Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1199699

Jezični i nejezični čimbenici usvajanja riječi u djece rane školske dobi


Hržica, Gordana; Aladrović Slovaček, Katarina
Jezični i nejezični čimbenici usvajanja riječi u djece rane školske dobi // Standardni i nestandardni idiomi / Glušac, Maja ; Mikić Čolić, Ana (ur.).
Osijek: Filozofski fakultet Osijek i HDPL, 2022. str. 78-79 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 1199699 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Jezični i nejezični čimbenici usvajanja riječi u djece rane školske dobi
(Linguistic and extralinguistic factors in the acquisition of vocabulary of young school-age children)

Autori
Hržica, Gordana ; Aladrović Slovaček, Katarina

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Standardni i nestandardni idiomi / Glušac, Maja ; Mikić Čolić, Ana - Osijek : Filozofski fakultet Osijek i HDPL, 2022, 78-79

ISBN
978-953-314-152-7

Skup
36. međunarodni znanstveni skup Hrvatskog društva za primijenjenu lingvistiku: Standardni i nestandardni idiomi

Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 09.06.2022. - 11.06.2022

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
leksička kompetencija, čitanje, rječnik
(lexical compentence, reading, vocabulary)

Sažetak
Temeljni je cilj nastave Hrvatskoga jezika u osnovnoj školi ovladati jezično-komunikacijskom kompetencijom koja podrazumijeva usvajanje funkcionalnoga znanja, odnosno uporabno znanje jezika na svim normativnim razinama: gramatičkoj, leksičkoj, stilskoj, pravopisnoj i pravogovornoj. Budući da je razvoj rječnika kontinuiran proces koji traje gotovo cijeli život (Peretić, Padovan i Kologranić Belić, 2015), u tradicionalnoj nastavi jezika nisu se koristile posebne strategije za poticanje njegova razvoja. No, novija su istraživanja pokazala kako se osnovnoškolci i na pismenoj i na usmenoj razini izražavaju sve lošije, s puno poštapalica, ponavljanja, upotrebljavanja riječi u pogrešnim kontekstima ili imaju poteškoće s razumijevanjem pročitanoga teksta (Aladrović Slovaček i Rimac Jurinović, 2021). Također, postoje posebno osmišljeni programi kojima je cilj razvoj specifičnoga rječnika (usvajanje prijedloga, imenovanje boja i sl.) i koji se najčešće realiziraju u predškolskoj dobi te se djeca tako pripremaju za polazak u školu i početak procesa opismenjavanja, no oni su vrlo rijetki i često nedostatni. Sve navedeno utjecalo je i na promjenu u sustavu obrazovanja pa je u Kurikulumu nastavnoga predmeta Hrvatski jezik (2019) u području jezika i komunikacije poseban ishod namijenjen upravo poticanju razvoja rječnika. Budući da je razvoj rječnika prediktor razumijevanja pročitanoga, pripovijedanja, sposobnosti stvaranja pisanoga teksta te kasnijih akademskih vještina, napravljeno je eksperimentalno istraživanje u kojemu je primijenjen program poticanja rječnika „Pričolovci“ s učenicima prvoga razreda osnovne škole. Cilj je stoga ovoga rada opisati jezične osobitosti riječi (dužina, čestotnost, glasovna struktura, funkcija u rečenici, vrsta riječi) kojima su učenici kroz program ovladali značajno bolje te prikazati koji su izvanjezični čimbenici utjecali na rezultate, poput: spola djeteta, obrazovanja roditelja, broja članova kućanstva, čestotnosti čitanja i pripovijedanja u roditeljskom domu, te dobi roditelja. Očekuje se da će usvajanje značenja riječi ponajviše ovisiti o njezinoj frekventnosti dok će od izvanjezičnih čimbenika najvažniju ulogu imati čestotnost čitanja i pripovijedanja, odnosno čitalačke navike koje se njeguju u obitelji.

Izvorni jezik
Hrvatski



POVEZANOST RADA


Projekti:
UIP-2017-05-6603 - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju (MultiDis) (Hržica, Gordana, HRZZ - 2017-05) ( CroRIS)


Citiraj ovu publikaciju:

Hržica, Gordana; Aladrović Slovaček, Katarina
Jezični i nejezični čimbenici usvajanja riječi u djece rane školske dobi // Standardni i nestandardni idiomi / Glušac, Maja ; Mikić Čolić, Ana (ur.).
Osijek: Filozofski fakultet Osijek i HDPL, 2022. str. 78-79 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Hržica, G. & Aladrović Slovaček, K. (2022) Jezični i nejezični čimbenici usvajanja riječi u djece rane školske dobi. U: Glušac, M. & Mikić Čolić, A. (ur.)Standardni i nestandardni idiomi.
@article{article, author = {Hr\v{z}ica, Gordana and Aladrovi\'{c} Slova\v{c}ek, Katarina}, year = {2022}, pages = {78-79}, keywords = {leksi\v{c}ka kompetencija, \v{c}itanje, rje\v{c}nik}, isbn = {978-953-314-152-7}, title = {Jezi\v{c}ni i nejezi\v{c}ni \v{c}imbenici usvajanja rije\v{c}i u djece rane \v{s}kolske dobi}, keyword = {leksi\v{c}ka kompetencija, \v{c}itanje, rje\v{c}nik}, publisher = {Filozofski fakultet Osijek i HDPL}, publisherplace = {Osijek, Hrvatska} }
@article{article, author = {Hr\v{z}ica, Gordana and Aladrovi\'{c} Slova\v{c}ek, Katarina}, year = {2022}, pages = {78-79}, keywords = {lexical compentence, reading, vocabulary}, isbn = {978-953-314-152-7}, title = {Linguistic and extralinguistic factors in the acquisition of vocabulary of young school-age children}, keyword = {lexical compentence, reading, vocabulary}, publisher = {Filozofski fakultet Osijek i HDPL}, publisherplace = {Osijek, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font