Pregled bibliografske jedinice broj: 1213373
Zlatarstvo u Zagrebu 1450.-1550. Liturgijski predmeti i nakit
Zlatarstvo u Zagrebu 1450.-1550. Liturgijski predmeti i nakit / Vučić, Miroslava (ur.). Zagreb: Školska knjiga ; Muzej za umjetnost i obrt, 2022 (monografija)
CROSBI ID: 1213373 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Zlatarstvo u Zagrebu 1450.-1550. Liturgijski
predmeti i nakit
(Goldsmithing in Zagreb from 1450 to 1550. Liturgical
Objects and Jewelry)
Urednik/ci
Vučić, Miroslava
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Uredničke knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Školska knjiga ; Muzej za umjetnost i obrt
Grad
Zagreb
Godina
2022
Stranica
356
ISBN
978-953-0-62182-4
Ključne riječi
primijenjena umjetnost, zlatarstvo, sakralna umjetnost, liturgijski predmeti, nakit, gotika, renesansa
(applied art, goldsmithing, sacral art, liturgical objects, jewelry, gothic art, renaissance)
Sažetak
Monografija Zlatarstvo u Zagrebu 1450. – 1550. Liturgijski predmeti i nakit opsežno je izdanje o zlatarstvu kao specifičnom vidu povijesno- umjetničke baštine a obuhvaća zlatarske umjetnine sačuvane u Zagrebu te one koje potječu s prostora srednjovjekovne Zagrebačke biskupije (od 1852. godine nadbiskupije). Fokusira se na Zagreb kao glavni urbani centar kontinentalnog hrvatskog prostora u okviru srednjovjekovnog Ugarsko- Hrvatskog Kraljevstva i centar biskupije. Knjigom je obuhvaćen izbor predmeta izvedenih u dragocjenim, plemenitim materijalima oblikovanim u stilu kasne gotike i renesanse i njihovim stilskim izvedenicama, a nastalim tijekom druge polovine 15. i prve polovine 16. stoljeća, većinom u razdoblju uspona Zagrebačke biskupije nakon krize sredinom 15. stoljeća, kada se osigurava kaptolski brijeg, dograđuje katedrala i podižu bedemi oko katedrale. Većina predmeta obuhvaćenih monografijom i danas je, kao i u trenutku nastanka, u crkvenom posjedu ; tek malim brojem dio je fundusa Muzeja za umjetnost i obrt. Najvećim brojem riječ je o predmetima iz Riznice Zagrebačke katedrale, potom iz crkve sv. Marka i iz crkve sv. Ivana na Novoj Vesi u Zagrebu, no obuhvaćena je i građa sačuvana u župnoj crkvi sv. Marije Magdalene u Čazmi, u crkvi Uznesenja Marijina u Glogovnici, u crkvi sv. Ane u Križevcima, u katedrali sv. Terezije Avilske i u Dijecezanskom muzeju Požeške biskupije u Požegi te u Zbirci Đakovačko-osječke nadbiskupije u Đakovu. Uvodno poglavlje naslovljeno Crkvena baština od gotike do renesanse obuhvaća niz manjih cjelina koje obrađuju povijesni pregled te stilsko- morfološki pregled očuvane građe s prostora kontinentalne Hrvatske s naglaskom na najreprezentativnije biskupske ostavštine te na kaleže kao najbrojnije očuvane predmete. Istaknute su stilski najznačajnije izvedbe te karakteristične tehnike izrade i ukrašavanja. U kontekstu stilova gotike i renesanse istaknuti su stilski čisti primjeri kao i primjeri prijelaza između gotike i renesanse, odnosno paralelna pojava elemenata obaju stilova na istom predmetu. Također, u ovom poglavlju obrazlaže se pretpostavka o postojanju domaće zlatarske produkcije temeljem većeg broja vrlo slične sačuvane građe te brojnih poznatih zlatara. Uz spomenuto, uvodno poglavlje donosi i transkripciju i prijevod Potvrde biskupa Šimuna kanoniku Ivanu, dokumenta koji indirektno potvrđuje da je i u Zagrebu bila propisana rekvizicija crkvenog srebra 1526. godine jer kraljevom naredbom tako su prikupljana sredstva za obranu od Osmanlija. Izgleda da je rekviziciju u zasad ne sasvim razjašnjenim okolnostima proveo zagrebački biskup Šimun Erdődy koji je potom sudjelovao u bitci na Mohaču i kasnije spašavao crkvene dragocjenosti pred osvajačima. Drugo poglavlje obuhvaća kataloški pregled očuvane građe, opsežnu obradu pedeset i tri umjetnine koje su ujedno i gotovo svi sačuvani zlatarski predmeti koji potječu s područja tadašnje Zagrebačke biskupije. Ovaj pregled omogućuje cjelovit uvid u tipologiju i razinu najkvalitetnijih izvedbi iz posjeda najvišeg klera i aristokracije, obuhvaća izuzetno reprezentativne ostavštine zagrebačkih biskupa Osvalda Thuza, Luke Baratina, Šimuna Erdődyja i Wolfganga Vuka Gyulaya ali omogućuje i uvid u razinu uobičajenih zlatarskih narudžbi. Stoga monografija donosi primjere raznovrsnih namjena crkvene građe poput posuda za sveta ulja, monstranci, pacifikala, biskupskih štapova, relikvijara, velik broj kaleža i drugog. Obrada svakog predmeta uz povijesno umjetničku analizu sadrži i heraldičku determinaciju koju je provela Mateja Brstilo-Rešetar kao i determinaciju uloženog dragog kamenja koju je proveo gemolog dipl. ing geologije Marin Šoufek. Treće poglavlje sastoji se od popisa pokretnina i dragocjenosti, odnosno Inventara Zagrebačke katedrale. Objavljen je izbor sačuvanih inventara, paralelno latinski izvornici i prijevodi na hrvatski. Riječ je o popisima iz 1474., 1502., 1510., 1544., 1546. i 1582. godine od kojih su pojedini već ranije objavljeni samo na latinskom jeziku dok su ovdje doneseni i prijevodi, a pojedini inventari ovdje se prvi puta objavljuju. Sve prijevode kao i transkripcije dosad neobjavljenih inventara te drugih dokumenata u knjizi napravio je mr.sc. Ladislav Dobrica. Posljednje četvrto poglavlje obuhvaća kazalo imena te popis literature i izvora koji se prvenstveno temelje na gradivu Nadbiskupijskog arhiva u Zagrebu i Hrvatskog državnog arhiva kao i na drugom arhivskom gradivu. Monografija je opsežna nadopuna poznavanju zlatarstva kao specifičnog vida primijenjene umjetnosti u kontekstu nacionalne povijesti umjetnosti, novim saznanjima i detaljima zanimljivim stručnoj ali i široj javnosti kojoj nisu dovoljno poznati. Dizajn i likovno rješenje potpisuju Šesnić & Turković, Andrea Šumberac, Barbara Bjeliš i Danijela Karlica Žilić. Knjiga je opremljena s 450 fotografija niza fotografa, većinom Srećka Budeka i Vedrana Benovića te Zvonimira Atletića i Gorana Vranića. Recenzetice su prof. dr. sc. Diana Vukičević-Samaržija, emerita i dr. sc. Marija Karbić.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest, Povijest umjetnosti, Primijenjena umjetnost
POVEZANOST RADA