Pregled bibliografske jedinice broj: 1207730
Odnos profesionalnog sagorijevanja odgojitelja s doživljajem stresnosti posla, podrške i samoefikasnosti
Odnos profesionalnog sagorijevanja odgojitelja s doživljajem stresnosti posla, podrške i samoefikasnosti // 23. Dani psihologije u Zadru / Tucak Junaković, Ivana ; Macuka, Ivana ; Tokić, Andrea (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2022. str. 125-125 (predavanje, recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1207730 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odnos profesionalnog sagorijevanja odgojitelja s
doživljajem stresnosti posla, podrške i
samoefikasnosti
(Reletionship of early childhood teachers'
professional burnout with percieved occupational
stress, support and self-efficacy)
Autori
Rovan, Daria ; Puškarić, Ivana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
23. Dani psihologije u Zadru
/ Tucak Junaković, Ivana ; Macuka, Ivana ; Tokić, Andrea - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2022, 125-125
ISBN
978-953-331-382-5
Skup
23. dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 26.07.2022. - 28.07.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Recenziran
Ključne riječi
sagorijevanje ; profesionalni stres ; samoefikasnost ; rani i predškolski odgoj i obrazovanje
(burnout ; occupational stress ; self-efficacy ; early childhood education)
Sažetak
Sindrom sagorijevanja nastaje nakon dugotrajnog suočavanja s profesionalnim stresom, a uobičajeno se pojavljuje na poslovima koji zahtijevaju rad s ljudima i značajnu količinu emocionalnog ulaganja, empatije, osobne uključenosti i intrinzične motivacije, kao što je to posao odgojitelja. Cilj istraživanja bio je utvrditi u kojoj mjeri individualnim razlikama u profesionalnom sagorijevanju odgojitelja doprinosi doživljaj stresnosti pojedinih aspekata njihova posla, različitih izvora socijalne podrške te samoefikasnosti u radu te ima li doživljaj socijalne podrške i samoefikasnosti u radu medijatornu ulogu u odnosu doživljaja stresnost posla i sagorijevanja. Pritom smo se usmjerili na različite aspekte sagorijevanja (sagorijevanje u radu s djecom i opći osjećaj sagorijevanja) te na različite aspekte samoefikasnosti u radu odgojitelja (samoefikasnost u provedbi aktivnosti s djecom, samoefikasnost u regulaciji ponašanja djece te samoefikasnost u suradnji). Kao izvori stresa izdvojeni su odnosi u vrtiću, suradnja s roditeljima, rad s djecom i izloženost uloge odgojitelja, a kao izvori socijalne podrške kolege na poslu, stručni tim, obitelj i prijatelji. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 380 odgojitelja koji su ispunili online upitnik koji je sadržavao skale procjene stresnosti posla odgojitelja, efikasnosti učitelja i izvora podrške te inventar sagorijevanja. Rezultati istraživanja ukazuju da su značajni prediktori općeg osjećaja sagorijevanja odgojitelja doživljaj izloženosti uloge odgojitelja, doživljaj podrške stručnog tima i prijatelja te procjena samoefikasnost u regulaciji ponašanja djece, dok su značajni prediktori doživljaja sagorijevanja u radu s djecom doživljaj stresnosti rada s djecom te izloženosti uloge odgojitelja, doživljaj podrške stručnog tima te procjena samoefikasnosti u regulaciji ponašanja djece. Medijacijskim analizama utvrđena je značajna, ali relativno slaba medijatorna uloga doživljaja podrške stručnog tima u povezanosti procjene stresnosti odnosa u vrtiću i sagorijevanja, kako općeg tako i u radu s djecom. Doživljaj podrške stručnog tima također ima medijatornu ulogu u povezanosti doživljaja izloženosti uloge odgojitelja i sagorijevanja. Na temelju provedenog istraživanja možemo zaključiti da je sagorijevanje na poslu nastaje pod utjecajem različitih faktora te da posebno istaknutu zaštitnu ulogu u izraženosti doživljaja sagorijevanja kod odgojitelja ima doživljaj podrške stručnog tima vrtića.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)