Pregled bibliografske jedinice broj: 1211357
Kućno okružje za razvoj pismenosti i pripovijedanje hrvatsko-talijanske dvojezične djece
Kućno okružje za razvoj pismenosti i pripovijedanje hrvatsko-talijanske dvojezične djece // Strani jezici : časopis za primijenjenu lingvistiku, 51 (2022), 2; 233-256 doi:10.22210/strjez/51-2/4 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1211357 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kućno okružje za razvoj pismenosti i pripovijedanje
hrvatsko-talijanske dvojezične djece
(Home Literacy Environment and Narrative Abilities
in Bilingual Speakers of Croatian and Italian)
Autori
Dobravac, Gordana ; Zuliani Blašković, Đeni
Izvornik
Strani jezici : časopis za primijenjenu lingvistiku (0351-0840) 51
(2022), 2;
233-256
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
dvojezičnost, pripovijedanje, predškolska djeca
(home literacy development, bilingualism, narrative skills, preschoolers)
Sažetak
Cilj je ovoga rada dvostruk. Prvi je cilj opisati obilježja kućnog okružja za razvoj pismenosti (KORP) talijansko-hrvatskih dvojezičnih obitelji, a drugi istražiti odnos KORP-a i vještine pripovijedanja dvojezične djece. U istraživanju je sudjelovalo 20 dvojezične predškolske djece s potvrđenim dominantnim znanjem hrvatskoga jezika. Vještina pripovijedanja ispitanika procijenjena je za oba jezika na razini makrostrukture i mikrostrukture. Podatci su prikupljeni pripovjednim elicitirajućem materijalom MAIN (Gagarina i sur., 2012) prilagođenim za hrvatski (Hržica i Kuvač Kraljević, 2019) i talijanski jezik (Levorato i Roch, 2019), dok su podatci o KORP-u prikupljeni upitnikom. Rezultati upućuju da aktivnosti KORP-a, čitanje knjiga i pričanje priča djeci, nemaju isti status unutar KORP-a s obzirom na jezik. Nadalje, provedeno je istraživanje dovelo do dvije spoznaje. Prvo, aktivnosti KORP-a na dominantnome jeziku podupiru pripovjedne vještine na dominantnome jeziku djeteta, dok aktivnosti na nedominantnom jeziku nemaju utjecaja na nedominantni jezik. Drugo, različite aktivnosti roditelja povezane su s različitim ishodima za dijete: često čitanje knjiga pozitivno je povezano s obilježjima mikrostrukture djetetova pripovijedanja, a rano uvođenje pričanja priča djetetu povezano je s makrostrukturom djetetova pripovijedanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Projekti:
UIP-2017-05-6603 - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju (MultiDis) (Hržica, Gordana, HRZZ - 2017-05) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište Jurja Dobrile u Puli