Pregled bibliografske jedinice broj: 1201737
Povezanost osobina ličnosti i profesionalne adaptabilnosti adolescenata: medijacijska uloga temeljnih samoevaluacija
Povezanost osobina ličnosti i profesionalne adaptabilnosti adolescenata: medijacijska uloga temeljnih samoevaluacija // 23. Dani psihologije u Zadru: Knjiga sažetaka
Zadar, Hrvatska, 2022. str. 139-139 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1201737 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost osobina ličnosti i profesionalne
adaptabilnosti adolescenata: medijacijska uloga
temeljnih samoevaluacija
(Relationship between personality traits and career
adaptability in adolescents: The mediating role of
core self-evaluations)
Autori
Šimunović, Mara ; Šverko, Iva ; Černja Rajter, Iva
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
23. Dani psihologije u Zadru: Knjiga sažetaka
/ - , 2022, 139-139
Skup
23. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 26.05.2022. - 28.05.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
profesionalna adaptabilnost ; temeljne samoevaluacije ; osobine ličnosti ; profesionalni razvoj adolescenata
(career adaptability ; core self-evaluations ; personality traits ; adolescent career development)
Sažetak
U svijetu nepredvidljivih ekonomskih, socijalnih i obrazovnih promjena i neprilika, sposobnost pojedinca da se uspješno prilagodi uvjetima okoline postaje sve važnija. U teorijama i istraživanjima razvoja karijere, konstrukt profesionalne adaptabilnosti ističe se kao važan psihološki resurs za uspješno suočavanje s profesionalnim izazovima te kao odrednica profesionalne i osobne dobrobiti. Prema teoriji konstrukcije karijere (Savickas, 2013), spremnost za prilagodbu je ključni prediktor profesionalne adaptabilnosti koji se do sad najčešće operacionalizirao kao kognitivne sposobnosti i osobine ličnosti. Nalazi o povezanosti osobina ličnosti i profesionalne adaptabilnosti nisu konzistentni, a posebice nedostaju istraživanja na uzorcima adolescenata te nalazi o medijacijskim mehanizmima u podlozi. Jedan od konstrukata koji može objasniti dispozicijsku osnovu profesionalne adaptabilnosti su temeljne samoevaluacije koje pojedinac donosi o svojoj vrijednosti i kompetencijama. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati povezanost između osobina ličnosti i profesionalne adaptabilnosti kod adolescenata te utvrditi medijacijsku ulogu temeljnih samoevaluacija u objašnjenju te povezanosti. U istraživanju je sudjelovalo 1798 učenika iz 18 srednjih škola u Hrvatskoj koji su polazili prvi, drugi i treći razred. Podaci su prikupljeni grupnim online ispitivanjem u školama učenika ili u virtualnim razredima. Istraživački konstrukti ispitani su Skalom profesionalne adaptabilnosti(Savickas i Porfeli, 2012), HEXACO – 60 upitnikom ličnosti (Ashton i Lee, 2009) te Skalom temeljnih samoevaluacija (Judge i sur., 2003). Kada je u obzir uzeto svih šest HEXACO dimenzija ličnosti, profesionalna adaptabilnost značajno je pozitivno korelirala s ekstraverzijom, savjesnošću i otvorenošću. Analizom traga utvrđeno je da su nakon kontroliranja spola, općeg uspjeha na kraju prošle školske godine te dobne kohorte učenika, temeljne samoevaluacije bile parcijalni medijator povezanosti između ekstraverzije i savjesnosti te profesionalne adaptabilnosti. Viša ekstraverzija i viša savjesnost predviđale su više temeljne samoevaluacije koje su bile povezane s višom razinom profesionalne adaptabilnosti učenika. Rezultati su raspravljeni u kontekstu šireg modela profesionalne adaptabilnosti koji integrira različite dispozicijske prediktore ovog konstrukta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
IP-2019-04-7537 - Model slobodnog odlučivanja o karijeri: Uloga autonomne karijerne motivacije te zaštitnih i rizičnih faktora u profesionalnom razvoju adolescenata (FreeCareerChoice) (Šverko, Iva, HRZZ - 2019-04) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb,
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb