Pregled bibliografske jedinice broj: 1218099
The Birth of a National Saint: The cult of Saint Jerome in Late Medieval Dalmatia
The Birth of a National Saint: The cult of Saint Jerome in Late Medieval Dalmatia, 2020., doktorska disertacija, Department of Medieval Studies, Budimpešta doi:10.14754/CEU.2020.10
CROSBI ID: 1218099 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
The Birth of a National Saint: The cult of Saint
Jerome in Late Medieval Dalmatia
Autori
Ivić, Ines
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Department of Medieval Studies
Mjesto
Budimpešta
Datum
29.08
Godina
2020
Stranica
452
Mentor
Gábor Klaniczay
Ključne riječi
Sv. Jeronim, nacionalni svetac, dalmatinske komune, renesansa, skulptura, ex-voto
(St. Jerome, national saint, dalmatian comunes, renaissance, sculpture, ex-voto)
Sažetak
U doktorskoj disertaciji opisano je i analizirano štovanje sv. Jeronima na istočnoj obali Jadrana tijekom kasnog srednjeg vijeka, kada u dalmatinskim komunama njegov lik u duhu humanizma poprima istaknutu ulogu regionalnog i nacionalnog zaštitnika. Odmičući se od ustaljenih historiografskih interpretacija koje su takav status vidjele isključivo kao izraz autohtone glagoljaške tradicije, u disertaciji se ističe da je slojevitost štovanja rezultat ispreplitanja različitih kulturnih, duhovnih i intelektualnih utjecaja potaknutih redovničkim, klerikalnim i intelektualnim elitama. Metodološki se istraživanje oslanja na likovnu produkciju s prikazom sveca, primjenjujući širi pristup kulturne povijesti na umjetničku produkciju. Analizirana su ikonografska i kompozicijska rješenja, odnos devocionalnih tekstova i slike, uloga naručitelja te uloga slike kao izraza kulturnih i duhovnih promjena, a sve s ciljem interpretacije regionalnih specifičnosti štovanja prisutnih u spomenutim djelima. Usporednom analizom brojnih izraza kulta od likovnih do pisanih, produkcija istočne obale Jadrana promatrana je usporedno s rastućim i bogatim kultom na Apeninskom poluotoku, te je istaknuta istovjetnost pobožnih praksi, ali i specifičnosti regionalnog štovanja koje se očituju prvenstveno u dvama monumentalnim reljefima sveca u Trogiru (1468.) i Šibeniku (1465.-1468.), kao i u pisanoj produkciji u kojoj se naglašava privrženost sveca njegovim sunarodnjacima. Upravo se ikonografske posebnosti trogirskog reljefa ističu kao proizvod lokalne kulturne sredine predvođene humanističkim krugom oko Coriolana Cipika i biskupa Jakova Torlona te umjetnicima Nikolom Firentincem i Andrijom Alešijem. Usporednim promatranjem razvoja likovnih i literarnih izraza privrženosti svecu, analizirana je dinamika usvajanja i prilagodbe talijanskih izraza kulta. Usvajanje tekovina humanizma i renesanse, brojne duhovne promjene kasnog srednjeg vijeka, te nestabilne povijesne okolnosti (epidemije kuge, strah od turskog osvajanja) ističu se kao glavni poticaji transformacije Jeronimovog lika od crkvenog oca do regionalnog i nacionalnog zaštitnika, koje se danas prvenstveno očituju u sačuvanoj umjetničkoj produkciji.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti