Pregled bibliografske jedinice broj: 1201988
Fototekstualna strategija konceptualne umjetnosti. Slikovno i verbalno u radovima Gorana Trbuljaka
Fototekstualna strategija konceptualne umjetnosti. Slikovno i verbalno u radovima Gorana Trbuljaka // Umjetnost kao ideja. Konceptualne prakse u Hrvatskoj / Ramljak-Purgar, Mirela (ur.).
Zagreb: Centar za vizualne studije (CVS), 2021. str. 308-344
CROSBI ID: 1201988 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Fototekstualna strategija konceptualne umjetnosti.
Slikovno i verbalno u radovima Gorana Trbuljaka
(Photo-textual strategy of Conceptual Art:
Pictorially and verbally in the works of Goran
Trbuljak)
Autori
Perica, Blaženka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Umjetnost kao ideja. Konceptualne prakse u Hrvatskoj
Urednik/ci
Ramljak-Purgar, Mirela
Izdavač
Centar za vizualne studije (CVS)
Grad
Zagreb
Godina
2021
Raspon stranica
308-344
ISBN
978-953-55420-6-3
Ključne riječi
fotografija, slika i riječ, anti-estetika, konceptualna umjetnost
(photography, picture and word, conceptual art)
Sažetak
ZNANSTVENI ČLANAK prilazi kritički uvriježenom uvjerenju da je konceptualna umjetnost uglavnom neprijateljska svemu estetičkom, osjetilnom, slikovnom i vizualnosti - sve do radikalne¨dematerijalizacije djela¨ (L. Lippard) i do pojave ¨umjetnosti dokumentacije¨ u cilju isticanja važnosti pojma ideje odnosno teze o premoći jezika u spoznajnim potencijalima umjetnosti. U tekstu se navode mnogi primjeri gdje se upravo jedan osobit tip slike – naime fotografija – već u inicijalno doba konceptuale itekako ističe i sudjeluje u uspostavi te orijentacije, a k tome je čak moguće ustvrditi da se i prema tekstu u mnogim slučajevima ta umjetnost odnosila isključivo kao prema vizualnoj činjenici (bez obzira na semantički sloj rada). Prateći rane radove jednog od vodećih hrvatskih konceptualnih umjetnika Gorana Trbuljaka – a s obzirom na njegovo nijekanje pripadnosti ¨konceptualnoj umjentosti¨, ili uopće postojanja takve klasifikacije u pogledu vlastitih radova – kao mjerilo umjetnikovih stavova propituje se upravo prisustvo i relacija slike i riječi s obzirom na njegove foto-tekstualne radove koji bez obzira na njihovu intelektualnu i ironijsku razinu itekako posjeduju estetička obilježja. Argumentacija kojom se otkrjepljuje ta teza i kritički revlorizira pojam ¨konceptualna umjetnost¨ odnosno sklonost suvremenije kritike i teorije da se sve pojave razdoblja kasnih 1960ih i 1970ih interpretiraju u diskursu konceptualne umjetnosti poseban je znanstveni doprinos ovog teksta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti