Pregled bibliografske jedinice broj: 1212795
Odrednice i ishodi osjetljivosti na odbijanje tijekom tranzicije u srednju školu
Odrednice i ishodi osjetljivosti na odbijanje tijekom tranzicije u srednju školu, 2021., doktorska disertacija, Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu, Zagreb
CROSBI ID: 1212795 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odrednice i ishodi osjetljivosti na odbijanje
tijekom tranzicije u srednju školu
(Determinants and outcomes of rejection sensitivity
during the transition to high school)
Autori
Brekalo, Maja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu
Mjesto
Zagreb
Datum
16.06
Godina
2021
Stranica
202
Mentor
Keresteš, Gordana
Ključne riječi
osjetljivost na odbijanje ; tranzicija u srednju školu ; vršnjačko i roditeljsko odbijanje ; teškoće prilagodbe
(rejection sensitivity ; transition to high school ; parental and peer rejection ; maladjustment)
Sažetak
Razdoblje tranzicije u srednju školu je zahtjevno razdoblje razvoja, a prilagodba na promjenu okoline može biti posebno izazovna za adolescente osjetljive na odbijanje. Osjetljivost na odbijanje je dispozicija ličnosti koja se odnosi na percepciju socijalnih znakova te doživljene emocije, kognicije i ponašanja u situacijama mogućeg socijalnog odbijanja. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati stabilnost, odrednice i ishode osjetljivosti na odbijanje u razdoblju tranzicije u srednju školu, kao i međuodnose vršnjačkog i roditeljskog odbijanja, osjetljivosti na odbijanje te simptoma depresivnosti, socijalne anksioznosti i agresivnosti. Provedeno je longitudinalno istraživanje s dva vala mjerenja - na početku prvog i drugog polugodišta prvog razreda srednje škole. Korištene su samoprocjene, vršnjačke i roditeljske procjene. Sudjelovalo je 886 adolescenata u oba vala mjerenja te 604 majke i 536 očeva. U razdoblju tranzicije u srednju školu osjetljivost na odbijanje je bila umjereno stabilna, a prosječne razine samoprocijenjene osjetljivosti na odbijanje bile su više na početku školske godine nego četiri mjeseca kasnije. Vršnjačko i roditeljsko odbijanje predviđali su povećanje osjetljivosti na odbijanje, a osjetljivost na odbijanje predviđala je teškoće prilagodbe. Osjetljivost na odbijanje bila je i medijator između vršnjačkog odbijanja i teškoća prilagodbe, dok je roditeljsko odbijanje imalo samo izravne efekte na teškoće prilagodbe. Rezultati ovog rada doprinose razumijevanju osjetljivosti na odbijanje, njenih odrednica i ishoda, a imaju i važne implikacije za pružanje psihološke podrške adolescentima tijekom tranzicije u srednju školu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Hrvatsko katoličko sveučilište, Zagreb