republike bilo prazno, s razlogom se postavlja pitanje je li crkva Petilovrijenaca, za razliku od katedralne crkve, isusovačkog kolegija i crkve, pa i nove crkve sv. Vlaha, bila produkt domaćih graditelja. Jesu li dubrovački graditelji imali dovoljno znanja da takav kompleksan projekt sprovedu u djelo? U ovom izlaganju analizira se knjiga troškova gradnje crkve (libro della fabbrica) te se razmatra niz faktora koji su doveli do nedosljednosti u gradnji primijećenih u izvoru – poput dugih prekida, dodatnih učvršćivanja temelja, kao i opetovanog urušavanja crkve tijekom gradnje. Uspoređujući gradnju crkve sv. Petilovrijenaca s gradnjom nove katedralne crkve, kao i prezentirajući moguće likovne i tehničke modele, pridonosi se daljnjoj raspravi o uskoj povezanosti cirkulacije znanja i likovnih modela kao preduvjeta za usvajanje novih kulturnih koncepata.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti