Pregled bibliografske jedinice broj: 1199699
Jezični i nejezični čimbenici usvajanja riječi u djece rane školske dobi
Jezični i nejezični čimbenici usvajanja riječi u djece rane školske dobi // Standardni i nestandardni idiomi / Glušac, Maja ; Mikić Čolić, Ana (ur.).
Osijek: Filozofski fakultet Osijek i HDPL, 2022. str. 78-79 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1199699 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jezični i nejezični čimbenici usvajanja riječi u djece rane školske dobi
(Linguistic and extralinguistic factors in the acquisition of
vocabulary of young school-age children)
Autori
Hržica, Gordana ; Aladrović Slovaček, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Standardni i nestandardni idiomi
/ Glušac, Maja ; Mikić Čolić, Ana - Osijek : Filozofski fakultet Osijek i HDPL, 2022, 78-79
ISBN
978-953-314-152-7
Skup
36. međunarodni znanstveni skup Hrvatskog društva za primijenjenu lingvistiku: Standardni i nestandardni idiomi
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 09.06.2022. - 11.06.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
leksička kompetencija, čitanje, rječnik
(lexical compentence, reading, vocabulary)
Sažetak
Temeljni je cilj nastave Hrvatskoga jezika u osnovnoj školi ovladati jezično-komunikacijskom kompetencijom koja podrazumijeva usvajanje funkcionalnoga znanja, odnosno uporabno znanje jezika na svim normativnim razinama: gramatičkoj, leksičkoj, stilskoj, pravopisnoj i pravogovornoj. Budući da je razvoj rječnika kontinuiran proces koji traje gotovo cijeli život (Peretić, Padovan i Kologranić Belić, 2015), u tradicionalnoj nastavi jezika nisu se koristile posebne strategije za poticanje njegova razvoja. No, novija su istraživanja pokazala kako se osnovnoškolci i na pismenoj i na usmenoj razini izražavaju sve lošije, s puno poštapalica, ponavljanja, upotrebljavanja riječi u pogrešnim kontekstima ili imaju poteškoće s razumijevanjem pročitanoga teksta (Aladrović Slovaček i Rimac Jurinović, 2021). Također, postoje posebno osmišljeni programi kojima je cilj razvoj specifičnoga rječnika (usvajanje prijedloga, imenovanje boja i sl.) i koji se najčešće realiziraju u predškolskoj dobi te se djeca tako pripremaju za polazak u školu i početak procesa opismenjavanja, no oni su vrlo rijetki i često nedostatni. Sve navedeno utjecalo je i na promjenu u sustavu obrazovanja pa je u Kurikulumu nastavnoga predmeta Hrvatski jezik (2019) u području jezika i komunikacije poseban ishod namijenjen upravo poticanju razvoja rječnika. Budući da je razvoj rječnika prediktor razumijevanja pročitanoga, pripovijedanja, sposobnosti stvaranja pisanoga teksta te kasnijih akademskih vještina, napravljeno je eksperimentalno istraživanje u kojemu je primijenjen program poticanja rječnika „Pričolovci“ s učenicima prvoga razreda osnovne škole. Cilj je stoga ovoga rada opisati jezične osobitosti riječi (dužina, čestotnost, glasovna struktura, funkcija u rečenici, vrsta riječi) kojima su učenici kroz program ovladali značajno bolje te prikazati koji su izvanjezični čimbenici utjecali na rezultate, poput: spola djeteta, obrazovanja roditelja, broja članova kućanstva, čestotnosti čitanja i pripovijedanja u roditeljskom domu, te dobi roditelja. Očekuje se da će usvajanje značenja riječi ponajviše ovisiti o njezinoj frekventnosti dok će od izvanjezičnih čimbenika najvažniju ulogu imati čestotnost čitanja i pripovijedanja, odnosno čitalačke navike koje se njeguju u obitelji.
Izvorni jezik
Hrvatski
POVEZANOST RADA
Projekti:
UIP-2017-05-6603 - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju (MultiDis) (Hržica, Gordana, HRZZ - 2017-05) ( CroRIS)