Pregled bibliografske jedinice broj: 1208940
Empatija, ličnost i rodne uloge budućih nastavnica i nastavnika
Empatija, ličnost i rodne uloge budućih nastavnica i nastavnika // 22. Dani psihologije u Zadru: Knjiga sažetaka / Burić, Irena ; Banai, Benjamin ; Macuka, Ivana ; Šimić, Nataša ; Tokić, Andrea ; Vidaković, Marina (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2020. str. 101-101 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1208940 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Empatija, ličnost i rodne uloge budućih nastavnica i nastavnika
(Empathy, personality and gender roles of preservice teachers)
Autori
Jugović, Ivana ; Marušić, Iris
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
22. Dani psihologije u Zadru: Knjiga sažetaka
/ Burić, Irena ; Banai, Benjamin ; Macuka, Ivana ; Šimić, Nataša ; Tokić, Andrea ; Vidaković, Marina - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2020, 101-101
ISBN
978-953-331-305-4
Skup
22. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 01.10.2020. - 03.10.2020
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
empatija, rodne uloge, osobine ličnosti, nastavnička profesija
(empathy, gender roles, personality traits, teaching profession)
Sažetak
Empatija je poželjna osobina u nastavničkoj profesiji, a često se manifestira u brižnosti prema učenicima i stvaranju razredne klime u kojoj učenici/e osjećaju da su prihvaćeni, uključeni i da ih se razumije (Bjekić, 2000 ; McAllister i Jordan Irvine, 2002 ; Stojiljković i sur., 2011). Istraživanja su također pokazala da su učenici/e, koji imaju brižne odnose s nastavnicima/ama, motiviraniji i boljeg školskog uspjeha od onih koji nemaju takve odnose (Foster, 1995 ; Gay, 2000). Empatija je povezana i s adaptivnim motivacijama za odabir nastavničke profesije kao što su želja za radom s djecom i mladima, motivacija za doprinosom društvenoj jednakosti te odabir nastavničke profesije kao prvog izbora (Jugović, 2018). No, nemaju svi jednako razvijenu empatiju, pa tako istraživanja o empatiji u nastavničkoj profesiji upućuje na razvijeniju empatiju kod žena (Barr, 2013 ; Goroshit i Hen, 2016 ; Jugović i sur., 2019). Osim roda, i osobine ličnosti pokazale su se važnima u objašnjenju empatije, pri čemu su ugodnost i otvorenost prema iskustvu bile pozitivno povezane s empatijom (Costa i sur., 2013, 2014 ; Guilera i sur., 2019 ; Magalhăes i sur., 2012). Cilj ovog istraživanja je ispitati doprinos rodnih uloga i osobina ličnosti u objašnjenju empatije budućih nastavnika/ca. U istraživanju je sudjelovalo 279 budućih nastavnika/ca predmetne nastave koji studiraju na različitim fakultetima u Zagrebu. Od instrumenata su primijenjeni Big Five Inventory (BFI ; John i Srivastava, 1999) koji ispituje pet osobina ličnosti (ekstraverzija, ugodnost, savjesnost, neuroticizam i otvorenost prema iskustvu), Upitnik osobnih karakteristika (PAQ ; Spence i sur., 1975) koji ispituje ekspresivnost i instrumentalnost, te subskale Empatične brige i Zauzimanja tuđe perspektive iz Indeksa interpersonalne reaktivnosti (Davis, 1980). Rezultati ukazuju na snažniju empatičnu brigu i sposobnost zauzimanja tuđe perspektive kod žena nego muškaraca. Regresijske analize otkrile su da su i kod žena i kod muškaraca dva prediktora važna u predviđanju empatične brige i zauzimanja tuđe perspektive, a to su ugodnost i ekspresivnost. Obrazovne intervencije mogu uspješno poboljšati empatiju (Hill i Lent, 2006 ; Stepien i Baernstein, 2006), a naši rezultati ukazuju da bi neke skupine budućih nastavnika/ca trebale jaču podršku u osnaživanje empatije, kao što su muškarci, osobe manje izražene feminine uloge, te osobe za koje je ugodnost kao osobina ličnosti manje karakteristična.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb