Pregled bibliografske jedinice broj: 1210076
Obilježja ranog rječničkog razvoja u djece s poremećajem iz spektra autizma
Obilježja ranog rječničkog razvoja u djece s poremećajem iz spektra autizma // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 58 (2022), 1; 119-144 doi:10.31299/hrri.58.1.7 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1210076 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Obilježja ranog rječničkog razvoja u djece s poremećajem iz spektra autizma
(Characteristics of vocabulary development in children with autism spectrum disorder)
Autori
Popčević, Klara
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 58
(2022), 1;
119-144
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
poremećaj iz spektra autizma ; rječnički razvoj ; rječnički sastav ; hrvatski jezik ; metodologija istraživanja rječnika
(autism spectrum disorder ; vocabulary development ; vocabulary composition ; Croatian language ; vocabulary research methodology)
Sažetak
Poremećaj iz spektra autizma (PSA) neurorazvojni je poremećaj koji obilježavaju prvenstveno nedostatci u socijalnoj interakciji i komunikaciji. Ti nedostatci, prema nekim teorijskim pristupima, čine nestabilan temelj za usvajanje jezika. U najranijim početcima jezičnog razvoja navedeno se može odraziti već u rječničkom razvoju djece s ovim poremećajem. Moguća odstupanja u rječničkom razvoju istražuju se na razini tempa usvajanja riječi te rječničkog sastava. Istraživanja potvrđuju veliku raznolikost u jezičnim sposobnostima djece s poremećajem iz spektra autizma. Većina djece s ovim poremećajem kasni u proizvodnji prvih riječi te ih usvaja sporijim tempom. Zbog toga je veličina njihova rječnika često manja u odnosu na očekivanja prema kronološkoj dobi. Manji dio istraživanja upućuje na moguća odstupanja u rječničkom sastavu, odnosno razvojnim putanjama pojedinih vrsta riječi. Sastav rječnika djelomično se razlikuje u tipološki različitim jezicima, što upućuje na potrebu istraživanja rječničkog razvoja djece s poremećajem iz spektra autizma u različitim jezicima. U hrvatskom jeziku istraživanja rječničkog razvoja djece s ovim poremećajem za sada ne postoje. Temeljem pregleda istraživanja u ovom se radu izdvajaju ključne kliničke implikacije za logopedske intervencije koje uključuju poticanje jezičnog razvoja djece s poremećajem iz spektra autizma te metodološke implikacije za daljnja istraživanja rječničkog razvoja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Klara Popčević
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus