Pregled bibliografske jedinice broj: 1201980
Aproprijacija / Originalnost
Aproprijacija / Originalnost // Kritika/Teorija/Pojmovi u novijoj hrvatskoj umjetnosti / Purgar, Krešimir (ur.).
Zagreb: Art magazin Kontura, 2017. str. 46-59
CROSBI ID: 1201980 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Aproprijacija / Originalnost
(Appropriation / Originality)
Autori
Perica, Blaženka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Kritika/Teorija/Pojmovi u novijoj hrvatskoj umjetnosti
Urednik/ci
Purgar, Krešimir
Izdavač
Art magazin Kontura
Grad
Zagreb
Godina
2017
Raspon stranica
46-59
ISBN
978-953-6960-35-4
Ključne riječi
aproprijacija ; originalnost ; Damir Sokić ; mondrijanovski ; Barthes
(appropriation ; originaality ; Damir Sokić ; Mondrian-like ; Barthes)
Sažetak
Na temelju prikaza problema aproprijativne umjetnosti koja se u recentnoj terminologiji u umjetničkim teorijama javlja od početka 1980ih ovaj ZNANSTVENI TEKST istražuje one moguće oblike ¨prisvavjanja¨¨u umjetnosti koji su se javljali i daleko ranije (prema maksimi ¨umjetnost nastaje iz umjetnosti¨), da bi se potom na različitim primjerima radova umjetnica Elaine Sturtevant i Sherie Levine u razdoblju od 1970ih sve do danas dao uvid u sve veću primjenu tog pojma, ali i u njegove raznolike pojavnosti. Pritom je težište recentne elaboracije dotičnog pojma stavljeno na ciksluse radova hrvtkog umjetnika Damira Sokića koji se u svom radu često oslanjao na konstruktivističek/modenrističke uzore, poglavito Mondrijana i Maljeviča te ostvario sasvim autentične radove (mondrijanovske i maljevičevske) prisvajajući ono tipično u stvaralaštvima tih umjetnika umjesto doslovnog preuzimanja motiva i konfiguracija u radovima što je u suprotnosti s težnjama inicijalne aproprijativne umjetnosti izrasle na postulatima Rolanda Barthesa o ¨smrti autora¨ i nepostojanju originala. Znanstveni doprinos teksta sastoji se u tezi da je suvremeni vid aproprijacije u smislu aktualiziranja tipičnog, specifičnog tumačen kao zaokret od pojma originalnosti ka iskustvu autentičnosti, što ujedno upućuje na značenjski pomak od aproprijacije kao prisvajanja u aproprijaciju kao postupak asociiranja/evociranja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti