Pregled bibliografske jedinice broj: 120021
Provjera nekih suprostavljenih teorijskih objašnjenja efekta sadržaja na Wasonovom zadatku odabira
Provjera nekih suprostavljenih teorijskih objašnjenja efekta sadržaja na Wasonovom zadatku odabira // 15. Dani Ramira Bujasa - sažeci priopćenja / Bratko, Denis ; Galešić, Mirta ; Butković, Ana (ur.).
Zagreb: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2001. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 120021 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Provjera nekih suprostavljenih teorijskih objašnjenja efekta sadržaja na Wasonovom zadatku odabira
(Empirical validation of competing theories about the content effect in Wason selection task.)
Autori
Lončarić, Darko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
15. Dani Ramira Bujasa - sažeci priopćenja
/ Bratko, Denis ; Galešić, Mirta ; Butković, Ana - Zagreb : Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2001
Skup
15. Dani Ramira bujasa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 13.12.2001. - 15.12.2001
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Wasonov zadatak odabira
(Wason selection task)
Sažetak
Do sada su zabilježeni brojni pokušaji objašnjenja odgovora koje ispitanici daju na tematskim verzijama Wasonovog zadatka odabira. Predmet ovog istraživanja je usporedba teorije socijalne razmjene (Cosmides, 1989 ; Cosmides i Tooby, 1992) i teorije razumijevanja zadatka (Liberman i Klar, 1996) kroz tri kritična testa na kojima navedene teorije predviđaju suprotne odgovore ispitanika. Prema teoriji socijalne razmjene, prisustvo socijalnog ugovora u tekstu zadatka odgovorno je za učestalije javljanje logički točnih odgovora na zadatku, što se još naziva i efektom sadržaja. S druge strane, teorija razumijevanja zadatka smatra da su za efekt sadržaja odgovorni neki drugi elementi u tekstu zadatka koji utječu na to kako će ispitanik razumjeti zadatak, pa tako inhibiraju ili facilitiraju davanje logički točnih odgovora. U istraživanju je sudjelovalo 98 studentica i 27 studenata na raznim fakultetima Riječkog sveučilišta. S ciljem provjere navedenih teorija, uspoređeni su odgovori ispitanika na različitim verzijama zadatka (varirano je prisustvo i odsustvo socijalnog ugovora te prisustvo i odsustvo inhibirajućih i facilitirajućih elemenata u tekstu zadatka). Rezultati ukazuju na zaključak da se odgovori ispitanika i pojava efekta sadržaja mogu bolje objasniti teorijom socijalne razmjene, dok elementi iz teorije razumijevanja zadatka ne mogu sami po sebi izazvati klasičan efekt sadržaja i imaju minimalan utjecaj na odgovore ispitanika. Upravo elementi cijene i koristi u socijalnom ugovoru najviše doprinose pojavi efekta sadržaja na tematskim verzijama Wasonovog zadatka odabira.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija