Pregled bibliografske jedinice broj: 1213159
Kognitivno-komunikacijska ljestvica - je li potrebna u Hrvatskoj?
Kognitivno-komunikacijska ljestvica - je li potrebna u Hrvatskoj? // Zbornik sažetaka
Split, Hrvatska, 2022. str. 222-223 (predavanje, recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1213159 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kognitivno-komunikacijska ljestvica - je li potrebna
u Hrvatskoj?
(Cognitive-communication checklist for acquired brain
injury - is it required in Croatia?)
Autori
Došen, Ana ; Prizl Jakovac, Tatjana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Zbornik sažetaka
/ - , 2022, 222-223
Skup
6. kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem "Izazovi moderne logopedije 2022. - Perspektiva i iskustva logopeda današnjice"
Mjesto i datum
Split, Hrvatska, 01.04.2022. - 03.04.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Recenziran
Ključne riječi
stečena ozljeda mozga ; Kognitivno-komunikacijska ljestvica ; kognitivnokomunikacijske teškoće ; logoped ; svjesnost ; edukacija
(acquired brain injury ; Cognitive-communication Checklist ; cognitive-communication difficulties ; SLP ; awareness ; education)
Sažetak
Stečena ozljeda mozga nastaje nakon rođenja te može biti rezultat traumatskog oštećenja mozga uzrokovanog vanjskom fizičkom silom ili nasilnim pomicanjem glave te netraumatskog oštećenja mozga uzrokovanog unutarnjim procesima (npr. moždani udari, tumori, infekcije). Kao posljedica takvog oštećenja javljaju se kognitivno- komunikacijske teškoće, poput teškoća usmenog i pismenog razumijevanja i izražavanja i/ili socijalne interakcije u čijoj su pozadini kognitivne teškoće. Potreba za logopedom u terapiji osoba s kognitivno-komunikacijskim teškoćama neupitna je, no postoji problem u pristupu logopedskim uslugama. Mnoge zemlje izvijestile su neadekvatan pristup logopedskim uslugama za osobe sa stečenom ozljedom mozga (Salter i sur., 2012 ; Hinckley, 2014 ; Douglas i sur., 2016 ; McMillan i Laurie, 2004). Razlog tome je zanemarena potreba logopeda, odgađanje pružanja logopedskih usluga i otpuštanje iz rehabilitacijskog postupka prije potpune procjene logopeda, što se događa zbog manjka razumijevanja i svjesnosti o komunikacijskim i jezično-govornim teškoćama, manjka stručnjaka, vremena i resursa (Blake i sur., 2013 ; Ciccia i sur., 2016 ; Edwards i sur., 2006 ; Hinckley, 2014). U cilju stvaranja poboljšanog, pravodobnog i ravnopravnog pristupa logopedskim uslugama osobama sa stečenom ozljedom glave, Sheila MacDonald (2021) predstavila je Kognitivno-komunikacijsku ljestvicu (eng. Cognitive Communication Chechlist for Acquired Brain Injury, CCCABI) koja je namijenjena cijelom multidisciplinarnom timu. Logoped ju može koristiti kao dodatan alat u procjeni, a svi ostali isključivo kao indikator za potrebu upućivanja logopedu koji će se pobrinuti za daljnju analizu. Budući da je svrha CCCABI pomoći zdravstvenim djelatnicima da identificiraju kognitivno-komunikacijske teškoće i upute pacijenata logopedu, pomoći pacijentima i njihovim obiteljima da bolje razumiju i opišu teškoće s kojima se suočavaju te pomoći u praćenju i dokumentaciji cijelog raspona komunikacijskih teškoća, CCCABI se čini kao potreban alat i u Hrvatskoj. Cilj istraživanja je evaluacija CCCABI, prevedene na hrvatski jezik, među logopedima, obiteljima osoba sa stečenom ozljedom mozga i ostalim članovima multidisciplinarnog tima putem upitnika. Procjenjivat će se potreba, razumijevanje i jasnoća ljestvice te njena korisnost. Pretpostavlja se da će ispitanici u visokom postotku izvijestiti o potrebi i korisnosti CCCABI u Hrvatskoj. Ako se očekivanja ostvare, hrvatska verzija ljestvice, uz potrebne dorade, moći će se primjenjivati u praksi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija