Pregled bibliografske jedinice broj: 1217225
Pikettyijevo shvaćanje ideologije i implikacije 'pasivne revolucije'
Pikettyijevo shvaćanje ideologije i implikacije 'pasivne revolucije' // Socijalna ekologija, 31 (2022), 1; 49-66 doi:10.17234/SocEkol.31.1.3 (domaća recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1217225 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pikettyijevo shvaćanje ideologije i implikacije
'pasivne revolucije'
(Piketty's understanding of ideology and the
implications of 'passive revolution')
Autori
Kursar, Tonči ; Andrej Jelušić
Izvornik
Socijalna ekologija (1330-0113) 31
(2022), 1;
49-66
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
Antonio Gramsci, demokracija, ideologija, pasivna revolucija, Thomas Piketty
(Antonio Gramsci, democracy, ideology, passive revolution, Thomas Piketty)
Sažetak
Autori istražuju Pikettyjevo shvaćanje ideologije na temelju njegove knjige „Kapital i ideologija“ (2020). Pokazuje se da on ideologiju shvaća kao samostalnu silu u povijesti. Osnovna je teza članka da kod Pikettyja nema kritičke političke teorije „prijelaznog razdoblja“ pa ne može uvjerljivo objasniti zašto kriza „hiperkapitalističke ideologije“ od 2008. naovamo ne vodi izravno u političku i ideologijsku transformaciju kojoj se nada (tzv. „participativni socijalizam). To se može razjasniti Gramscijevim shvaćanjem krize i pasivne revolucije. Pokazuje se da „transformizam“ (Gramsci) u krizi kapitalizma obnavlja osnovni konsenzus, ali da donja i niža srednja klasa nemaju previše utjecaja na „reorganizaciju države“. Zapravo te su klase danas više potaknute da sudjeluju u „platformskom populizmu“ (Morozov), nego u Pikettyjevom projektu stvaranja deliberativne „pravedne demokracije“. Taj populizam nastoji demokratizirati (a zapravo komercijalizirati) što je više moguće područja ljudskog djelovanja. S druge strane, postoje znakovi da će mainstream ljevica ići tragom onoga što Gramsci naziva (progresivni) cezarizam. Posrijedi je „polemičko-ideologijska formula“ kojoj treba, prije svega, politička akcija kako bi se iznova postigla „minimalna društvena homogenost“ (Monod) kao pretpostavka održivije demokracije. Autori pokazuju da ipak ima dokaza da je Pikettyjevo shvaćanje ideologije primjenjivo u suvremenoj politici.
Izvorni jezik
Hrvatski
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus