Pregled bibliografske jedinice broj: 1200628
Ivan Meštrović and Music: Musicological Reflections and Art Historical Writings
Ivan Meštrović and Music: Musicological Reflections and Art Historical Writings // Između Srednje Europe i Mediterana: glazba književnost i izvedbene umjetnosti/Between Central Europe and the Mediterranean: Music, Literature and the Performig Arts / Tomić Ferić, Ivana ; Marić, Antonela (ur.).
Split: Umjetnička akademija Sveučilišta u Splitu ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu, 2021. str. 585-622
CROSBI ID: 1200628 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ivan Meštrović and Music: Musicological
Reflections and
Art Historical Writings
Autori
Tomić Ferić, Ivana ; Prančević, Dalibor
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Između Srednje Europe i Mediterana: glazba književnost i izvedbene umjetnosti/Between Central Europe and the Mediterranean: Music, Literature and the Performig Arts
Urednik/ci
Tomić Ferić, Ivana ; Marić, Antonela
Izdavač
Umjetnička akademija Sveučilišta u Splitu ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu
Grad
Split
Godina
2021
Raspon stranica
585-622
ISBN
978-953-6617-54-8
Ključne riječi
Music ; Sculpture ; Ivan Meštrović ; Jakov Gotovac ; Olja Jelaska ; Blaženko Juračić
Sažetak
Važna inspiracija jednog od ponajboljih kipara moderne, Ivana Meštrovića, upravo je glazba. Njezine tragove pronalazimo još za vremena kada se kao kipar formirao u Beču. Ipak, potreba za eksteriorizacijom i prevođenjem apstraktne netjelesne glazbene supstancije u opipljivu morfologiju kamena ili kakvog drugog kiparskog materijala intenzivirat će se za vrijeme Prvog svjetskog rata u mediteranskom ozračju Rima. To ne treba čuditi jer u tijeku općih ratnih stradanja, ranjenosti i urušenosti tijela kipar postavlja zahtjev oblikovanja djelā koja bi emanirala harmonijom kao pretpostavkom neke nove budućnosti. To je, naposljetku, i uspio posredstvom nekoliko skulptura koje će i danas ostati njegovim prepoznatljivim prinosom cjelokupnoj povijesti moderne skulpture. No, inspiracija glazbom nije jenjavala i prometnula se u kiparovo permanentno stanje, upravo zasićujući njegov opus glazbenim tematima: od djela oblikovanih u gipsu, bronci, drvetu ili mramoru, do prikaza raznih varijacija muzicirajućih žena njegova bogata crtačkog opusa. Otkrivanjem glazbenih «uzoraka» koji su isklesani, oblikovani ili asocirani u Meštrovićevim skulpturama, ali jednako tako i predstavljanjem glazbenih djela i projekata koje je nadahnulo Meštrovićevo kiparstvo (poput onih Jakova Gotovca, Miroslava Miletića, Olje Jelaske, Blaženka Juračića) tekst zaviruje u «odnos» glazbe i skulpture ne samo na razini teorijskog, povijesnog i estetičkog promišljanja o «lijepim» umjetnostima nego i na razini konkretnih dodira, pretakanja i prožimanja među dvjema umjetničkim sferama koje su oprimjerene u djelima velikana (inter)nacionalne (s)kul(p)ture 20. stoljeća. U tom ga kontekstu valja shvatiti kao korak ka premošćivanju «izolacije» u oblikovanju čujno i prostorno lijepoga, a nadasve kao hommage velikomu Meštrovićevu djelu, kojemu je uzvišenost i ljepota u svojem najdubljem bivstvu zapravo krhka, ranjiva, ljudska, a opet neumitno snažna i obuhvatna u svojem najširem estetskom odjeku i nadahnuću.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Glazbena umjetnost, Likovne umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-IP-2016-06-2061 - Glazbeni izvori Dalmacije u kontekstu srednjoeuropske i mediteranske glazbene kulture od 18. do 20. stoljeća (GIDAL) (Tomić-Ferić, Ivana, HRZZ - 2016-06) ( CroRIS)
Ustanove:
Umjetnička akademija, Split,
Filozofski fakultet u Splitu