Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1216321

Svijet u filozofiji


Barišić, Pavo; Papo, Demian
Svijet u filozofiji // 30. Dani Frane Petrića / 30th Days of Frane Petrić / Barišić, Pavo ; Ćurko, Bruno ; Guć, Josip ; Jurić, Hrvoje ; Knorr, Lidija ; Matijević, Mira ; Papo, Demian (ur.).
Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo, 2022. str. 11-24


CROSBI ID: 1216321 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Svijet u filozofiji
(World in Philosophy)

Autori
Barišić, Pavo ; Papo, Demian

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, stručni

Knjiga
30. Dani Frane Petrića / 30th Days of Frane Petrić

Urednik/ci
Barišić, Pavo ; Ćurko, Bruno ; Guć, Josip ; Jurić, Hrvoje ; Knorr, Lidija ; Matijević, Mira ; Papo, Demian

Izdavač
Hrvatsko filozofsko društvo

Grad
Zagreb

Godina
2022

Raspon stranica
11-24

ISSN
1848-2228

Ključne riječi
svijet ; filozofija ; Frane Petrić
(world ; philosophy ; Frane Petrić)

Sažetak
Fascinacija svijetom i otkrivanje umnosti u njegovim pojavnostima baštini se u filozofiji iz drevnih mitova i religija. Ljubitelji mudrosti nastavili su njegovati tu upaljenu baklju i proučavati tajne svijeta dostojnom misaonom pažnjom i posvećenošću. Razmatrali su počéla svijeta, njegovu bît i smisao, poredak i sklad. Tragajući za onim što se skriva iza privida pojava i dokučujući krajnji uzrok i svrhu svijeta, u ideji kozmosa pronalazili su red, ljepotu i um, logos. Diljem planeta odvažni istraživači pokušavali su iznijeti na vidjelo i razriješiti tajnu svijeta poput najzamršenije zagonetke. Činili su to poklonici mudrosti na istoku kao i na zapadu, jednako na jugu kao i na sjeveru. U drevnim vedskim tekstovima sačuvane su tajne svijeta koje su otkrivali umni ljudi dubokim uvidom. Usavršeni mudrac, rši, u takvu je uvidu razabirao božanske spoznaje kojima je otkrivao vječnu istinu. Spoznaje o iskonskim mjerama i obrascima stvaranja pretakao je u himne, opisujući tajanstvenu ljepotu i ustroj svijeta. Kazujući stihove znanja o svijetu, sažeta u memoriranim Vedama, dopunjavao je te oponašao prirodno stvaranje u mediju jezika. U izrekama i stihovima oživljavani su i dočaravani oblici i počéla što se nalaze u osnovi poretka u svijetu. Prema tom skrovitom ustroju, čovjek je zrcalo svijeta, svijet u malom, mikrokozam. Spoznajom i otkrivanjem vječnih istina o svijetu rši u nadahnutom prosvjetljenju izjednačava čovjeka ili sitnosvijet (mikrokozam) s velesvijetom (makrokozmom). U svijetu raspoznaje vlastitu sliku posredstvom uma i znanja koje je vječno i univerzalno. No u svojem umu ili duhu (ātman) prepoznaje počélo koje po besmrtnosti nadilazi sav svijet i srodno je s njegovim uzrokom ili Tvorcem. Prvotni helenski ljubitelji mudrosti izvodili su svoje misaone konstrukcije i pokušaje izgradnje urešena poretka svih stvari iz mita o uređivanju svijeta. Red nastaje iz prvobitnoga kaosa. Idejni ustroj svijeta temeljili su na prapočélu, arhe. Nekima se činilo da svijet u cjelinu povezuje voda ili vatra. Drugi su tajnu počéla raspoznali u zraku, dahu ili duhu. Treći su upućivali na bezgranično, apeiron. Usprotivili su im se oni koji su odbacivali sve tvarne uzroke svijeta i prapočéla otkrivali u odnosu, mjeri ili pak umu, nous. Prva stoljeća filozofskih promišljanja bila su u znaku kozmičkih učenja. Tragatelji za mudrošću ustrajno su razmatrali na temelju čega se može zasnovati sve što se nalazi u svijetu, bilo da se radi o prvotnoj tvari ili primarnoj mjeri. Iz razmatranja i prijepora o naravi počélā potekla je temeljna dvojba je li svijet vječan ili stvoren. Slijedile su rasprave o tome radi li se o jednom ili više svjetova, kreće li se svijet ili je u mirovanju, je li podložan promjenama ili je nepromjenjiv, je li konačan ili beskonačan. Ne prestaju ni sumnje u logičnost ustroja svijeta. Je li on doista nešto umno i lijepo uređeno ili predstavlja zapravo nered i kaos? Takva su pitanja vodila filozofiju do misaone potrage za prvotnom bîti, iskonskim tlom, prapočélom, umom, redom i istinom svih stvari. S atičkim procvatom filozofije i znanosti potiskuje se prevladavajuće raskrivanje tajni kozmosa i u žarište razmatranja dospijeva čovjek, anthropos. Istraživanje supstancijalne poveznice čovjeka sa svijetom ostaje jedna od okosnica filozofije do danas. Na Sokratovo usredotočenje prema etičkim pitanjima i istraživanju umnih ideja, poglavito dobra i lijepa, Platon je nastavio izgradnju svijeta na temeljima vječnih i nepromjenljivih uzora ideja. Polazeći od uvida u gibanje bez granica, Aristotel je učvrstio predodžbu o vječnosti svijeta. U stoicizmu i kršćanstvu svijet je uzdignut do pojma čovjekova obitavališta i ekumene čovječanstva. Za srednji vijek on je slika Božjega stvaranja po kojoj se čovjek, odnosno njegova duša, spoznajom može vratiti do njegova Tvorca. Pogled na svijet i mjesto čovjeka u njemu znatno su se promijenili kada je u novom vijeku započela moderna globalizacija. Nakon što je Zemlja oplovljena, a kretanje zvjezdanoga neba i planeta rastumačeno na nov način, težnja za prodiranjem u tajne beskonačnosti rastvarala je konačnost svijeta. Čovjek je izgubio privilegiran položaj u svijetu. Zemlja je izmaknuta iz središta svemira. Svijet je proširen u univerzum bez kraja i početka. No nije prestao optimizam da se red u svijetu može rekonstruirati znanstveno dokazivim zakonima prirode. Tako je primjerice Frane Petrić u svojemu veličanstvenom sustavu Nove sveopće f ilozofije izložio prirodno-filozofijsku sliku svijeta. Oslanjao se na uvide pouzdane i savršene matematičke znanosti dopunjene spoznajama Platonove, aristotelovske, kaldejske, hermetičke i mistične egipatske f ilozofije. Prijepore između racionalističkih i empirističkih konstrukcija svijeta pomirio je Kant uzdizanjem razumskih pojmova do kategorija bez kojih nema spoznaje. Temeljne pojmove razložio je kao regulativne ideje za praktičnu uporabu uma. Stajalište kritičke filozofije potaknulo je spekulativno istraživanje spoznaje sveukupnosti u sintezi pojava. Idealistički sustavi, koji su se nadovezali na transcendentalnu filozofiju, u metafizičkoj su maniri ponovno nastojali otvoriti spoznaju svijeta prema apsolutnom počélu. Fichte je u okviru jastva gradio cjelinu na primatu duha. Schelling je subjektu dodao objektivnu odrednicu u prirodi. Hegel je načinio veličanstvenu sintezu, obnavljajući nakon kopernikanskoga okreta aristotelovsku filozofiju u obliku enciklopedijskoga sustava filozofije. Njegov prikaz univerzalne svjetske povijesti stavlja logos u osnovu svijeta. Umni red i kretanje prema krajnjoj svrsi manifestira se u stalnom napredovanju ideje slobode u svijetu. No, taj je labuđi pjev metafizičke epopeje svijeta ubrzo zatomljen u spoznajnim ruševinama pozitivizma i nihilizma. Nakon konačnoga razaranja zapadne metafizike, pitanje o bitku i svijetu dospijeva u krizu iz koje se do danas ne uspijeva posve oporaviti. Nietzsche najavljuje razdoblje nihilizma u kojemu su tradicionalni metafizički pojmovi izgubili izvorno značenje. U tom je kontekstu pojam svijeta stao iščezavati na horizontu razmatranja. Ali je iz metafizičkoga sutona izronio preokret i novi početak. Husserl i njegovi fenomenološki nasljednici započinju novu potragu i traže duhovni povratak promišljanjima o izvornom svijetu kao svijetu života. U obzoru vremenitosti Heidegger obrazlaže kako je tema svijeta izrijekom dospjela na dnevni red filozofije tek početkom 20. stoljeća. Naravno da time nije osporeno značenje koje su u filozofiji stoljećima imale misaone potrage i rasprave o svijetu. Heidegger je samo ukazao na krizu i zaborav iz kojega se otvara novo propitivanje. U svakom slučaju, može se potvrditi kako je od početka 20. stoljeća tema svijeta postala glavni predmet stalnoga filozofskog odmjeravanja i rasprave. Ne zaostaju u tom pogledu ni znanosti koje su nastojale svijet svesti na jedinstvenu formulu pa su dospijevale do kvantne teorije ili teorije relativnosti. Na početku trećega tisućljeća pojam svijeta ponovno zapada u kušnju. Postmoderno mišljenje dovelo je u pitanje velike priče moderne i prosvjetiteljstva o apsolutnom počélu i mjerodavnoj istini. Zajedno s ostalim velikim pričama filozofije, pojam svijeta podvrgnut je novom preispitivanju. Osporen je kao jedna od naslijeđenih metafizičkih konstrukcija. No ipak je bjelodano kako fascinacija svijetom nije iščeznula. Jer očito se istinsko filozofijsko mišljenje ne može lako odreći znatiželje za spoznajom njegovih tajni. Deliberacija o svijetu u filozofiji i znanosti odabrana je za glavnu temu međunarodnoga simpozija u okviru jubilarnih 30. Dana Frane Petrića. U interdisciplinarnom ozračju simpozij je otvoren za različite tematske prinose. Skup je okupio 71 izlagatelja iz 17 zemalja: Albanije, Austrije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Finske, Hrvatske, Islanda, Italije, Kanade, Kine, Kosova, Mađarske, Njemačke, Slovenije, Srbije, Španjolske i Ujedinjenoga Kraljevstva.. Uvodno plenarno izlaganje o svijetu u europskoj i indijskoj filozofiji pripalo je glavnom pokretaču i prvom predsjedniku Organizacijskoga odbora znanstveno-kulturne manifestacije Dani Frane Petrića – Mislavu Ježiću. Plenarno predavanje drži i predsjednik Europske akademije znanosti i umjetnosti Klaus Mainzer, jedan od sudionika i organizatora Augsburško-zagrebačkih filozofskih razgovora o svijetu u filozofiji. Europska akademija stavila je ovaj simpozij na program svojih znanstvenih aktivnosti. Jedna sekcija posvećena je uspomeni na pokretača Augsburško- zagrebačkih filozofskih razgovora Svijet u filozofiji – filozofija u svijetu (1988. – 1993.), profesora Arna Baruzzija (1935. – 2016.). Očito svijet potiče razgovore, nadahnjuje potragu za pluralizmom u društvu, osvjetljuje život u prirodi raznim bojama i otvara različite poglede. Kao što je svijet jedan i mnoštven tako su višestrana motrišta s kojih ga se može razmatrati.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filozofija

Napomena
Fascination with the world and the discovery of reason in its manifestations are inherited in philosophy from ancient myths and religions. Lovers of wisdom continued to nourish this lit torch, examining the
mysteries of the world with deserving thoughtful attention and devotion. They considered the causes of the world, its nature and meaning, order and harmony. Searching for that which lies behind the
appearance of phenomena and grasping the original cause and ultimate purpose of the world, they found order, beauty and mind, logos, in the idea of the cosmos. Daring truth seekers have tried worldwide to
unveil and solve the mystery of the world like the most intricate riddle. This was done by worshipers of wisdom in both East and West, both South and North. Ancient Vedic texts preserve the mysteries of the
world discovered by wise people through deep insight. The learned sage, Rishi, discerned in such an insight the divine knowledge through which he revealed eternal truth. He translated his knowledge of the
primordial measures and patterns of creation into hymns, describing the mysterious beauty and structure of the world. By reciting verses of knowledge of the world summed up in the memorised Vedas, he
supplemented and imitated natural creation in the medium of language. In proverbs and verses the forms and principles that form the basis of order in the world were revived and invoked. According to this
hidden structure, man is the mirror of the world, the world in miniature, the microcosm. Through knowledge and discovery of the eternal truths about the world, Rishi in inspired enlightenment equates man or
the small world (microcosm) with the overworld (macrocosm). He recognises his own image in the world through the mind and knowledge that is eternal and universal. But in his mind or spirit (ātman) he fathoms
the principle which through immortality transcends the whole world and is related to its cause or Creator. The original Hellenic lovers of wisdom derived their thought constructions and attempts to build an
ordered structure of all things from the myth of world ordering. Cosmos arises from primordial chaos. The logical structure of the world was based on the primordial principle, arche. To some, it seemed that
the world as a whole was connected by water or fire. Others began to recognise the mystery in the air, breath, or spirit. The third referred to the boundless, apeiron. They were opposed by those who rejected
all the material causes of the world and revealed the original principles in the relationship, measure or mind, nous. The f irst centuries of philosophical reflection were shaped by cosmic teachings. Seekers
of wisdom have persistently considered on which basis everything in the world can be founded, whether it is the primordial substance or the primary measure. From the reflections and deliberations about the
nature of the primal grounds, a fundamental doubt arose as to whether the world was eternal or created. Arguments followed as to whether there is one world or multiple worlds, whether the world is moving or
at rest, whether it is mutable or unchanging, whether it is finite or infinite. Doubts about the logic of the world structure do not cease. Is it really something sensible and ornate, or is it actually a
mess and chaos? Such questions led philosophy to a quest for the original essence, the primal ground, the primordial beginning, the mind, the order and the truth of all things. With the Attic flourishing of
philosophy and science, the prevailing unravelling of the mysteries of the cosmos was pushed back and man, the anthropos, came to the fore. The exploration of man’s substantial connection with the world
remains one of the backbones of philosophy to this day. In relation to Socrates’ focus on ethical questions and the exploration of reasonable ideas, especially the good and the beautiful, Plato continued to
build the world on the foundations of eternal and immutable models of ideas. Based on the insight into limitless motion, Aristotle solidified the idea of the eternity of the world. In Stoicism and
Christianity, the world was elevated to the concept of the human’s abode and the ecumenism of mankind. For the Middle Ages, it is the image of God’s creation through which the man, or his soul can return to
his Creator through knowledge. The view on the world and the place of man in it changed signi- f icantly when modern globalisation began in modern times. After sailing the Earth and reinterpreting the
movement of the starry sky and the planets, the desire to penetrate the mysteries of infinity dissolved the finiteness of the world. Man has lost his privileged position in the world. The Earth has been
removed from the centre of the universe. The world has expanded into a universe with no end or beginning. But the optimism that the order in the world can be reconstructed by scientifically provable laws of
nature has not stopped. Thu



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Osijek,
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb

Profili:

Avatar Url Demian Papo (autor)

Avatar Url Pavo Barišić (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada www.hrfd.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Barišić, Pavo; Papo, Demian
Svijet u filozofiji // 30. Dani Frane Petrića / 30th Days of Frane Petrić / Barišić, Pavo ; Ćurko, Bruno ; Guć, Josip ; Jurić, Hrvoje ; Knorr, Lidija ; Matijević, Mira ; Papo, Demian (ur.).
Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo, 2022. str. 11-24
Barišić, P. & Papo, D. (2022) Svijet u filozofiji. U: Barišić, P., Ćurko, B., Guć, J., Jurić, H., Knorr, L., Matijević, M. & Papo, D. (ur.) 30. Dani Frane Petrića / 30th Days of Frane Petrić. Zagreb, Hrvatsko filozofsko društvo, str. 11-24.
@inbook{inbook, author = {Bari\v{s}i\'{c}, Pavo and Papo, Demian}, year = {2022}, pages = {11-24}, keywords = {svijet, filozofija, Frane Petri\'{c}}, issn = {1848-2228}, title = {Svijet u filozofiji}, keyword = {svijet, filozofija, Frane Petri\'{c}}, publisher = {Hrvatsko filozofsko dru\v{s}tvo}, publisherplace = {Zagreb} }
@inbook{inbook, author = {Bari\v{s}i\'{c}, Pavo and Papo, Demian}, year = {2022}, pages = {11-24}, keywords = {world, philosophy, Frane Petri\'{c}}, issn = {1848-2228}, title = {World in Philosophy}, keyword = {world, philosophy, Frane Petri\'{c}}, publisher = {Hrvatsko filozofsko dru\v{s}tvo}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font