Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1201737

Povezanost osobina ličnosti i profesionalne adaptabilnosti adolescenata: medijacijska uloga temeljnih samoevaluacija


Šimunović, Mara; Šverko, Iva; Černja Rajter, Iva
Povezanost osobina ličnosti i profesionalne adaptabilnosti adolescenata: medijacijska uloga temeljnih samoevaluacija // 23. Dani psihologije u Zadru: Knjiga sažetaka
Zadar, Hrvatska, 2022. str. 139-139 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 1201737 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Povezanost osobina ličnosti i profesionalne adaptabilnosti adolescenata: medijacijska uloga temeljnih samoevaluacija
(Relationship between personality traits and career adaptability in adolescents: The mediating role of core self-evaluations)

Autori
Šimunović, Mara ; Šverko, Iva ; Černja Rajter, Iva

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
23. Dani psihologije u Zadru: Knjiga sažetaka / - , 2022, 139-139

Skup
23. Dani psihologije u Zadru

Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 26.05.2022. - 28.05.2022

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
profesionalna adaptabilnost ; temeljne samoevaluacije ; osobine ličnosti ; profesionalni razvoj adolescenata
(career adaptability ; core self-evaluations ; personality traits ; adolescent career development)

Sažetak
U svijetu nepredvidljivih ekonomskih, socijalnih i obrazovnih promjena i neprilika, sposobnost pojedinca da se uspješno prilagodi uvjetima okoline postaje sve važnija. U teorijama i istraživanjima razvoja karijere, konstrukt profesionalne adaptabilnosti ističe se kao važan psihološki resurs za uspješno suočavanje s profesionalnim izazovima te kao odrednica profesionalne i osobne dobrobiti. Prema teoriji konstrukcije karijere (Savickas, 2013), spremnost za prilagodbu je ključni prediktor profesionalne adaptabilnosti koji se do sad najčešće operacionalizirao kao kognitivne sposobnosti i osobine ličnosti. Nalazi o povezanosti osobina ličnosti i profesionalne adaptabilnosti nisu konzistentni, a posebice nedostaju istraživanja na uzorcima adolescenata te nalazi o medijacijskim mehanizmima u podlozi. Jedan od konstrukata koji može objasniti dispozicijsku osnovu profesionalne adaptabilnosti su temeljne samoevaluacije koje pojedinac donosi o svojoj vrijednosti i kompetencijama. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati povezanost između osobina ličnosti i profesionalne adaptabilnosti kod adolescenata te utvrditi medijacijsku ulogu temeljnih samoevaluacija u objašnjenju te povezanosti. U istraživanju je sudjelovalo 1798 učenika iz 18 srednjih škola u Hrvatskoj koji su polazili prvi, drugi i treći razred. Podaci su prikupljeni grupnim online ispitivanjem u školama učenika ili u virtualnim razredima. Istraživački konstrukti ispitani su Skalom profesionalne adaptabilnosti(Savickas i Porfeli, 2012), HEXACO – 60 upitnikom ličnosti (Ashton i Lee, 2009) te Skalom temeljnih samoevaluacija (Judge i sur., 2003). Kada je u obzir uzeto svih šest HEXACO dimenzija ličnosti, profesionalna adaptabilnost značajno je pozitivno korelirala s ekstraverzijom, savjesnošću i otvorenošću. Analizom traga utvrđeno je da su nakon kontroliranja spola, općeg uspjeha na kraju prošle školske godine te dobne kohorte učenika, temeljne samoevaluacije bile parcijalni medijator povezanosti između ekstraverzije i savjesnosti te profesionalne adaptabilnosti. Viša ekstraverzija i viša savjesnost predviđale su više temeljne samoevaluacije koje su bile povezane s višom razinom profesionalne adaptabilnosti učenika. Rezultati su raspravljeni u kontekstu šireg modela profesionalne adaptabilnosti koji integrira različite dispozicijske prediktore ovog konstrukta.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
IP-2019-04-7537 - Model slobodnog odlučivanja o karijeri: Uloga autonomne karijerne motivacije te zaštitnih i rizičnih faktora u profesionalnom razvoju adolescenata (FreeCareerChoice) (Šverko, Iva, HRZZ - 2019-04) ( CroRIS)

Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb,
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb

Profili:

Avatar Url Iva Šverko (autor)

Avatar Url Iva Černja Rajter (autor)

Avatar Url Mara Šimunović (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

psihologija.unizd.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Šimunović, Mara; Šverko, Iva; Černja Rajter, Iva
Povezanost osobina ličnosti i profesionalne adaptabilnosti adolescenata: medijacijska uloga temeljnih samoevaluacija // 23. Dani psihologije u Zadru: Knjiga sažetaka
Zadar, Hrvatska, 2022. str. 139-139 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Šimunović, M., Šverko, I. & Černja Rajter, I. (2022) Povezanost osobina ličnosti i profesionalne adaptabilnosti adolescenata: medijacijska uloga temeljnih samoevaluacija. U: 23. Dani psihologije u Zadru: Knjiga sažetaka.
@article{article, author = {\v{S}imunovi\'{c}, Mara and \v{S}verko, Iva and \v{C}ernja Rajter, Iva}, year = {2022}, pages = {139-139}, keywords = {profesionalna adaptabilnost, temeljne samoevaluacije, osobine li\v{c}nosti, profesionalni razvoj adolescenata}, title = {Povezanost osobina li\v{c}nosti i profesionalne adaptabilnosti adolescenata: medijacijska uloga temeljnih samoevaluacija}, keyword = {profesionalna adaptabilnost, temeljne samoevaluacije, osobine li\v{c}nosti, profesionalni razvoj adolescenata}, publisherplace = {Zadar, Hrvatska} }
@article{article, author = {\v{S}imunovi\'{c}, Mara and \v{S}verko, Iva and \v{C}ernja Rajter, Iva}, year = {2022}, pages = {139-139}, keywords = {career adaptability, core self-evaluations, personality traits, adolescent career development}, title = {Relationship between personality traits and career adaptability in adolescents: The mediating role of core self-evaluations}, keyword = {career adaptability, core self-evaluations, personality traits, adolescent career development}, publisherplace = {Zadar, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font