Pregled bibliografske jedinice broj: 1216009
PROMJENE U ZNAČAJKAMA KURIKULUMA RANOG I PREDŠKOLSKOG ODGOJA U HRVATSKOJ
PROMJENE U ZNAČAJKAMA KURIKULUMA RANOG I PREDŠKOLSKOG ODGOJA U HRVATSKOJ // Programske orijentacije ranog i predškolskog odgoja u Hrvatskoj / Mendeš, Branimir (ur.).
Zagreb: Novi redak, 2022. str. 9-50
CROSBI ID: 1216009 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
PROMJENE U ZNAČAJKAMA KURIKULUMA RANOG I PREDŠKOLSKOG ODGOJA U HRVATSKOJ
(CHANGES IN THE CHARACTERISTICS OF EARLY AND PRESCHOOL EDUCATION CURRICULUM IN CROATIA)
Autori
Mendeš, Branimir, Ribičić, Filipa
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Programske orijentacije ranog i predškolskog odgoja u Hrvatskoj
Urednik/ci
Mendeš, Branimir
Izdavač
Novi redak
Grad
Zagreb
Godina
2022
Raspon stranica
9-50
ISBN
978-953-8270-18-5
Ključne riječi
dijete, odgojitelj, odgojno-obrazovni programi, povijesno-pedagoška dimenzija, ustanove ranog i predškolskog odgoja
(child, kindergarten, educator, educational programs, historical and pedagogical dimension)
Sažetak
Pojam kurikulum ima više značenja. U kontekstu istraživačkog problema autori ga shvaćaju kao pisani dokument. Kurikulum ranog i predškolskog odgoja dio je nacionalne obrazovne politike. Pojam kurikulum ranog i predškolskog odgoja zamijenio je ranije odgojno-obrazovne programe za rad s djecom rane i predškolske dobi. Početci institucijskog ranog i predškolski odgoja u Hrvatskoj vremenski sežu u drugu polovinu 19. stoljeća. Prvi dječji vrtić u Hrvatskoj je započeo s radom 1869. godine. Desetljeće kasnije donesen je prvi dokument koji je na normativnoj razini regulirao predškolsku djelatnost. Pored pravnog okvira imao je uklju¬čene i neke elemente koji se mogu shvatiti kao programske smjernice. Tijekom narednih desetljeća programski elementi su izdvojeni te su postali samostalni odgojno-obrazovni dokumenti. Za potrebe istraživačkog rada definirani su kriteriji analize odgojno-obrazovnih programa te je izvršena interpretacija temeljem utvrđenih dimenzija (usmjerenost, orijentacija, organizacija odgojno-obrazovnog procesa, aktivnosti, igra te uloge odgojitelja). Njihovi nazivi (plan i program, program, programske osnove, programsko usmjerenje i sl.) i koncepcije prema kojima su razrađeni (polazišta, znanstvene spoznaje, strukturiranost, uloge odgojitelja i sl.) održavaju pedagoška shvaćanja dotičnog vremena. Veći broj analiziranih dokumenata izrađen je bez većih teorijskih uporišta ili oponašanjem strane prakse (npr. 1947., 1967., 1971.). Različiti odgojno-obrazovni programi, iako ne odražavaju koncept kurikuluma, mogu se smatrati njegovim pretečama nužnima za razumijevanje suvremenog kurikuluma ranog i predškolskog odgoja. Zaokret prema djetetu, jedno od najznačajnijih programskih postignuća, vezan je uz programski dokument za rad dječjih jaslica (1977.) te je ugrađeno i u cjeloviti programski dokument namijenjen odgoju i obrazovanu djece od navršene prve godine života do polaska u osnovnu školu (1983.). Suvremene teorijske spoznaje, mnoge aktualne i danas, ugrađene su u Programsko usmjerenje odgoja i obrazovanja predškolske djece (1991.) koji je bio na snazi više od dva desetljeća. Na osnovu stečenih u primjenu ranijeg dokumenta donesen je Nacionalni kurikulum ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (2014.), službeni dokument nacionalne obrazovne politike Republike Hrvatske.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija