Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1216009

PROMJENE U ZNAČAJKAMA KURIKULUMA RANOG I PREDŠKOLSKOG ODGOJA U HRVATSKOJ


Mendeš, Branimir, Ribičić, Filipa
PROMJENE U ZNAČAJKAMA KURIKULUMA RANOG I PREDŠKOLSKOG ODGOJA U HRVATSKOJ // Programske orijentacije ranog i predškolskog odgoja u Hrvatskoj / Mendeš, Branimir (ur.).
Zagreb: Novi redak, 2022. str. 9-50


CROSBI ID: 1216009 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
PROMJENE U ZNAČAJKAMA KURIKULUMA RANOG I PREDŠKOLSKOG ODGOJA U HRVATSKOJ
(CHANGES IN THE CHARACTERISTICS OF EARLY AND PRESCHOOL EDUCATION CURRICULUM IN CROATIA)

Autori
Mendeš, Branimir, Ribičić, Filipa

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Programske orijentacije ranog i predškolskog odgoja u Hrvatskoj

Urednik/ci
Mendeš, Branimir

Izdavač
Novi redak

Grad
Zagreb

Godina
2022

Raspon stranica
9-50

ISBN
978-953-8270-18-5

Ključne riječi
dijete, odgojitelj, odgojno-obrazovni programi, povijesno-pedagoška dimenzija, ustanove ranog i predškolskog odgoja
(child, kindergarten, educator, educational programs, historical and pedagogical dimension)

Sažetak
Pojam kurikulum ima više značenja. U kontekstu istraživačkog problema autori ga shvaćaju kao pisani dokument. Kurikulum ranog i predškolskog odgoja dio je nacionalne obrazovne politike. Pojam kurikulum ranog i predškolskog odgoja zamijenio je ranije odgojno-obrazovne programe za rad s djecom rane i predškolske dobi. Početci institucijskog ranog i predškolski odgoja u Hrvatskoj vremenski sežu u drugu polovinu 19. stoljeća. Prvi dječji vrtić u Hrvatskoj je započeo s radom 1869. godine. Desetljeće kasnije donesen je prvi dokument koji je na normativnoj razini regulirao predškolsku djelatnost. Pored pravnog okvira imao je uklju¬čene i neke elemente koji se mogu shvatiti kao programske smjernice. Tijekom narednih desetljeća programski elementi su izdvojeni te su postali samostalni odgojno-obrazovni dokumenti. Za potrebe istraživačkog rada definirani su kriteriji analize odgojno-obrazovnih programa te je izvršena interpretacija temeljem utvrđenih dimenzija (usmjerenost, orijentacija, organizacija odgojno-obrazovnog procesa, aktivnosti, igra te uloge odgojitelja). Njihovi nazivi (plan i program, program, programske osnove, programsko usmjerenje i sl.) i koncepcije prema kojima su razrađeni (polazišta, znanstvene spoznaje, strukturiranost, uloge odgojitelja i sl.) održavaju pedagoška shvaćanja dotičnog vremena. Veći broj analiziranih dokumenata izrađen je bez većih teorijskih uporišta ili oponašanjem strane prakse (npr. 1947., 1967., 1971.). Različiti odgojno-obrazovni programi, iako ne odražavaju koncept kurikuluma, mogu se smatrati njegovim pretečama nužnima za razumijevanje suvremenog kurikuluma ranog i predškolskog odgoja. Zaokret prema djetetu, jedno od najznačajnijih programskih postignuća, vezan je uz programski dokument za rad dječjih jaslica (1977.) te je ugrađeno i u cjeloviti programski dokument namijenjen odgoju i obrazovanu djece od navršene prve godine života do polaska u osnovnu školu (1983.). Suvremene teorijske spoznaje, mnoge aktualne i danas, ugrađene su u Programsko usmjerenje odgoja i obrazovanja predškolske djece (1991.) koji je bio na snazi više od dva desetljeća. Na osnovu stečenih u primjenu ranijeg dokumenta donesen je Nacionalni kurikulum ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (2014.), službeni dokument nacionalne obrazovne politike Republike Hrvatske.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet u Splitu

Profili:

Avatar Url Branimir Mendeš (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Mendeš, Branimir, Ribičić, Filipa
PROMJENE U ZNAČAJKAMA KURIKULUMA RANOG I PREDŠKOLSKOG ODGOJA U HRVATSKOJ // Programske orijentacije ranog i predškolskog odgoja u Hrvatskoj / Mendeš, Branimir (ur.).
Zagreb: Novi redak, 2022. str. 9-50
Mendeš, Branimir, Ribičić, Filipa (2022) PROMJENE U ZNAČAJKAMA KURIKULUMA RANOG I PREDŠKOLSKOG ODGOJA U HRVATSKOJ. U: Mendeš, B. (ur.) Programske orijentacije ranog i predškolskog odgoja u Hrvatskoj. Zagreb, Novi redak, str. 9-50.
@inbook{inbook, editor = {Mende\v{s}, B.}, year = {2022}, pages = {9-50}, keywords = {dijete, odgojitelj, odgojno-obrazovni programi, povijesno-pedago\v{s}ka dimenzija, ustanove ranog i pred\v{s}kolskog odgoja}, isbn = {978-953-8270-18-5}, title = {PROMJENE U ZNA\v{C}AJKAMA KURIKULUMA RANOG I PRED\v{S}KOLSKOG ODGOJA U HRVATSKOJ}, keyword = {dijete, odgojitelj, odgojno-obrazovni programi, povijesno-pedago\v{s}ka dimenzija, ustanove ranog i pred\v{s}kolskog odgoja}, publisher = {Novi redak}, publisherplace = {Zagreb} }
@inbook{inbook, editor = {Mende\v{s}, B.}, year = {2022}, pages = {9-50}, keywords = {child, kindergarten, educator, educational programs, historical and pedagogical dimension}, isbn = {978-953-8270-18-5}, title = {CHANGES IN THE CHARACTERISTICS OF EARLY AND PRESCHOOL EDUCATION CURRICULUM IN CROATIA}, keyword = {child, kindergarten, educator, educational programs, historical and pedagogical dimension}, publisher = {Novi redak}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font